Skip to main content

4G op nieuwe Samsung S21 werkt traag, als ik 5G heb werkt het wel snel. Ik heb de KPN “vraagbaak” al doorlopen, instellingen mobiele gegevens en verbindingen goed ingesteld, telefoon opnieuw gestart. Met mijn oude S10 zat ik op mijn werkplek ook altijd op 4G met 2 streepjes, razendsnel. Nu met S21 ook 4G 2 streepjes, ontzettend traag. Ik gebruik de oude SIM kaart uit mijn S10 want KPN zei dat die gewoon voldoet.

Hallo,

helaas heb ik ook dezelfde problemen.  Ik hoor de persoon waar ik mee bel prima, maar de andere persoon mij niet.  Verder is het internet soms erg traag. Dit gebeurd met enige regelmaat. Mijn vriendin heeft een iphone en dit probleem niet.  

Ik heb dit toestel sinds september en heb verschillende updates netjes geïnstalleerd. Het begint mij inmiddels erg te frustreren dat het nog niet is opgelost. 

Is er voor de verstreken periode al wel nagedacht over een compensatie of niet? En is er al uitzicht op een oplossing?

Zo niet snap ik dat mensen het toestel willen inruilen voor een ander product en denk ik ook dat kpn hier voor moet open staan.

 


Vorige week uit frustratie toch mijn toestel maar ter reparatie in de KPN winkel achtergelaten in de hoop dat het helpt en om te laten merken dat het nog niet is opgelost.

Tevens een officiële klacht ingediend en gebeld door KPN en technische dienst, ze zijn er nog mee bezig om het probleem op te sporen. De technische dienst verwacht dat toestel voor reparatie aanbieden het probleem niet op lost. Ze gaan einde jaar contact opnemen als mijn toestel terug is en er hopelijk een software update is die het echt op moet lossen.

Ik raad jullie allemaal aan:

- Als je nog binnen de 14 dagen bedenktijd zit: stuur dit toestel terug

- Dien middels onderstaande link een klacht in om dit probleem hoge prioriteit te geven bij KPN.

https://www.kpn.com/service/klacht-of-vraag-indienen.htm#/

De bereidheid bij KPN om je tegemoet te komen qua ander toestel of compensatie is er namelijk niet via de normale weg (winkel/klantenservice). Ze willen omruil-/terugroepacties en compensatie kennelijk koste wat kost voorkomen. Ook Samsung is hier natuurlijk debet aan.

Dat de klant hier de dupe van is en uiteindelijk veel geld armer en gefrustreerd over zal stappen naar een ander merk telefoon en andere provider moet nog even doordringen.


Hallo @Rjzomer, bedankt voor de melding. Balen dat ook jij last hebt van dit probleem. Zoals je in het antwoord op het startbericht kunt lezen, is er nog geen oplossing. Wel is er een workaround voor het probleem met de slechte geluidskwaliteit: door VoLTE uit te schakelen kan je weer normaal bellen. Geen permanente oplossing, maar dan kan je in ieder geval bellen zolang de technische dienst zoekt naar de oplossing. Voor het trage internet hebben we nog geen oplossing; hiervoor heb ik een ticket aangemaakt bij de technische dienst. Zij zullen zo snel mogelijk telefonisch contact met je opnemen.


Geen reclame voor KPN die 4G in combinatie met Samsung S21 aanbiedt !!!! Dit topic gaat een olievlekwerking krijgen als het probleem niet snel wordt opgelost, en de gedupeerde klanten goed worden gecompenseerd. Iets voor de Geschillencommissie Telecommunicatie?


Geen reclame voor KPN die 4G in combinatie met Samsung S21 aanbiedt !!!! Dit topic gaat een olievlekwerking krijgen als het probleem niet snel wordt opgelost, en de gedupeerde klanten goed worden gecompenseerd. Iets voor de Geschillencommissie Telecommunicatie?

En ook geen reclame voor Samsung.  Er wordt duidelijk gezegd dat kpn samen met Samsung naar een oplossing zoekt.


Mogelijk wil de Samsung S21 na de update niet meer werken met de combinatie van een laagfrequente 4G band (800 MHz) en een hoogfrequente 5G band (2 GHz). Dan gaat de S21 kiezen voor een hoogfrequente 4G band (1800 MHz of 2600 MHz) waarvan de signaalsterkte in veel gevallen veel zwakker is, ook te zien aan het aantal streepjes. Dit gaat ten koste van de netwerksnelheid en het batterijverbruik. De telefoon probeert dit nog te compenseren door met een hoger vermogen te gaan zenden, waardoor de telefoon heet wordt. Samsung zal dit probleem snel moeten oplossen, anders kunnen wij terecht aandringen op een recall en vervang actie voor dit product. Of KPN zal aanpassingen aan het 4G netwerk moeten uitvoeren om de S21 normaal te laten werken !!! KPN heeft nu dus een groot probleem, speciaal in die gevallen waar de updatet S21 in combinatie met een KPN abonnement 4G/5G aan de klanten is verkocht, met maandelijks terugkerende betalingsverplichtingen voor de klant !!!


Een maand geleden veel data aangeleverd op verzoek van de technische dienst. Niets meer gehoord.
terwijl ik had aangegeven;

Ik zou het waarderen als je mijn informatie deelt met iemand van de commerciële afdeling, want op deze manier ben ik niet langer van plan om te blijven betalen en wil ik ook het geld terug vorderen wat ik reeds betaald heb.

Nu volg ik enkele tips welke ik op het forum voorbij zag komen. Zie hieronder mijn succes op de chat met KPN.

Ik stel voor dat we onze krachten bundelen om hier serieus werk van te maken, want ik ben dit meer dan zat.

Zonder internet op je smartphone aan het eind van 2021 terwijl je wel moet blijven betalen en niemand die je een ander toestel of ontbinding aanbiedt.

Te bizar voor woorden!
 

 


Goedenavond,

Ik heb precies dezelfde klachten met minn s21. Op 4g en 4g+ heb ik totaal geen internet, zelfs het versturen van WhatsApp berichten duurt lang. 

Ik ben na 14 jaar Vodafone overgestapt naar KPN maar daar heb ik nu al spijt van. Sinds 1 week zit ik nu bij KPN. Vodafone in combinatie met de s21 was geen enkel probleem.

 

Hoe is dit op te lossen? Ik ga mij niet 2 jaar ergeren aan traag internet, dan zeg ik het op.

Ik hoor het graag.


@wvogel67  Welke update bedoel je? Ik heb vanaf begin af aan(toen de s21 uitkwam) problemen met het netwerk. 

@Mike00 ik heb ook diverse voorbeelden aangedragen, maar het riedeltje wat je stuurt is zowat iedere keer hetzelfde. Het laatste mailtje wat ik kreeg van 'network services support desk' van 30 november staat dat het probleem momenteel in onderzoek is bij Samsung. Verder blijft het stil vanuit KPN of Samsung…

 

@Denise_  doet ook haar uiterste best, echter is zij ook afhankelijk van de technische dienst, ze probeert het zo goed mogelijk in de gaten te houden.

 

 


Wat voor scholing hebben die mensen van xe technische dienst? Het lijkt mij verstandig dat dit met deskundigen van Samsung wordt besproken. Zij behoren te weten wat er precies is veranderd met de laatste update, en hoe het zit met gekozen netwerkfrequenties!


Het volgende is denk ik aan de hand: Sinds de update van de S21 kiest deze voor een 4G frequentie in de 1800 of de 2600 MHz band. Als deze eenmaal gevonden is zoekt de telefoon niet meer verder in de laagfrequente 800 MHz band of er een 4G frequentie is met een beter bereik (meer streepjes). 

Het KPN 4G netwerk is echter ingefaseerd op een zeer goede kwaliteit 4G netwerk in de 800 MHz band, en daarbij op slechts enkele beperkte gebieden in Nederland een opvulling met 4G frequenties in de hoogfrequente banden op 1800 en 2600 MHz, waardoor die signalen meestal veel zwakker bij de telefoon binnenkomen, met name binnenshuis.

Het gevolg is dat door de update van Samsung, de S21 incompatibel wordt met het KPN netwerk, terwijl in de oude situatie het bereik op 4G goed was.

Mogelijk speelt hierbij ook een rol dat Samsung het probleem van harmonic mixing heeft willen omzeilen door de combinatie van laagfrequent en hoogfrequent 4G/5G niet meer toe te staan in de telefoon.

Als de telefoon zendt op 800 MHz zal deze op de printplaat altijd iets van een 3e harmonische op 2400 MHz produceren, waardoor de ontvanger tijdens het zenden op 800 MHz geblokkeerd kan worden voor gelijktijdige ontvangst op de hoogfrequente banden die akelig dicht in de buurt komen van 2400 MHz.

Dus zal die telefoon alleen bruikbaar zijn voor half duplex of simplex communicatie waarbij moet worden opgemerkt dat de ontvanger die zeer gevoelig moet zijn binnen enkele microseconden na een zendsignaal (burst) weer volledig open moet staan voor het veel zwakkere signaal van de zendmast naar de telefoon, in vergelijking met het eigen zendsignaal van de telefoon (de antennes voor zenden en ontvangen liggen in de telefoon vlak bij elkaar).

KPN heeft nu dus een groot probleem, speciaal in die gevallen waarin de S21 gelijktijdig met het 4G/5G abonnement aan de klant is verkocht, met een maandelijks terugkerende betalingsverplichting.

De gevolgen zijn bekend: traag internet en problemen met bellen via 4G, en een hoog batterijverbruik en heet worden van de telefoon, omdat deze op die manier het slechte bereik wil compenseren met een hoger zendvermogen.

Dat KPN en Samsung elkaar de zwarte piet gaan toespelen heeft voor de KPN klant als consument geen enkele zin. Wat wel past is een softwarematige revisie van de S21, en als dit technisch niet mogelijk is, een recall actie met een gelijkwaardig vervangend toestel, en een ruimhartige compensatie voor de KPN klanten, voor het geleden ongerief, omdat deze klanten als niet terzake deskundige consumenten hieraan niets kunnen doen, en daarom volgens de Nederlandse wetgeving rechtsbescherming genieten, tegenover de leverancier en de producent. KPN heeft ook een rechtsgrond om de kosten van deze actie geheel of gedeeltelijk bij Samsung terug te vorderen.

We hebben het hier niet over repareren in enge zin, maar over productontwikkeling, wat een geheel andere discipline is. Daarom zal dit probleem moeten worden aangekaart bij de productontwikkelaars van Samsung omdat hier meer gedaan moet worden dan alleen het vervangen van componenten op de printplaat !!!


@wvogel67

Bedankt voor de interessante hypothese.

Daarnaast wil ik me aansluiten bij het volgende:

Wat wel past is een softwarematige revisie van de S21, en als dit technisch niet mogelijk is, een recall actie met een gelijkwaardig vervangend toestel, en een ruimhartige compensatie voor de KPN klanten, voor het geleden ongerief, omdat deze klanten als niet terzake deskundige consumenten hieraan niets kunnen doen, en daarom volgens de Nederlandse wetgeving rechtsbescherming genieten, tegenover de leverancier en de producent. KPN heeft ook een rechtsgrond om de kosten van deze actie geheel of gedeeltelijk bij Samsung terug te vorderen.

Ik heb mijn telefoon nog niet terug van reparatie (uit frustratie afgegeven, niet omdat ik verwacht dat reparatie helpt). Als deze terug is en het nog steeds niet werkt mag KPN met een goede compensatie/oplossing komen (financiële compensatie voor bijv. een deel van de reeds betaalde abonnements- en toestelkosten en daarnaast een ander toestel lijkt me inderdaad op zijn plaats). 

Als KPN zich onverhoopt niet coöperatief wil opstellen zullen er inderdaad andere stappen onderzocht en genomen dienen te worden. Hierbij denk ik aan zaken als:

  • (Collectieve) klachten
  • Juridische mogelijkheden bekijken (geschillencommissie?)
  • Media aandacht (zoals Radar/Kassa achtige programma's?)

Ik ontvang zojuist een positief bericht:

Samsung heeft het issue opgelost en neemt dit mee in de volgende update die gepland is. Klanten die hinder ondervinden, maar op 5 januari nog geen melding op hun toestel hebben ontvangen over een update, kunnen proberen deze handmatig op te halen via: Instellingen > Software-update > Downloaden en installeren.

Ik hoor natuurlijk graag of de update inderdaad de oplossing is geweest.


Dat is wat verrassend, @Denise_ .

Hopelijk krijgen de nog te verkopen S21's die update ook '’in de toekomst'’ als ze in gebruik worden genomen.


Hoi @Denise_ 

 

Weet je toevallig welke softwareversie nummer deze update gaat krijgen? Zo is makkelijk te zien of dat je ook daadwerkelijk deze update gehad hebt of nog moet krijgen.

 

 


Hoi @Denise_ 

Weet je toevallig welke softwareversie nummer deze update gaat krijgen? Zo is makkelijk te zien of dat je ook daadwerkelijk deze update gehad hebt of nog moet krijgen.

Weet ik niet, maar ga ik navragen! Ik kom hier zo snel mogelijk op terug.


@Denise_  dat klinkt positief. Ik zie momenteel alleen nog geen update beschikbaar. Weet je al welke versie we moeten hebben? Dan kan ik direct controleren of de update werkt.


Ik ben ook zeer benieuwd naar de update. Helaas op dit moment thuis aangewezen op en maken van een wifi hotspot. Echter door het trage 4G op mijn samsung S21, kom ik niet op de server van zowel mijn werk als mijn studie.


Ik ben helaas nog steeds in afwachting van meer informatie over de software versie van de update. Zodra ik meer weet, laat ik het uiteraard weten! In de tussentijd kan je proberen om de update te forceren via de instellingen van jouw toestel.


4G op nieuwe Samsung S21 werkt traag, als ik 5G heb werkt het wel snel. Ik heb de KPN “vraagbaak” al doorlopen, instellingen mobiele gegevens en verbindingen goed ingesteld, telefoon opnieuw gestart. Met mijn oude S10 zat ik op mijn werkplek ook altijd op 4G met 2 streepjes, razendsnel. Nu met S21 ook 4G 2 streepjes, ontzettend traag. Ik gebruik de oude SIM kaart uit mijn S10 want KPN zei dat die gewoon voldoet.

Ook in 's gravendeel (3295) vanaf de zendmast in Dordrecht heel langzaam 4g internet op mijn S21. Met andere toestellen heb ik hier geen last van.


Yesssss! Heb de update geïnstalleerd en zowaar direct goede en snelle verbinding.  Dus tot nu toe maakt samsung zijn update waar.

Wel zou ik het fijn vinden, als samsung ons zou compenseren voor de geleden schade. Dus gratis Gb via kpn, want die heb ik zeker nooit volledig kunnen gebruiken. 


Hallo,

Ik heb de update gehad, maar helaas was ik een dag later alweer slecht bereikbaar via 4g met bellen. Wederom het zelfde probleem.  Ik kan de andere prima verstaan.  Zij mij echter totaal niet.  Ondanks de update is dit nog niet verholpen bij mij dus. 


Ik heb zojuist mijn zoon via 4g bellen gebeld. Had altijd problemen met bellen, vooral naar hem. Nu had ik prima verbinding. Ook mijn microfoon via *#0283# getest(microfoon 3), had nu prima geluid. Ook 4g internet werkt nog steeds goed.

Dus tot nu toe nog steeds goed. Ben benieuwd of het bij anderen ook werkt. 

Wel hoop ik dat we op één of andere manier compensatie in mb krijgen.  Zou wel netjes zijn, na alle ellende.  


Hoi @Denise_ 

 

Na deze update werkt het 4g(+) heel goed. Ik ervaar geen problemen sinds ik de update heb geinstalleerd.  Speedtest laten mooi getallen zien waar het eerst erg slecht was.

Gaat om versie:  G991BXXU4BULF/G991BOXM4BULF/G991BXXU4BULG.

 

Bedankt voor het oplossen van dit probleem

 


Fijn om te lezen dat een aantal van jullie sinds de nieuwe update inderdaad geen problemen meer ervaren! Zoals beloofd zou ik nog met een softwareversie komen, welke ik net heb mogen ontvangen. De juiste softwareversie is: G991BXXU4BULF / G991BOXM4BULF / G991BXXU4BULG. Als je deze softwareversie hebt, zou je geen problemen meer mogen ervaren. Ervaar je toch nog problemen, dan heb je mogelijk andere problemen dan het algemene probleem dat in dit topic is beschreven. In dat geval raad ik je aan om telefonisch contact met ons op te nemen via 0800 0402 om samen tot een oplossing te komen.