Skip to main content

#BeterInternet bij KPN: Iedereen behalve

• January 5, 2026
  • 25 reacties
  • 323 keer bekeken
Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Onze #BeterInternet campagne gaat verder! Misschien heb je de vorige campagne met MEAU wel gezien, in reclames of online. Daar hebben we een vervolg op gemaakt: Iedereen behalve.

We houden een Nationale Online Ouderavond, over online buitensluiten, op 28 januari van 19.30 - 20.30. Hieronder lees je er meer over.

Beter Internet: Buut vrij!

Misschien ken je ons populaire topic Een stukje nostalgie: Ken je deze nog?. Daarin gaat het over herinneringen. Wie ooit verstoppertje speelde kent vast wel de kreet Buut vrij!”: het moment dat iedereen zich mag verstoppen en degene die zoekt de “buutplaats” heeft bereikt. Iedereen is dan vrij om uit zijn of haar verstopplek te komen.

Diezelfde kreet vormt nu de inspiratie voor onze nieuwe #BeterInternet campagne voor een veiliger, socialer en groener internet. Na onze eerdere campagne met MEAU hebben we een vervolg gemaakt: “Iedereen Behalve”.

Iedereen behalve

Onze korte film met het liedje ‘Buut Vrij’ van zangeres S10 laat zien wat online buitensluiten betekent en benadrukt de rol van omstanders: juist zij kunnen het verschil maken. De film roept iedereen op: Kom voor elkaar op. Ook online.

Je bekijkt hier het filmpje:

Samen sterk: hulp en tips

Samen met partners zoals Stichting School & Veiligheid, Helpwanted, Stop Pesten Nu en De Kindertelefoon zorgen we dat jongeren én volwassenen weten hoe ze kunnen helpen. Denk aan gastlessen, tips en een luisterend oor voor wie het moeilijk heeft.

Wat kan jij doen?

Online buitensluiten is iets dat veel onder jongeren voor komt, maar het gebeurt ook in andere kringen en leeftijdscategorieën. Denk aan bijvoorbeeld groepschats onder collega's, of misschien ook vrienden en familie. Gelukkig is er veel dat we er samen aan kunnen doen.

Zo kun jij helpen:

• Vraag hoe het gaat: aan je kind, partner of vrienden
  • Spreek je uit: merk je dat iemand buitengesloten wordt? Ga het gesprek aan!
  • Vraag hulp: weet je niet hoe? Zoek steun bij een vriend, familielid of collega.

Jouw tip telt!
Wat vind jij van dit onderwerp? Heb jij ideeën om online buitensluiten te voorkomen of wil je gewoon laten weten wat jij belangrijk vindt? Deel het hieronder, we zijn benieuwd!

25 reacties

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • January 6, 2026

Interessant topic en de genoemde punten hoe je kunt helpen zijn al verhelderend. Als je zelf geen slachtoffer bent van online buitensluiten dan is het best lastig om te herkennen dat iemand in het nauw gedreven is of wordt.

Wat we ons denk ik moeten realiseren is dat online buitensluiten 24x7 doorgaat. In het offline tijdperk hield school bijvoorbeeld op om 14:00 uur. Alleen al dit maatschappelijke probleem benoemen is een stap vooruit zodat mensen het gevoel hebben er niet alleen voor te staan. Lastig onderwerp waar iedereen toch eens goed over moet nadenken en vervolgens handelen.

Om eerlijk te zijn krijg ik echt een slecht gevoel als ik naar het filmpje kijk. Dat komt toch wel binnen.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • January 6, 2026

Je kunt nooit buitensluiten voorkomen. Online niet, maar ook in het echte leven niet.

Ik schaar het onder zwaar pestgedrag, wat in het verleden tot de dood van Maja Bradarić leidde. Ouders hadden geen benul wat er zich afspeelde in de chatgesprekken. Het grote manco van de laatste tijd. Ouders voelen zich vaak, minder betrokken bij het opvoeden van hun kroost. 

Soms is buitensluiting het gevolg van een goed uitgedachte campagne, waar een ieder een jaar of 6 geleden mee te maken heeft gehad. En een andere keer is buitensluiten het gevolg van hoe je eruit ziet, of welke mening je hebt. 

Het buitensluiten van vrienden, familieleden was toen kennelijk heel normaal. En je had er niet eens de telefoon voor nodig, slechts een tel-a-vision, een krant en een radio. Ernstig vond ik dat en ik denk velen met mij. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • January 7, 2026

Je hebt helemaal gelijk dat buitensluiten vele vormen kent ​@fixnix en het is van alle tijden. Verschil is nu dat het 24x7 door gaat.

Ik heb op 1 van mijn opleidingen meegemaakt dat er een klasgenoot buitengesloten werd. Uiteindelijk is die persoon van de opleiding gegaan. Dat patroon doorbreken is heel lastig en vergt moed van de omstanders heb ik ervaren. Die ervaring zie ik ook terug in het filmpje en daarom komt het ook echt binnen.

Mooi dat de discussie in een brede context wordt gezet door KPN op bijvoorbeeld scholen. Je confronteert iedereen dan met de gevolgen en hopelijk zet het mensen aan het denken.

• January 7, 2026

Een opmerking betreffende het filmpje zelf

Het begin van deze clip in de schoolklas doet voor mij de rest eigenlijk te niet. Want ik heb meteen al de gedachte, waarom laat je jezelf tot dat kinderachtige gedrag uitlokken. Natuurlijk is dat erbij willen horen en stoer doen. Door dit begin verliest het 'slachtoffer’ eerlijk gezegd mijn sympathie.

Het eindigt wel sterk.

‘stukje van mij’ was wel beter.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Je hebt helemaal gelijk dat buitensluiten vele vormen kent ​@fixnix en het is van alle tijden. Verschil is nu dat het 24x7 door gaat.

Ik heb op 1 van mijn opleidingen meegemaakt dat er een klasgenoot buitengesloten werd. Uiteindelijk is die persoon van de opleiding gegaan. Dat patroon doorbreken is heel lastig en vergt moed van de omstanders heb ik ervaren. Die ervaring zie ik ook terug in het filmpje en daarom komt het ook echt binnen.

Mooi dat de discussie in een brede context wordt gezet door KPN op bijvoorbeeld scholen. Je confronteert iedereen dan met de gevolgen en hopelijk zet het mensen aan het denken.

Ik denk zelf ook dat dat het belangrijkste is: Mensen aan het denken zetten. Je zult niet zomaar een ding als buitensluiten oplossen, maar al zet je een nieuwe groep mensen daarover aan het denken en maak je ze er bewust van, dan is dat in mijn ogen al een win! 

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • January 7, 2026

Aan het denken zetten….

(Massa) psychologie is een kleine hobby van me. Ik vraag me af waarom dingen gebeuren, waarbij ik kan vertellen dat niets zomaar gebeurd. De vraag hoe een individu cq een groep mensen een bepaalde (eventueel voorgeprogrammeerde) richting op gaat wandelen is boeiend om dat te onderzoeken. 

In mijn optiek is er (door de ouders) veel te weinig controle op wat er in de digitale wereld gebeurd. Het pesten gaat 24/7 door, waarbij de scholen geen invloed meer kunnen uitoefenen. De goedgelovigheid van de ouders “mijn kind doet zoiets niet” maakt het er niet makkelijker op. In het verleden werden pesters door mij zelf aangesproken op hun gedrag, net zoals ouders andere kinderen ook corrigeerden bij onbehoorlijk gedrag. Word ik nu oud? Word ik een ouwe zuurpruim?

Moraal is, dat ouders moeten weten wat hun kinderen uitvoeren.
Ik kan alleen maar hopen dat deze tanende trend de ouders aan het denken zetten..

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • January 7, 2026

@fixnix wij/jij/ik hebben waarschijnlijk, afhankelijk van de leeftijd, de hele digitalisering meegemaakt. Van een 56k inbelverbinding tot glasvezel, van een Nokia 3310 tot een iPhone 15 / Samsung Sxx en van een kleine beeldbuis op de slaapkamer met een N64 met Goldeneye tot een 55 inch 4K unit. 

Welke generatie kan dit straks nog zeggen? 😎

Aan het denken zetten….

Wat wisten jouw ouders destijds? 😉

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • January 7, 2026

@fixnix wij/jij/ik hebben waarschijnlijk, afhankelijk van de leeftijd, de hele digitalisering meegemaakt. Van een 56k inbelverbinding tot glasvezel, van een Nokia 3310 tot een iPhone 15 / Samsung Sxx en van een kleine beeldbuis op de slaapkamer met een N64 met Goldeneye tot een 55 inch 4K unit. 

Welke generatie kan dit straks nog zeggen? 😎

Aan het denken zetten….

Wat wisten jouw ouders destijds? 😉

Bijna alles. 
Mocht het zijn dat ik wat uitgevreten had en ik niks vertelde, dan wisten ze dat toch. 😀. 
De tam-tam ging gewoon de buurt door en middels rooksignalen werden betrokkenen op de hoogte gesteld. 
Die tijd -Commadore 64 (of Klootmadoor), 3K6 US Robotics modem, bandjes en je eigen cassetterecorder, die komt niet meer terug. 

Ben wel blij dat ik het heb mee gemaakt. 

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • January 7, 2026

​een 56k inbelverbinding

Wat is dat voor modern geneuzel ​@Alex van KPN? Gewoonde de vertrouwde seinsleutel:

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • January 7, 2026

Ik moest hardop lachen, modern geneuzel. Doet me denken aan de serie Deadwood, daar waren ze hiermee ook aan het pionieren. 

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Nationale online ouderavond: Wat kan je doen als je kind online wordt buitengesloten?

Online buitensluiten is een groeiend probleem, vooral onder jongeren. Het zit hem vaak in ‘kleine’ dingen, die een grote impact hebben. Niet worden uitgenodigd voor een groepsapp, of voor een game die onderling wordt gespeeld, bijvoorbeeld.

Met ons #BeterInternet initiatief ‘Iedereen Behalve’ vragen we aandacht voor dit probleem. Daarom organiseren we op 28 januari van 19.30 - 20.30 uur de Nationale Online Ouderavond.

Wat kan je verwachten?

Tijdens de Nationale Online Ouderavond schuiven verschillende experts en partners aan. De Kindertelefoon en Stop Pesten Nu geven je praktische handvatten om signalen te herkennen. En tips voor hoe je het gesprek aangaat over wat er zich online afspeelt.

Karin Swerink, moeder en hoofdredactrice van LINDA. Magazine deelt ervaringen en verhalen van ouders. Ook is het mogelijk om live en anoniem een-op-een te chatten met de experts over jouw specifieke vraag of (gezins)situatie.

De ouderavond richt zicht onder leiding van Milouska Meulens op inzicht krijgen en geeft antwoord op de vraag: wat kan je als ouder doen als je kind zich online buitengesloten voelt?

Wat doe je als jouw kind online wordt buitengesloten? Wil je meer inzicht en tips hebben, meld je dan aan voor de online ouderavond.

Meld je aan

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • January 20, 2026

Prima initiatief. Ik hoor maar al te vaak om me heen dat ouders geen benul hebben wat er allemaal speelt op dit gebied. Door deze initiatieven is er in ieder geval geen excuus meer om dit niet te weten. Wegkijken lost problemen niet op.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • January 20, 2026

Prima initiatief. Ik hoor maar al te vaak om me heen dat ouders geen benul hebben wat er allemaal speelt op dit gebied. Door deze initiatieven is er in ieder geval geen excuus meer om dit niet te weten. Wegkijken lost problemen niet op.

“Mijn kind doet zo iets niet”…

Het meest gehoorde excuus.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • January 20, 2026

“Mijn kind doet zo iets niet”…

Het meest gehoorde excuus.

Inderdaad het meest gehoorde excuus. Ik heb eind vorig jaar twee avonden in een tochtige gang camerabeelden veiliggesteld om de politie te bewegen eindelijk eens wat te doen aan een groep vernielzuchtige jongeren. Met resultaat. Reactie van de ouders die bezoek kregen van de politie: “we wisten niet dat….”

Ik ben het volledig eens met je statement dat in het verleden de tamtam in de buurt zijn werk deed. Als kind had je bij het avondeten dan wat uit te leggen. Zo ver liet je het dus niet komen. Althans niet een tweede keer. Tegenwoordig moet je bewijzen aanleveren om je recht te halen want anders wordt het gedrag van de dader ook nog goed gepraat. Het wordt tijd dat de goedwillende burgers het weer voor het zeggen krijgen en dat slachtoffers beschermd worden.

Daarom heel veel hulde en blijdschap dat ik klant ben bij een bedrijf die dit lastige thema bespreekbaar maakt en zelfs initiatief neemt om oplossingen aan te dragen. Met deze campagne kan niemand meer zeggen dat het geen thema is met het bekende excuus van onwetendheid.

Ik beken dat ik ook niet stil stond hoe erg dit kan ingrijpen op iemands leven. Met name bij jongeren maar ik las iemand ook zeggen dat je dat wellicht breder moet bekijken. De maatschappij zijn we zelf en de oplossing ligt ook bij ons allen.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • January 20, 2026

Soms worden de problemen zo groot dat je kind dit niet meer kan oplossen even afgezien van digitale manier van pesten en treiteren. Dan heeft de school een anti pestbeleid, waar je als ouder weinig mee kunt en waarbij menig school niet de ballen heeft om op te treden en wat doe je dan? 

Voor ons was dat niet zo heel moeilijk want de moeder spreekt de etters aan op hun gedrag. Vaak is dat al genoeg. 
Ik had thuis een monitoring systeem waarbij ik het netwerk in de gaten hield. Dat kunnen mensen raar vinden, - mijn kind heeft recht op privacy, hoorde ik nogal eens- maar heeft er wel  voor gezorgd dat ik een aantal figuren met behulp van de politie op heb kunnen laten pakken vanwege bedreigingen en ander onuitstaanbaar gedrag. Hier had ik ook zelf op kunnen ingrijpen, maar dat pakt soms niet goed uit als je begrijpt wat ik bedoel. 

Juist de confrontatie met de ouders nadat de politie langs was geweest was er 1 die niet geheel op zich zelf stond. 
“ Mijn Jan Julius en Pieter Olaf doen dit soort dingen niet.” 

Wij als ouders moeten er voor samen voor zorgen dat we onze kinderen en onze ouderen beschermen, want de wereld is rot, maar wordt nog veel rotter zou mijn opa zeggen.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • January 20, 2026

Dit las ik recent als een soort case wat het maatschappelijke probleem beschrijft.

Protocol op school is dat kinderen hun jas ophangen op de kapstok in de gang. Na de les is een kind de jas kwijt. Anno 2026 krijgt kind vervolgens een reprimande van het onderwijspersoneel dat kind beter op spullen moet passen terwijl kind aangeeft de jas op de gang te hebben opgehangen.

Wat gebeurde er 30-40 jaar geleden voor de jongere meelezers hier. De klas moest net zo lang blijven zitten tot de jas terecht was. Dat kon gerust drie uur duren maar die jas werd gevonden. Vervolgens kon de rest vertrekken en de dader mocht nog even blijven en kreeg een verwijzing naar de conrector. Resultaat was een schorsing en verplicht excuses aanbieden. Ouders kregen dit als mededeling waarover geen discussie mogelijk was.

Anno nu moeten we zeer zorgvuldig omgaan met de gevoelens van de dader. Want stel je voor dat je zo iemand kwetst.

Het aandragen van camerabeelden zorgde ervoor dat de politie gedwongen werd om de aangifte op te nemen daar er bewijs lag van strafbare feiten. Want ook daar kijken ze liever de andere kant op. Resultaat van 2 avonden rechercheren in de beelden is dat de daders een gebiedsverbod hebben gekregen.

Ieder kind heeft recht op een veilige plek op school om te leren en om fouten te maken. Op die leeftijd hebben ze daar hulp bij nodig en als ik om me heen kijk lijkt de schoolleiding regelmatig niet meer bij machte om dit te handhaven.
Onze ouderen daar dienen wij voor te zorgen zoals ze ook voor ons hebben gezorgd toen we dat zelf nog niet konden. Het is te gek voor woorden dat onze ouderen niet meer de deur uit durven en ons gezag wegkijkt. Ik word nog kwaad over de initiële reactie van ons gezag.

Met oudjaar zagen we waar het aan schort: gezag of nog beter het complete gebrek hieraan. Ons gezag is er zelf weer geschokt over maar de goedwillende burger weet beter.

Laat de discussie maar losbarsten op die infoavonden. Confronteer ouders van dat lieve kroost maar eens met de gevolgen. De taak van de zwijgende meerderheid is om te stoppen met wegkijken zodat die bekende excuses geen kans meer hebben. Ik vind het een prachtige campagne in ieder geval die echt wel binnenkomt 💚.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • January 20, 2026

De goede oude tijd. Ik denk er nog weleens aan terug. 
Een jaar of wat geleden -ik wandelde veel- hoorde ik veel kabaal van uit een steeg. Hier werd een knul afgetuigd terwijl een ander aan het filmen was. Ik heb hier handelend tegen opgetreden en de jongen ontzet. Tegen “Paul Verhoeven” heb ik dingen gezegd die ik niet herhaal. Menig maal heb ik hulp verleend als iemand gevallen was of iets dergelijke, en terwijl ik met de verbandtrommel bezig was of een iso-deken openvouwde betrad heel Hollywood het toneel om de scene voor het nageslacht te bewaren. 

Ik vraag me af, wat je van thuis hebt meegekregen. Zo ook het vele polderen, praten, nuanceren, eufimenseren en de zaken niet benoemen, omwille van de lieve vrede. Pesten is altijd geweest, niet alleen bij de kinderen, ook ouderen of collega’s kunnen er wat van. ZIe ik de opvoeding van de kinderen dan zie ik behoorlijke grote verschillen in de opvoeding van wat jij beschrijft en wat nu gebeurd, of juist niet gebeurd.. 

We worden oud, ​@Roy74 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • January 21, 2026

Helemaal met je eens dat het niet alleen van deze tijd is. Ook in de jaren 80 was dit een onderwerp en inderdaad speelt dit niet alleen onder jongeren. Verschil is dat het in de online wereld 24x7 door gaat. De campagne van KPN richt zich specifiek op deze groep. Ik denk dat jongeren extra gevoelig zijn voor online onwenselijk gedrag omdat ze ook nog moeten leren weerbaar te worden tegen dit soort ongein. Er is veel depressie en er stappen ook de nodige jongeren uit het leven. Dat is gewoon niet OK.

Ik had zelf ontzettend veel vrijheid in mijn jeugd en mocht meer dan gemiddeld wist ik toen al. Maar er waren hele duidelijke grenzen en daar bleef je bij weg. We kregen de grenzen te horen. Ook nu zullen er ouders zijn die proberen het goed te doen maar de digitale wereld is er extra bij gekomen als complexe factor. Onze jongeren hebben het lastig, dat is mij wel duidelijk. Ze krijgen ook niet het goede voorbeeld als ik naar onze overheid kijk want ze zien vooral wegkijken en onbehoorlijk gedrag in onze samenleving.

Ik weet niet of het met ouder worden te maken heeft. Wel is het zo dat je op middelbare leeftijd al heel wat gezien hebt en oorzaken wat beter kan duiden. Met het wegvallen van de verzuiling voelen weinigen nog de noodzaak om op te treden tegen misstanden. Maar ik geloof nog steeds dat velen ook vaak de wenkbrauwen fronsen. Ik vind het goed dat KPN in ieder geval dit onderwerp durft bespreekbaar te maken. Want dat online buitensluiten gaat wel door al die mooie KPN apparatuur heen. Hopelijk met als resultaat dat we dit soort dingen niet meer gaan tolereren maar dan moet de zwijgende massa wel in beweging komen.

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Community Manager
  • January 21, 2026

Wat gebeurde er 30-40 jaar geleden voor de jongere meelezers hier. De klas moest net zo lang blijven zitten tot de jas terecht was. Dat kon gerust drie uur duren maar die jas werd gevonden. Vervolgens kon de rest vertrekken en de dader mocht nog even blijven en kreeg een verwijzing naar de conrector. Resultaat was een schorsing en verplicht excuses aanbieden. Ouders kregen dit als mededeling waarover geen discussie mogelijk was.

The good old days 😉😅

Natuurlijk is dat erbij willen horen en stoer doen. 

Dat is in mijn ogen precies de kern: juist op die leeftijd spelen erbij willen horen en groepsdruk een enorme rol. De vraag is niet zozeer waarom een kind zich laat uitlokken, maar hoe ver je je daarin laat meeslepen en hoe bewust je je daar al van kunt zijn.

Als ouder probeer je daarin een balans te vinden, denk ik. Opvoeding gaat voor mij over betrokken zijn en blijven, in verbinding staan met je kind, weten wat er speelt in hun wereld en tegelijk het vertrouwen hebben dat ze naar je toe komen als er iets aan de hand is. Maar ook: als ouder leren zien en aanvoelen wanneer er iets schuurt, ook als een kind dat zelf nog niet onder woorden kan brengen. Misschien ben ik daarin naïef, maar ik geloof dat die basis essentieel is.

Mijn dochter zit in groep 7 en dit is precies die fase met gesprekken over bijvoorbeeld wel of geen smartphone. Zij is één van de weinigen in de klas die er geen heeft. We praten daar regelmatig over: is het nodig? Nee. Is het leuk? “Ja”, zegt ze dan eerlijk “maar ik kan ook nog wel even wachten, mam!” 😅

Ook schermtijd is een terugkerend onderwerp. Natuurlijk kun je daar technisch van alles in begrenzen, maar ik vind het minstens zo belangrijk dat ze leert begrijpen waarom grenzen nodig zijn en dat ze stap voor stap leert om daar zelf bewuste keuzes in te maken.

Onlangs heeft ze op school een gastles gehad van Bureau Halt over groepsdruk, met opdrachten om te ervaren wat groepsdruk eigenlijk is en hoe makkelijk het is om daarin mee te gaan. Dat maakte indruk op haar. Het liet haar heel goed zien hoe snel en onbewust gedrag kan ontstaan, zonder dat dat per se ‘stoer doen’ of ‘kinderachtig’ is.

Juist daarom vind ik het waardevol dat scholen hier aandacht aan besteden, bijvoorbeeld via gastlessen, ouderavonden of het delen van informatie en linkjes. De basisschool van mijn dochter doet dat gelukkig goed. Het geeft ouders de mogelijkheid om te sparren met experts én met elkaar. Dat helpt om niet alleen achteraf te oordelen, maar vooral vooraf te begrijpen wat er speelt en hoe complex die fase eigenlijk is.

Ik vind beide campagnes op hun eigen manier heel sterk. Ze hebben mij aan het denken gezet, mijn bewustwording vergroot en geven mij concrete handvatten om het gesprek met mijn dochter te voeren. Ik zie haar ogen alweer op standje centrifuge staan… 👀🤣

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • January 21, 2026

Mijn  ervaring is dat we de jongste van school hebben gehaald. De problemen voor haar werden te groot en het anti-pestbeleid was een lachtertje. Ze ging naar een andere school uiteindelijk en de oude school kreeg van bevoegd gezag een boete. Buiten pesten speelt eenzaamheid een grote rol. Ik heb nooit begrepen waarom dat er zoveel jong volwassenen eenzaam waren. Slachtoffer geworden van de grote ver- en vooroordeel maatschappij, waarbij de socials  een grote rol spelen (of gespeeld hebben). 

Ouders hebben kinderen, naast dat ze allebei full-time werken. Het kind krijgt een sleutel omgehangen om de voordeur open te maken. Ik doel hierbij op de betrokkenheid van menig ouder. 
Hoewel de jonge mensen alles hebben, vind ik dat ze het juist stukken moeilijker hebben dan ik (wij) vroeger. Ik weet - het staat in de tijd. 

Trek ik de pest problemen een stuk breder, dan concludeer ik, dat we een groot maatschappelijk probleem hebben, waarvan het benoemen van de pijnpunten niet wordt gedaan. Het cancellen op grond van allerlei eigenschappen wordt als heel normaal ervaren. Respect, saamhorigheid? Dat is er alleen als Max zijn bolide winnend  over de streep rijdt en wanneer NL 11-tal de wereldkampioenschappen spelen. 

Ik weet, het is de tijd, net wat u zegt.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • January 21, 2026

Ik ben het grotendeels met je eens ​@fixnix maar zie ik nog echt wel meer lichtpuntjes als de genoemde sportevenementen. Zo vind ik zelf de sfeer in deze community prettig. In december zag ik spontaan mensen elkaar helpen. Ik zie om me heen ook wel eens ouders ingrijpen als een kind de grens over gaat.

Ik vind vooral het wegkijken en niet benoemen van problemen echt anders dan in de jaren 80. Toen was er ook nog niet zo’n brede welvaart. Wat ik zie is dat hoe meer mensen hebben hoe meer ontevreden ze zijn. Ook hier in de community zie ik mensen wel eens moord en brand schreeuwen als televisie een uurtje in storing staat. Waarom dan denk ik dan. Maar ja, we hebben er recht op want we betalen er voor is dan het argument.

Aangaande de online ouderavond is het in ieder geval een start. Ik gun ieder kind mijn onbezorgde jeugd.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Zo vind ik zelf de sfeer in deze community prettig. In december zag ik spontaan mensen elkaar helpen. 

Wat heerlijk om te lezen! En ja, ik heb hetzelfde. Het is zo prachtig als mensen dan ineens zo bij elkaar komen en elkaar helpen, dat zijn mooie dingen! Om blij van te worden.

En inderdaad: we zijn waarschijnlijk wel een beetje verwend tegenwoordig, van alle gemakken voorzien. Gemiddeld genomen dan, want het zal niet voor iedereen gelden. We zijn gewend aan wat we allemaal hebben, waardoor de irritatie vaak meteen erg omhoog komt als iets even niet werkt (TV of internet). Het is goed om ons dat te realiseren, want dan kan je relativeren op het moment dat je het opmerkt. Van jezelf en misschien ook van een ander.

Ik hoop dat we met bewustwording, ook door zulke campagnes, en handvatten zoals de ouderavond, een steentje kunnen bijdragen. Ik ben er trots op in elk geval! 💚

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • January 22, 2026

Laten we beginnen met het stoppen met betuttelen en de zaken benoemen hoe het echt zit. Respect, orde en gezag moeten terug, waarbij je onder andere op je gedrag moet kunnen worden aangesproken en tot verantwoording moet kunnen worden geroepen. Een kind op de lagere school heeft geen GSM nodig, en als er iets is, dan belt de schoolleiding naar de ouders of vise versa. Ontoelaatbaar gedrag in welke vorm dan ook zal worden gestraft. Discipline moet terug, leerkrachten heten meneer, mevrouw, en geen Piet of Klaas. 

Helaas zijn de VMBO’s bestempeld als scholen voor minkukels en asocialen. De discriminatie en intolerantie is begonnen met de bouw van het studiehuis, waarbij de omroepen deze VMBO’s in een zwaar negatief daglicht stelden. Zoek maar eens op de 2 delige Radar docu “Ze denken dat ik gek ben”. 

NL is een te tolerant land, waar normen en waarden ziende ogen verdwijnt. Hoewel je klappen krijgt in je eigen land als een wedstrijd hebt verloren, staat het je toe, om dan maar in je gastland de zooi af te breken. 
Ik denk dat ik nu wel genoeg aangegeven heb. 

Laten we hopen, dat aan deze “me myself and i” maatschappij een halt wordt toegeroepen, en dat we dus tot bezinning komen. 
Er is meer dan je nieuwe Iphone, skivakantie, of geklets bij de koffieautomaat over leaseauto’s

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • January 22, 2026

Ik ben vooral benieuwd hoe de online ouderavond gaat verlopen. Wellicht komt er hier ook een kort verslag. Ik ben het met ​@Shyrin van KPN eens dat groepsdruk wel een oorzaak is. Dat was 30-40 jaar geleden ook al een thema maar door de komst van internet gaat dit wel 24x7 door. Ik denk dat de KPN campagne dit perfect laat zien. Mijn generatie ging na de schoolbel naar huis en dan was er even geen school meer. Ook het continue moeten spiegelen aan anderen is een gevolg van het altijd online zijn. De huidige ouders kennen waarschijnlijk ook grotendeels niet meer de tijd dat mobieltjes er nog niet waren. En dat je daardoor ook eerder met elkaar in gesprek ging over regels en afspraken. De lantaarn buiten aan betekende bijvoorbeeld dat je naar binnen moest. En vooraf liet je altijd weten waar je was en wat je ging doen. Met de mobieltjes is dat steeds minder nodig. We leven in een andere tijd en dat is ook goed. Het is ook goed als we met elkaar eens kritisch kijken naar de negatieve aspecten van het altijd online zijn. Ik prijs me gelukkig dat ik groot werd in de jaren 80 en kan daarom ook goed de verschillen met nu zien. De kinderen van nu weten niet beter dat we altijd online zijn. Dat kunnen we ze niet kwalijk nemen. We kunnen wel ons uiterste best doen om ze ook klaar te stomen voor de digitale wereld.

Natuurlijk is dit onderwerp ook in een bredere context geldig ​@fixnix. Ik zeg altijd: je kunt pas problemen oplossen als je ze eerst kan duiden. Met 1 ding ben ik het zeker niet met je eens 😅. In de jaren 70 zat ik in een schoolsysteem waarbij we leerkrachten bij voornaam noemden, we in groepjes zaten in plaats van in rijtjes en waarbij we geen huiswerk meegekregen. We konden ook zelf ons leertempo en schema invullen, binnen kaders natuurlijk. Op die school zaten echt alle kinderen die elders vaak niet echt welkom waren. Als katholiek kind ondervond je meteen de gevolgen van de bekrompen gedachten van de katholieke gemeenschap. Op die school konden natuurlijk alleen maar dommen zitten was de redenatie. Het grappige was dat er echt wel gezag was. Je luisterde naar elkaar en leerde van elkaar, ongeacht kleur of geloof. Als ik er op terugkijk en ik zie onze huidige jongeren worstelen dan gun ik ze die schooltijd ook.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • January 22, 2026

Ik weet welke schoolsoort dat is geweest ​@Roy74 , en dat was toen behoorlijk vernieuwend. Het had veel weg van wat ze nu Montessori noemen.  Door het hiërarchisch te duiden, maakte men duidelijk waar je plek was, beetje raar gezegd misschien, maar een leerkracht was zeker niet gelijk aan een leerling. Die filosofie is naar mijn oordeel geheel verlaten. Zie ook de politie die qua uiterlijk gezag geen schijn meer is van wat het ooit was.

Op school van de jongste heb ik eens een gastles mogen geven over weerbaarheid, maar dan wat meer gericht op de meiden. Juist deze categorie heeft een ieders bescherming nodig en als ik hun -hoe klein ook- iets bij kan brengen dan is het doel bereikt. 

Ik sta allang niet meer op het schoolplein. Ik praat met veel mensen en merk dat de maatschappij erg veranderd is. Ik zie hoe sommigen hun kroost amper in de hand houden en zie ook de eenzaamheid van menig jongeling omdat ze zoekende zijn naar sturing en richting. Goed initiatief van KPN om dit maatschappelijk probleem te duiden!