Skip to main content
Sticky

Je internetverbinding delen met de buren, is dat verstandig?

• April 7, 2025
  • 12 reacties
  • 643 keer bekeken
Je internetverbinding delen met de buren, is dat verstandig?
Raymondt
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+10

Je kent het vast wel: De internetverbinding van je buren werkt niet. Dus ze vragen jou of ze tijdelijk jouw wifi mogen gebruiken, zodat ze toch internet kunnen gebruiken. De kans is groot dat je dat geen probleem vindt en meteen ja zegt. Maar is dat wel zo verstandig?

Het delen van jouw internetverbinding

Soms kan het verleidelijk zijn om je internetverbinding te delen met bijvoorbeeld je buren, of familie en vrienden. Tijdelijk bijvoorbeeld, of voor wanneer ze bij jou op bezoek zijn. Toch is dit iets wat ook risico’s met zich meebrengt die niet altijd zichtbaar zijn. We praten je bij over waarom je hier voorzichtig mee zou moeten zijn.

Vermindering van snelheid en prestaties

Wanneer je een verbinding met hoge snelheid hebt, dan zal je niet snel iets merken van de vermindering van snelheid. Maar heb je een verbinding met een snelheid die goed aansluit op je gebruik, dan kan je snel merken dat de snelheid omlaag gaat.

Als je met 2 huishoudens gebruik maakt van 1 verbinding, dan moet je de snelheid die je hebt natuurlijk ook met elkaar delen. Wat kun je hiervan merken? Een paar voorbeelden:

• Video's laden trager (denk aan YouTube bijvoorbeeld)
  • Kwaliteitsproblemen bij tv-kijken, zoals bijvoorbeeld haperend beeld
  • Online games kunnen meer ‘lag’ vertonen en werken minder vloeiend

Het delen van je verbinding en veiligheid

Deel je jouw verbinding met anderen, dan zitten zij ook op jouw netwerk. Dat betekent dat ze betere toegang hebben tot de apparaten die jij op je netwerk aangesloten hebt. Dat kunnen je computers en/of laptops zijn die je thuis hebt aangesloten, maar bijvoorbeeld ook netwerkprinters of slimme apparaten. Allemaal zaken waarvan je niet wil dat anderen ze kunnen gebruiken.

Wanneer de mensen met wie je je netwerk deelt beveiligingsproblemen op hun apparaten oplopen, lopen je eigen gegevens ook gevaar. Virussen of malware kunnen proberen zich in het interne netwerk te verspreiden, en jouw apparaten ook infecteren.

Aansprakelijkheid

Als abonnementhouder van een verbinding ben je verantwoordelijk voor alles wat er op je verbinding gebeurt. Wanneer er door schadelijke software misbruik op je verbinding plaats vindt, zal ons Abuseteam je daarop aanspreken, en van je verwachten dat het probleem opgelost wordt.

Stel dat de mensen met wie je je verbinding deelt illegale activiteiten uitvoeren op het internet: zoals illegaal downloaden van beschermde content, denk aan films, of andere zaken die wettelijk verboden zijn. Dan word je hier als abonnementshouder voor aansprakelijk gehouden. In sommige gevallen zou dat kunnen leiden tot boetes of juridische stappen.

Gastnetwerk

Het KPN modem heeft natuurlijk de mogelijkheid om een gastnetwerk aan te maken. Dat zorgt voor een afscheiding tussen jouw eigen netwerk en het gastnetwerk, waardoor sommige van bovenstaande nadelen niet op gaan. Maar het verkeer naar buiten toe loopt nog altijd via hetzelfde ip-adres. Je bent dus nog steeds zelf verantwoordelijk voor wat er op je gastnetwerk gebeurt. 

Wil je meer lezen over instellingen in je modem, zoals het gastnetwerk? Zie onze Kennisbank!

Conclusie: Als je je internetverbinding zou willen delen, kan dat natuurlijk. Wees je wel bewust van de risico’s die je ermee neemt en wees daarmee dus kritisch over met wie je je verbinding deelt.

En jij?

Hoe makkelijk ben jij met het delen van jouw verbinding? Heb je nieuwe dingen geleerd in dit artikel, of heb jij tips of ervaringen die je wilt delen? We lezen ze graag!

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

12 reacties

JoCoLa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • April 7, 2025

Hooguit het gastnetwerk kortstondig vrijgeven als een familielid of vriend er tijdens een bezoek aan ons expliciet om zou vragen, maar standaard staat het gastnetwerk hier uitgeschakeld. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 7, 2025

Interessant artikel.

Binnen dit forum lees ik wel vaker dat, om wat voor reden dan ook, mensen hun internet delen met buren, ik wijs ze dan ook altijd er op om dat nooit via de reguliere verbinding te doen, maar dan uitsluitend via de gastwifi.

Zelf heb ik gastwifi nooit aan staan, bijna iedereen heeft wel een mobiele telefoon en als men tijdens het op visite zijn zonodig toch op internet iets willen opzoeken kunnen ze dat mooi via hun eigen telefoon doen.

Wat ik in dit artikel wel geleerd heb dat verkeer naar buiten via de gastwifi ook via mijn verbinding loopt en ik daar verantwoordelijk voor ben, een reden des te meer om de gastwifi nooit en te nimmer open te zetten voor derden.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Dat klinkt als een verstandige keuze ​@Buurman20!

Tof dat je er ook iets uit opgestoken hebt ​@JanD. Dank voor het delen :) Ik moet zeggen dat ik me er zelf ook niet zo bewust van was wat het gastnetwerk betreft, dus ik ben met je eens dat het leerzaam is!

Forum|alt.badge.img+7
  • April 7, 2025

Zeker informatief maar ik vraag me dan wel af hoe e.e.a. werkt op gastnetwerken bij hotels, B&B’s etc. Hebben zij extra beveiligingen of een volledig losstaand gastennetwerk?

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • April 7, 2025

Het is natuurlijk goed dat dit ter sprake komt maar laten we elkaar nou niet bang maken. Vanwege m'n b&b hebben honderden mensen al gebruik gemaakt van het gastwifinetwerk en dat heeft nooit een probleem opgeleverd. Als mijn buren, waar ik prima contact mee heb, het zouden vragen dan mogen ze daar gebruik van maken. Uiteraard alleen in geval van een storing. Niet permanent. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 7, 2025

Zeker informatief maar ik vraag me dan wel af hoe e.e.a. werkt op gastnetwerken bij hotels, B&B’s etc. Hebben zij extra beveiligingen of een volledig losstaand gastennetwerk?

Beste ​@Edu2020 dat zijn in de regel zakelijke professioneel aangelegde netwerken, waar niets aan het toeval wordt overgelaten.

Hetzelfde geldt voor de KPN Hotspots, zoals o.a. bij AH en sommige vakantieparken gratis in te loggen, of anders als KPN-klant gratis in te loggen met je speciale toegangscodes en  voor niet-KPN-klanten, die databundels kunnen kopen voor de KPN hotspots.

Zie onderstaande link voor aanvullende info:

KPN Hotspots

en

KPN Hotspots zakelijk

Raymondt
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • KPN Abuse
  • April 7, 2025

Zakelijke klanten zullen in geval van misbruik ook wel iets anders benaderd worden, en in dit soort gevallen wordt er altijd rekening mee gehouden dat dit nu eenmaal een plek betreft waar veel gasten gebruik van het netwerk maken. Mochten er dingen gebeuren op een hotelnetwerk waarbij de politie aan te pas zou moeten komen, dan hebben zij natuurlijk ook het recht om de gastenlijst door te lichten.

Vanwege m'n b&b hebben honderden mensen al gebruik gemaakt van het gastwifinetwerk en dat heeft nooit een probleem opgeleverd.

Dat kan, en misschien gaat het bij de volgende honderd ook wel goed. Het hoeft maar 1 keer fout te gaan. De boodschap van het artikel is dan ook niet dat je je verbinding niet moet delen, maar dat je je bewust bent welke verantwoordelijkheden en gevaren daar bij horen. Dat heeft niets met bang maken te maken.

Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • April 7, 2025

Hoe makkelijk ben jij met het delen van jouw verbinding?

Simpel. Heel makkelijk, ik deel het met niemand, maar dan ook echt helemaal niemand. En maak ook geen gast(wifi)netwerk aan. Dan maar niet internetten. Hoe een ander hier over denkt, maakt mij helemaal niets uit. Ik probeer zoveel mogelijk gedoe te voorkomen en te vermijden. 😊

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoe makkelijk ben jij met het delen van jouw verbinding?

Simpel. Heel makkelijk, ik deel het met niemand, maar dan ook echt helemaal niemand. En maak ook geen gast(wifi)netwerk aan. Dan maar niet internetten. Hoe een ander hier over denkt, maakt mij helemaal niets uit. Ik probeer zoveel mogelijk gedoe te voorkomen en te vermijden. 😊

ik merk dat dit sowieso minder vaak een ding is dan 10 jaar geleden. Ik zit nu bij andere mensen thuis eigenlijk altijd gewoon op mijn eigen 4G of 5G

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 8, 2025

Goed en interessant topic! 

Hou er ook rekening mee dat een (zakelijk) openbaar netwerk niet door rechtelijke uitspraken als juridisch verantwoordelijke eindgebruiker gezien wordt. Dus ja, ze hebben meer beveiliging. Maar ook het stukje verantwoordelijkheid ligt niet bij hun. 

Wanneer je jouw KPN consumenten abonnement deelt, deel je niet de juridische verantwoordelijkheid. Zelfs al is je Gast VLAN helemaal geisoleerd. Je zou dan haast wel een piHole moeten forceren op dat netwerk, maar ook dat is niet waterdicht - en voor de gemiddelde gebruiker niet te doen. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • April 8, 2025

Goed dat hier nog eens gewezen wordt op de gevaren van delen van een internetverbinding.

Ik heb een gastnetwerk en die is er alleen voor een heel beperkt groepje mensen waarvoor ik af en toe onderhoud doe op de apparatuur. Wellicht toch nog overwegen om dit netwerk alleen online te zetten als het nodig is.

Anderen maken gebruik van een eigen mobiele verbinding en dat is tegenwoordig een gebruikelijke voorziening. Mensen zonder mobiele verbinding bedwingen hun behoefte om online te zijn maar even.

Delen met buurt? No way. Heel onverstandig omdat je dan volledig het zicht kwijt bent op wie er wat op je netwerk en verbinding doet. En dat vaak voor een tientje winst. Mijn betrouwbare en stabiele verbinding is heilig en dat wil ik zo houden.

Naast dat is een internetverbinding een basisbehoefte en moet iedereen zelf kunnen voorzien in een verbinding, desnoods is het een budgetverbinding. Kwestie van prioriteit stellen mijn inziens.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • April 8, 2025

Het is natuurlijk goed dat dit ter sprake komt maar laten we elkaar nou niet bang maken. Vanwege m'n b&b hebben honderden mensen al gebruik gemaakt van het gastwifinetwerk en dat heeft nooit een probleem opgeleverd. Als mijn buren, waar ik prima contact mee heb, het zouden vragen dan mogen ze daar gebruik van maken. 

Als B&B houder ben je van nature al een mens met vertrouwen hoe anderen met je eigendommen om gaan. Respect. Ik kan er zelf maar niet aan wennen hoe er met eigendommen in de openbare ruimte of met spullen van anderen wordt omgegaan.

Probleem met een internetverbinding is dat het minder tastbaar te controleren is hoe anderen er mee om gaan.  Er hoeft maar 1 persoon met verkeerde intenties misbruik te maken van je vertrouwem…