Ik weet, dat het door de ACM verboden is om een 06 nummer te gebruiken in een toepassing,anders dan een mobiele telefoon, bijv. in een router o.i.d. Hier dient een 097 nummer voor gebruikt te worden.
Nu mijn vraag: Nu het omgekeerde, mag een 097 nummer gebruikt worden in een device, wat alleen mobiele telefonie ondersteunt ? Dus een 4G senioren telefoon bijvoorbeeld. Of moet daar verplicht een 06 nummer voor gebruikt worden ? Grtz, Ruben.
Bladzijde 2 / 2
Dat is inderdaad bekeken (op mijn verzoek), maar KPN biedt alleen een abonnement aan met 1 of 10 GB met geen verdere upgrade mogelijkheden. Dit was geen optie.
Het vreemde is dat ik KPN gewezen heb op het foutieve advies in de winkel en ze een pasklare oplossing heb gegeven, maar helaas. De klachten medewerker was ook totaal niet op de hoogte van het feit dat 06 niet mag in deze situatie.
Dus in de winkel verkeerd abonnement en daarna bij klachtenafhandeling wederom iemand die de situatie niet begrijpt.
Maar we wachten de reactie op de aangetekende brief af en bij een niet passende oplossing of verstrijken redelijke termijn gaan we naar de Geschillencommissie en wordt de ACM ingelicht.
Hallo @Javw heb je ook aan KPN gevraagd of ze dat 06-nummer om konden zetten naar een 097-nummer?
Dat is de simpelste manier om aan de voorwaarden voor mifigebruik te voldoen, jij behoudt je abo met een legitiem 097-nummer.
En zo ja, wat was daarop hun antwoord?
Dat gaat vast niet immers 0970 abonnementen hebben een databundel van 1GB of 10GB en je betaalt er de hoofdprijs voor.
Je kunt commercieel gezien dus niet een unlimited abonnement zomaar even omzetten van een 06 nummer naar een 0970 nummer.
Dat is ook woorom mijn advies zou zijn om niet een MiFi router te gebruiken met een 0970 nummer maar een gewone router die getetherd wordt met een telefoon die voorzien is van een gewoon 06 nummer met wellicht een unlimited abonnement.
Als je een sim only aan wilt schaffen, behoort een verkoper van welke telefoonwinkel dan ook, te vragen waarvoor je de sim wilt gebruiken en dan de juiste adviseren, maar dat gebeurt in de praktijk dus duidelijk niet of te weinig , vandaar vaak het gezeur achteraf, wat dus eenvoudig voorkomen had kunnen worden .
@JanD
Het verhaal is echt te gek voor woorden.
Dit is een passage uit de brief die ik gestuurd heb:
In de winkel heb ik gevraagd wat voor overbruggende oplossing KPN kon bieden. De medewerker van de winkel heeft eerst gekeken naar de vaste internet mogelijkheden. Met een prognose snelheid van 10 Mbit/s download en 2 Mbit/s upload was dit helaas geen optie. Uw collega heeft toen gekeken of een aanvulling met KPN Buitengebied een oplossing kon zijn. Dit was volgens hem niet zo. Hij adviseerde toen om een regulier mobiel Unlimited abonnement te nemen en deze te gebruiken in een MiFi router/ modem.
Dus volgens mij zo klaar als een klontje wat het gebruik was. Daarnaast pas het MiFi modem aangeschaft nadat ik bij de KPN winkel wegkwam met de simkaart.
Gedurende de periode hadden wij last van vervelende storingen. Deze heb ik geprobeerd op te lossen, wat helaas niet lukte. Ik heb toen op donderdag 3 oktober 2024 contact opgenomen met de fabrikant van het MiFi router/ modem en deze vroeg wat voor simcard erin zat? 06 of 0970. Ik heb toen aangegeven dat er een reguliere 06 simcard in zat.
De fabrikant gaf aan dat dit voor problemen zorgde en dat het gebruik van een 06 sim als vaste data verbinding in een MiFi router/ modem niet toegestaan was door de ACM. Deze simkaarten mogen alleen gebruikt worden in apparaten waarmee gebeld kan worden.
Zie hiervoor ook https://www.acm.nl/nl/telefoonnummers/nummers-en-codes-voor-telecomaanbieders/06-en-0970-nummers-voor-spraak-en-data#:~:text=Telecomaanbieders%20mogen%2006%2Dnummers%20alleen,gebruikt%20u%20voor%20andere%20toepassingen.
Hun ervaring is dat de 06 simcards onverklaarbare connectie problemen veroorzaken die exact de problemen die ik omschreef veroorzaakten. Hun advies was om dan ook z.s.m. over te gaan naar een 0970 kaart en dat dit zeer waarschijnlijk de problemen op ging lossen.
Ik heb voor een behoorlijk bedrag apparatuur moeten aanschaffen op basis van foutief advies van KPN en als enige tegenprestatie vraag ik om het abonnement met terugwerkende kracht te beëindigen en om de toekomstige aanvraag te annuleren. Dit omdat ik zelf een andere provider heb gevonden die wel een 0970 unlimited data abonnement biedt.
Maar goed zoals ik aangaf. Ik wacht rustig af. Maar ik zit er wel scherp in. Kans gehad om het op een goede wijze af te handelen, maar nu ga ik ook door.
Dat gaat vast niet immers 0970 abonnementen hebben een databundel van 1GB of 10GB en je betaalt er de hoofdprijs voor.
Dat is ook woorom mijn advies zou zijn om niet een MiFi router te gebruiken met een 0970 nummer maar een gewone router die getetherd wordt met een telefoon die voorzien is van een gewoon 06 nummer met wellicht een unlimited abonnement.
Het kan ook eenvoudiger, koop een data sim only van odido, met 25,- per maand heb je al een unlimited start
Ik heb gelukkig nog een Tablet Go abo voor 25,- per maand, onbeperkt data met hogere snelheid dan Unlimited Start (256Mbs/75Mbs)
Ben benieuwd welke provider je nu hebt met een 097 nummer @Javw
@JanD Odido Unlimited Plus.
Puur uit interesse. Er is behalve het aantal cijfers toch absoluut geen verschil in de chip zelf van een 'gewone' sim en een datasim. En er wordt toch ook van dezelfde APN gebruik gemaakt.
Wat ik hiermee wil aangeven het is puur administratief geneuzel. Deels met een reden die 'schaars' wordende nummers.
Puur financieel geredeneerd wat is voor de klant het meest voordelig snap ik dit advies, ik weet toevallig dat ze dit bij Vodafone niet anders doen.
... En er wordt toch ook van dezelfde APN gebruik gemaakt.
Ik weet niet of er wel dezelfde APN gebruikt wordt maar dat er een adminstrieve/commerciële horde te nemen is moge duidelijk zijn. Het heeft mijns inziens ook weinig zin om een 06 nummer om te zetten naar een 0970 nummer. Dan kan je net zo goed het 06 abonnement beëindigen en een nieuw 0970 abonnement aangaan.
Als KPN precies hetzelfde (unlimited) abonnement in data-only vorm zou aanbieden dan zou dat wellicht anders liggen maar helaas is dat bij KPN niet het geval.
Het is alleen wel ontzettend jammer dat KPN in de winkel actief adviseert om voor een MiFi modem "gewoon" een unlimited 06 abonnement te nemen.
Dat is absoluut onjuist en KPN zou zelfs een flinke boete opgelegd kunnen krijgen als de ACM daar onderzoek naar zou gaan doen en tot de conclusie zou komen dat KPN zich niet aan de richtlijnen houdt.
Mijns inziens is het ook veel beter (en goedkoper) om een router te nemen die getetherd kan worden met een mobiele telefoon. Dan kan/mag je dus wel een 06 nummer gebruiken immers die telefoon is ook voor gewone telefonie.
Ik heb vandaag geprobeerd om tot een oplossing te komen, maar de medewerker van de klachten afdeling koos voor frontale aanval richting mij als klant i.p.v. de correcte oplossing. Ik heb ze vandaag een aangetekende brief gestuurd dat ik inderdaad voornemens ben om de klacht bij de Geschillencommissie Telecommunicatie neer te leggen en de ACM ook in te lichten. Blijkbaar is dit wat KPN wil, dan kunnen ze het ook krijgen. Wat ik vraag is echt niet onredelijk nl. het foutief verkochte abonnement per ingangsdatum beëindigen (loopt 2 maanden) met terugstorting van de abonnementsgelden en ik had voor mijn eigen nummer ook een abonnement aangevraagd met nummerbehoud (ingang eind december 2024) en deze te annuleren, maar KPN houdt halsstarrig vast aan het feit dat ze niet mee willen denken. Helaas dan ook maar de gevolgen accepteren.
Het abonnement was bedoeld als kortdurende overbrugging i.v.m. aanleg glasvezel. Er is een andere aanbieder die wel deze tijdelijke oplossing kan bieden die geëigend is.
Mijn voorstel was dus het bovenstaande en dan zodra het glasvezel actief was terug naar KPN met alles in 1 glasvezel en 2 mobiele abonnementen.
Maar die mogelijkheid hebben ze vandaag vakkundig om zeep geholpen.
Hi @Javw, allereerst is het zeker niet goed dat je een dergelijk advies in de winkel hebt gekregen. Ik betreur dit ook ten zeerste. Als ik even meedenk buiten de gestuurde brief en de klacht die is ingediend bij de klachtenafhandeling, is deze melding binnen 14 dagen gedaan? Want dan hoort het abonnement geannuleerd te kunnen worden. Dit is wettelijk bepaald en je hoeft er ook geen reden voor op te geven. Ik verwacht echter dat dit niet binnen die 14 dagen is gedaan.
Je hebt in ieder geval de juiste weg bewandeld door een brief te sturen, ik kan namelijk vanaf hierin niets betekenen. Als je de brief enkele dagen geleden hebt verstuurd verwacht ik dat je uiterlijk volgende week een reactie hebt.
Bij een 097 zitten belkosten nooit in het abonnement. Je betaalt ten allen tijde 0,23 € per minuut voor bellen. Naar EU landen buiten NL is dat 0,30.
Derhalve is een 097 dus peperduur in een mobiele telefoon natuurlijk. Dan is prepaid goedkoper. Hoewel dat bij dagelijks of wekelijks gebruik ook wel duur is.
097 is dan ook weer zonde als je die in een Nokia 110 ofzo hebt. Want je hebt geen belbundel (kan ook niet) maar wel een databundel (die je in de 110 of 2660 niet kunt gebruiken).
Bij bijvoorbeeld Simyo heb je al een abonnementje met 400 minuten (geen data) per maand gratis voor maar € 7 per maand. Dat wordt pas duurder als je over 400 belminuten in een maand komt.
Zelf ben ik helemaal over op alleen mobiel. Mobiel + vast kostte me 12 jaar geleden nog zo'n € 50 in de maand (samen; abo's + gesprekskosten). Nu maar € 19. Mobiel abo met onbeperkt bellen. Nou ja. Eigenlijk € 21,-- want heb vast nog wel. Maar die is permanent doorgeschakeld naar de mobiel. Uitbellen alleen via mobiel. Geen doorgeschakelde gesprekskosten hier door kpn combivoordeel.
Reageer
De Kennisbank
Heb je vragen over diensten, producten of wil je weten hoe je modeminstellingen verandert? Vind het antwoord op de meest gestelde vragen in onze Kennisbank
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.