Skip to main content

Beste KPN,

Mijn mobiel internet bij KPN werkt niet in 1 apparaat, maar wel in een andere (zowel in Nederland als in Duitsland de afgelopen dagen), en ik krijg vaak bij het registeren op een netwerk de meldingen:
"Unknown message returned" of “Can’t register to selected operator”

Maar ook als ik wel kan verbinden, zoals nu met zowel o2 - de als bij Telekom.de, dan staat er status ‘disconnected’ en kan ik niet bij het internet.

Afgelopen oktober werkte dezelfde simkaart en router combinatie feilloos in Nederland, Belgie, Frankrijk, Spanje en Ierland. Nadat ik zojuist de APN veranderde van automatisch naar portalmmm.nl kan ik wel registreren bij 2 van de 3 operators die ik hier kan zien, maar ik heb nog steeds de status ‘disconnected’. Ik heb ook de APN 'internet' geprobeerd, aangezien ik dat in een ander forum post zag vermeld als tip, en ook KPN4G.nl werkt niet.

Ik gebruik een Teltonika RUT240 mobiele router waar de simkaart in zit. In mijn telefoon werkt het wel, daar zie ik als APN KPN4G.nl staan, maar er wordt niet vermeld welk operator hij gebruikt. De Teltonika router geeft een hele hoop informatie:

Connection type: QMI (keuzes: PPP)
Mode: NAT (enige keuze)
APN: KPN4G.NL (keuzes: portalmmm.nl, internet.mvno.mobi, rabo, custom)

Dialing number: *123#

MTU: n/a

Connection type: 2G/3G/4G (heb ook alleen 3G geprobeerd)

Status     Operator name    Short name    Numeric name    Network access type Signal strength
Available    o2 - de    o2 - de    26203    4G/2G    -87 dBm
Available    Telekom.de    TDG    26201    4G    -91 dBm
Available    Vodafone.de    Vodafone    26202    4G (can't register)

Network frequency bands:

ik kan meerdere kiezen, momenteel allemaal:
GSM900
GSM1800
WCDMA 850
WCDMA 900
WCDMA 2100
LTE B1
LTE B3
LTE B5
LTE B7
LTE B8
LTE B20
LTE B40
 

Wat kan ik nog proberen?

 

Gaat het hier om een Mobiel Internet abonnement bijvoorbeeld een Sim-Only abonnement?

Als je een Sim-Only abonnement gebruikt dan kan het zijn dat KPN een blokkade heeft geplaatst, daarmee kan het dan zijn dat het betreffende apparaat niet meer zal werken. KPN behoort n.l. alles in het werk te stellen om misbruik maar ook onjuist gebruik te voorkomen.

Onjuist gebruik is het gebruiken van een Sim-Only abonnement in een router, een Sim-Only abonnement heeft n.l. een 06-nummer en deze zijn alleen voor gebruik in mobiele telefoons. Voor routers moet een speciale “Mobiel Internet” abonnement worden afgesloten waaraan een 0970-nummer gekoppeld is.

Meer hierover staat overigens ook op de website van de ACM.

Mocht het hier gaan om een mobiel internet abonnement, dan is het misschien een idee de router een volledige reset te geven en alle instellingen vanaf 0 opnieuw in te stellen en niet te vergeten om ook roaming in te schakelen.


Interessant. Op de website van het ACM staat niet dat een 06 nummer niet in een mobiele router mag worden geplaatst; alleen dat het niet mag worden ingezet voor M2M, M2H, H2M en H2H toepassingen, maar wellicht is mijn apparaat dan per abuis geblokkeerd om deze reden. Ook staat er dat de klant moet worden geinformeerd over de blokkade, hetgeen niet het geval is.

Ik ben overigens naar een KPN winkel gegaan met mijn router, en heb specifiek gevraagd om een simkaart voor dit apparaat, dus het zou mij verbazen als dit niet mag.

Bedankt voor het antwoord!