Skip to main content
Beantwoord

Zwarte balken zijn nu groter na overgang van iTV naar TV+ bij bepaalde uitzendingen zoals films

• January 28, 2026
  • 9 reacties
  • 118 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Goedemorgen,

Wij zijn recentelijk van iTV naar TV+ overgestapt en het werkt prima, maar nu is er een klein ding waar hopelijk wat aan te doen valt.
Met de oude tv-ontvanger (HMB 2260) stond onze eigen samsung led tv op 16:9 ingesteld.
Hierdoor waren de zwarte balken niet zo groot als we naar bv films keken en de gids van de ontvanger was ook prima in beeld.

In de nieuwe situatie moet de zoom van de TV+ box op 92% gezet worden als de eigen TV op 16:9 staat. Want anders valt de laatste regel van de tv gids buiten beeld (en eveneens bij de teletekst app).
Echter dit heeft tot gevolg dat de zwarte balken boven en onder meer ruimte in nemen en onze samsung full hd (1080p 50hz) led TV is wat ouder dus dan wordt het daadwerkelijke beeld iets te klein bij sommige uitzendingen. Beeld is uiteraard wel heel mooi, maar het scherm is niet zo groot dus we kunnen alle ruimte gebruiken.
Alternatief kan ik de zoom op 100% laten en onze eigen TV beeldinstellingen op “volledig” zetten wat hetzelfde resultaat geeft (goede tv gids, grotere zwarte balken als voorheen).

Is het voor ons mogelijk om het beeld zo in te stellen dat de tv gids volledig zichtbaar is en we toch een wat groter beeld hebben bij films op TV zoals voorheen? Met de aanvulling dat we ons realiseren dat we dan een stukje beeld missen en waarschijnlijk lagere kwaliteit beeld.
Of vereist dat een technische verandering van hoe de TV+ box de user interface toont (safe area marge) vergeleken met de oude ontvanger?

Met vriendelijke groet,
Leanne.

Beste antwoord door leannejh

Illusie of niet, het eindresultaat is hetzelfde.
Denk dat het menu interface op een andere manier meegestuurd wordt tov voorganger iTV.
Mijn ouders hebben er moeite mee dus zolang de situatie niet veranderd blijft de TV op 16:9 staan voor een ingezoomde User Interface menu (en helaas dus ook het beeld van de uitzending).

9 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • January 29, 2026

Extra aanvulling:

De TV+ menu interface is in zijn algemeenheid kleiner en moeilijker te lezen dan als die van voorganger iTV op onze TV (full hd 1080p 50hz). Daardoor kijken we op dit moment met een 16:9 beeldscherm instelling op de TV (en 100% zoom op de TV+ box) om het net wat leesbaarder te maken.
Dat betekend dus helaas dat er wat beeld buiten beeld valt, zowel van de menu interface als het video signaal.
Erg jammer, maar het moet zo voor de leesbaarheid. Hopelijk in de toekomst een manier om de interface wat groter te maken op oudere niet 4k schermen. De vorige iTV interface (HMB 2260) was zeer duidelijk.
Wil wel herhalen dat de beeldkwaliteit heel mooi is en het werkt ook verder prima.

KPN, doe er wat mee.
Met vriendelijke groet,
Leanne.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 30, 2026

In de nieuwe situatie moet de zoom van de TV+ box op 92% gezet worden als de eigen TV op 16:9 staat. Want anders valt de laatste regel van de tv gids

Het lijkt mij dan ook nog een oude HDready tv van Samsung. Daarbij moet de zoom inderdaad iets terug. Bij de 21 jaar oude samsung op mijn logeeradres zet ik 'm zelfs op 90 %. Dat zal zeker een effect hebben op de balken bij films. 

Maar die kijk ik daar op een 26" nooit.

Er is niks aan te doen tenzij je voor lief neemt om in de gids en teletekst een klein stukje buiten beeld te hebben. Of een compromis: 94 - 96 %.

Misschien eens tijd ook de televisie een upgrade te geven?

Welk model is het trouwens? Zie sticker achterop.

Het lijkt mij geen Full HD maar dus wel HDready. Want daar ervaar ik de 90 % mee. Al heb ik nooit op de zwarte balken gelet.

Op een Full HD staat ie hier op 100%. Met 1080P (pee) 50Hz.

HDready 90 %. Met 1080i (ie) 50 hz. Met de oude ontvanger was je wat kwijt in de randen van het beeld. Het logo stond daar wat meer tegen de lijst aan.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@leannejh, heb je iets aan de tips die hierboven door ​@PeterG worden gegeven? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • January 30, 2026

@PeterG Het is een Samsung UE37C6000RW. Heeft altijd prima gewerkt en nog steeds dus over het kopen van een nieuwe TV is geen sprake tenzij U de kosten voor rekening neemt ;)
Het is een prachtige Full HD televisie en we kijken binnen 2.5 meter afstand.

@Jeroen van KPN Zie antwoord hierboven. Heb in mijn vorige antwoorden al een soortgelijke technische feedback gegeven. Weet niet wat ik zelf verder kan proberen qua instellingen op de box.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 30, 2026

Mijn Samsung (uit 2013) heeft een “Volledig scherm” beeldinstelling, heeft de uwe dit ook? Zo ja, maakt dat nog verschil met de 16:9 instelling?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 30, 2026

Toch wel apart dat je op een full HD op 92 % moet gaan. 

Het is wel een oudere uit 2010.

Maar het is niet anders. Je hebt wél het hele bioscoop beeld. Ook daar ben je niks kwijt.

Probeer het nog eens op 94 tot 96 %. Beetje compromis zoeken. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • January 30, 2026

@Wartywolfs ​@PeterG Heren, lees alstublieft nog een keer mijn eerdere berichten.
Daarin ga ik er al dieper op in dat onze TV inderdaad een “volledig scherm” optie heeft en ik dan wel de zoom op 100% kan laten met alles in beeld. We redden ons er wel mee en bedankt voor het meedenken.
We blijven de 16:9 stand op eigen TV gebruiken in combinatie met de 100% zoom ook al valt er dan iets buiten het beeld.
De frustratie zit hem meer in het feit dat de interface lastiger leesbaar is tov voorganger iTV.
Vandaar mijn feedback aan KPN.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 30, 2026

De frustratie zit hem meer in het feit dat de interface lastiger leesbaar is tov voorganger iTV.

Dat is een beetje visuele illusie. Ik had dat idee ook. Totdat ik werkelijk de hoogte mat van de teksten met een oude ontvanger op een 43" en hier thuis de nieuwe op ook 43". Precies even hoog. Bij de TV+ zijn de letters alleen ietsje dunner. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • Antwoord
  • February 20, 2026

Illusie of niet, het eindresultaat is hetzelfde.
Denk dat het menu interface op een andere manier meegestuurd wordt tov voorganger iTV.
Mijn ouders hebben er moeite mee dus zolang de situatie niet veranderd blijft de TV op 16:9 staan voor een ingezoomde User Interface menu (en helaas dus ook het beeld van de uitzending).