Skip to main content
Beantwoord

Zwart beeld op HMB2260 ontvanger, tv-gids werkt wel

• January 7, 2026
  • 5 reacties
  • 54 keer bekeken

Sinds eind vorige week krijg ik geen beeld meer op de HMB2260. Gids werkt, maar geen beeld dus, soms heel even geluid. Apps werken, oude opnames niet.
Bij vorige problemen hielp het om de hele “frisse start” te gebruiken, of het modem (FritzBox) helemaal naar fabrieks-instellingen te zetten; nu hielp dat niet.
Wat is er gebeurd? Brakke software update?
Via een ander chrome-cast-achtig ding kan ik nu wel (KPN interactive TV) kijken, dus het ligt vermoedelijk niet aan de server-kant of de internet-verbinding (dan hadden veel meer mensen er last van ook).

Beste antwoord door Ik_Combineer

Of de kopieerbeveiliging. Een functie die ervoor zorgt dat het beeld zwart wordt om het opnemen van beelden op externe opnames tegen te houden. Als je dit niet doet maar de beveiliging gaat wel aan is het aan te raden om de tv zelf (de Samsung, LG, Philips,cetera.) een minuut uit het stroom te halen en er weer in te doen. 

5 reacties

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 7, 2026

Als je ook geen live tv meer kunt kijken op de HMB, dan klinkt het als een langzaam afstervende tv ontvanger. Bel gratis 0800-0402 voor vervanging.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • January 8, 2026

Of de kopieerbeveiliging. Een functie die ervoor zorgt dat het beeld zwart wordt om het opnemen van beelden op externe opnames tegen te houden. Als je dit niet doet maar de beveiliging gaat wel aan is het aan te raden om de tv zelf (de Samsung, LG, Philips,cetera.) een minuut uit het stroom te halen en er weer in te doen. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 8, 2026

Ik heb dus inderdaad de stroom er af gehaald (voor het gemak maar gelijk ook  van AV receiver en HMB) en na weer inpluggen (en even wachten) werkte alles weer. 

Vraag die mij dan blijft: waarom is dat niet de eerste suggestie in de trouble shooting, waarom eerst voorstellen apparaten naar fabrieksinstellingen terugzetten e.d. als dat helemaal niet nodig is. M.n. de FritzBox weer netjes terug krijgen in alle instellingen is een hele klus.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 8, 2026

De Arcadyan HMB 2260 is ondertussen een hele oude KPN tv ontvanger.

Bel gratis 0800-0402 en vraag of je een nieuwer model kan krijgen.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 8, 2026

Ik ben niet van de gidsen, en dit is ook een heel erg specifiek probleem welke zich gelukkig niet vaak voordoet. HDCP slaat soms op hol als er bij de tv zelf iets niet helemaal lekker loopt. Door de tv dan even stroomloos te maken reset hij zich weer en gaat de HDCP uit. 

Wel heel vervelend, persoonlijk zou ik zeggen dat we het moeten kunnen meten ergens als dat aanstaat, of in plaats van zwart beeld een melding met "kopieerbeveiliging, neemt u niks op? Maak dan de tv stroomloos" of iets dergelijks. Maar dat is blijkbaar best lastig.