Skip to main content
Beantwoord

5 maanden op reis in het buitenland, hoe werkt dat met mijn unlimited gsm abonnement?

• April 3, 2025
  • 12 reacties
  • 216 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Wij gaan vanaf november t/m maart reizen in de EU. Hoe werkt het met het gebruik van mijn onbeperkte GSM abonnement? Ik lees iets over 4 maanden maximaal verbruik in het buitenland en er wordt gekeken naar de verhouding tot gebruik in Nederland. 

Beste antwoord door Noordzee

Bedankt voor de info. 

ik gebruik in Nederland weinig GB omdat ik dan op eigen wifi of andere netwerken zit. 
Ik ga 1 juli met pensioen dus geen arbeidsverhouding meer. 

@Noordwijk 

Graag gedaan. 👍🏽

Ik ga er vanuit dat voor jou dit geldt:

https://www.kpn.com/service/mobiel/band-met-nederland

• Er andere situaties voor jou gelden waardoor jouw aanwezigheid in Nederland lijkt op de situaties hierboven. Bijvoorbeeld gedetacheerden of gepensioneerden die een bepaalde periode in het jaar niet in Nederland wonen.

Je bent dan gewoon op vakantie en dus even een aantal maanden niet in Nederland. Jouw woonadres is wel gewoon in Nederland.

KPN zal daar geen punt van maken. 

Kortom : Geen reden tot zorg. 😎

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

12 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 4, 2025

Hallo ​@Noordwijk ,

Als je kunt aantonen dat je een duurzame band hebt met Nederland dan is dat geen probleem, zie de pagina https://www.kpn.com/service/mobiel/band-met-nederland

Duurzame relatie met Nederland

De tarieven van onze abonnementen gelden alleen voor jou als je in Nederland woont. 
Of als je een duurzame band hebt met Nederland. Die band heb je als je veel aanwezig bent in Nederland, bijvoorbeeld omdat:

• Je een vaste en fulltime baan in Nederland hebt. Ook als je net over de grens werkt.

• Je een zelfstandig ondernemer bent met een opdracht voor langere tijd. 

• Je voor langere tijd een opleiding volgt in Nederland.

• Er andere situaties voor jou gelden waardoor jouw aanwezigheid in Nederland lijkt op de situaties hierboven. Bijvoorbeeld gedetacheerden of gepensioneerden die een bepaalde periode in het jaar niet in Nederland wonen.

Lees verder via de link hierboven. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 4, 2025

Hallo ​@Noordwijk ,

Als je kunt aantonen dat je een duurzame band hebt met Nederland dan is dat geen probleem, zie de pagina https://www.kpn.com/service/mobiel/band-met-nederland

Dat hoeft ​@Noordwijk niet aan te tonen. Hij/zij woont immers in Nederland.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • April 4, 2025

Bedankt voor de info. 
Ik heb een eigen woning in Nederland en verhuur die niet. Tussendoor woon ik dus gewoon in NL
ik lees ook dit: 

1. Jouw verbruik in het buitenland waar je abonnement geldig is, is groter dan jouw verbruik in Nederland. Kijk in welke landen je abonnement geldig is. Dat meten we over een periode van tenminste 4 maanden en in hoeveelheid minuten, sms’jes of MB's, gezamenlijk of apart. Daarnaast ben je, per dag gemeten, vaker in die landen dan in Nederland. Daarbij telt elke dag waarop je je aanmeldt op het netwerk van KPN in Nederland als een dag in Nederland.

ik gebruik in Nederland weinig GB omdat ik dan op eigen wifi of andere netwerken zit. 

en in juli en augustus zijn we ook aan het reizen in de EU. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • April 4, 2025

Bedankt voor de info. 

@Noordwijk 

Graag gedaan. 👍🏽

Ik ga er vanuit dat voor jou dit geldt:

https://www.kpn.com/service/mobiel/band-met-nederland

Je bent dan gewoon op vakantie en dus even een aantal maanden niet in Nederland. Jouw woonadres is wel gewoon in Nederland.

Kortom : Geen reden tot zorg. 😎

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 4, 2025

KPN kan ook geen punt maken. Stel jou voor, ik woon in Nederland en werkt op een cruisesheep tussen Europese haven voor een buitenlandse maatschappij. De tijd verblijf buiten Nederland is altijd langer dan de tijd in Nederland. Als KPN me monitort om de tijden te vergelijken betekent dat KPN ook iedereen met een Nederlandse woonadres monitort en dat is massasurveillance, iedereen is zonder reden een verdachte. Ik zal dan KPN graag voor een rechtbank dagvaarden.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • April 4, 2025

Monitoring is een groot woord, net als massasurveillance.
KPN registreert slechts het gebruik van een abonnement, ten behoeve van de factuur. Voor gebruik buiten Nederland loopt dat via de providers ter plaatse. Zo wordt het roaming-gebruik vastgesteld. Verder telt elke dag waarop je je aanmeldt op het netwerk van KPN in Nederland als een dag in Nederland. 

Band met Nederland: voorwaarden roaming-gebruik | KPN

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • April 4, 2025

Ik zie nog steeds wel wat punten in de uitleg van KPN over de toeslag, maar ik ga me niet r nu geen zorgen meer over maken. 
dank voor alle antwoorden. 

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • April 4, 2025

Hallo ​@Noordwijk , een mooi vooruitzicht zo'n rondreis door Europa.

Je bent al goed geholpen, maar denk ook nog aan het volgende.
Stuur alvast een sms bescherming aan naar 1266. Daarmee blokkeer je buitenbundelkosten die je kan oplopen als je bij de buitengrenzen van EU landen komt en onbedoeld verbinding maakt met een niet-EU netwerk of gebruik maakt van veerboten e.d. met maritieme (satelliet) netwerken aan boord. De kosten lopen anders snel op naar € 60,50 per factuurperiode.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • April 4, 2025

Dankjewel voor deze tip! 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Noordwijk 

Het volgende is ook belangrijk om te weten!
In het buitenland (binnen de EU) heb je géén onbeperkte data zoals in Nederland.
In Nederland krijg je dagelijks een dagbundel van 20 GB, die je met stappen van 2 GB kunt verhogen, dit geldt dus niet buiten Nederland.

Binnen de EU krijg je per maand een hoeveelheid aan GB’s die je in de EU kunt gebruiken, de hoeveelheid is afhankelijk van welke Unlimited abonnement je gebruik maakt.
Zie in het overzicht:

Unlimited50

Unlimited400

SuperUnlimited

SuperUnlimited+

Tot maximaal 50 Mbit/s

Tot maximaal 400 Mbit/s

Tot maximaal 600 Mbit/s

Tot maximaal 1000 Mbit/s

20GB per dag

20GB per dag

20GB per dag

20GB per dag

40GB per maand in de EU

50GB per maand in de EU

75GB per maand in de EU

100GB per maand in de EU*

Deel maandelijks tot 40GB

Deel maandelijks tot 50GB

Deel maandelijks tot 75GB

Deel maandelijks tot 100GB

*Met SuperUnlimited+ heb je ook 25GB in de VS, Canada, Turkije, Marokko, Caribisch deel van het koninkrijk en Suriname.

KPN onbeperkt data buiten Nederland en binnen de EU: er geldt een (in de tabel) aangegeven limiet van GB per maand. Daarna wordt de internetsnelheid verlaagd. Om weer de maximale internetsnelheid te krijgen kun je een extra EU bundel kopen: 1,99 voor 1.500 MB.

Dus heb je bijvoorbeeld KPN Unlimited400, dan kun je per maand 50 GB aan data verbruiken binnen de landen van de EU, bij SuperUnlimited is dat al 75 GB per maand.
Ben je door je EU bundel heen, 

Dus houdt hier dus rekening mee, als je begint met je rondreis door de EU!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • April 4, 2025

Dank Michel. Hier ben ik mij al van bewust, ik heb 75gb per maand. 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi Noordwijk! Dat is een mooi vooruitzicht zeg! Ik zie dat iedereen je van goed advies heeft voorzien. Mochten er nog vragen open staan stel ze dan gerust. Zoals je merkt denkt de Community graag even mee.