Skip to main content

De laatste dagen valt regelmatig valt het 5G signaal  en soms ook 4G weg er is dan helemaal geen signaal meer.  dekking gebied Hoorn NH. Wat is hier aan de hand?

Hoi ​@JohnNiv 

Welkom op de community van KPN.

Heb je al gekeken of er geen actuele storingen of werkzaamheden zijn aan het mobiele netwerk van KPN in jouw woonplaats Hoorn?

Via de volgende link, kom je direct uit op de pagina waar je dit heel gemakkelijk kunt checken door je eigen postcode en huisnummer in te vullen: Storingen van KPN diensten

Staat daar niets vermeld, dan adviseer ik je om de netwerkinstellingen van je smartphone een keer te resetten, dit zorgt ervoor dat eventuele fouten eruit gehaald worden.

Android toestel:

1. Ga hiervoor naar "Instellingen" > "Algemeen" > "Overzetten of resetten odevice]" > "Resetten" > "Netwerkinstellingen resetten".
  2. Houd er rekening mee dat hierdoor ook alle opgeslagen Wi-Fi-netwerken en wachtwoorden, gegevensinstellingen en de VPN en APN opnieuw worden ingesteld.

iPhone (iOS):

Netwerkinstellingen herstellen op iPhone en iPad

1. Ga naar de Instellingen-app op je iPhone of iPad.
  2. Ga naar Algemeen en blader omlaag naar Zet over of stel iPhone opnieuw in.
  3. Tik op Stel opnieuw in.
  4. Kies dan voor de optie Herstel netwerkinstellingen.
  5. Vul je toegangscode in om te bevestigen.

Hoi ​@JohnNiv .  Welkom bij de KPN Community.

Heb je dit op kunnen lossen? 

Het werkt gister en vandaag weer naar behoren. Er was in het weekend gedurend afwisselende perioden van een 1 uur tot enkele uren helemaal geen signaal beschikbaar zowel 5G als 4G. De G5,G4 router meet het signaal niveau. Oorzaak onbekend geen KPN meldingen maar ik weet niet hoe snel die reageren. Sommige perioiden wel 4G maar geen 5G.

Ik ben resentelijk overgestapt op GSM netwerk omdat ik vaak mobile ben en kijk nu hoe betrouwbaar dat  KPN netwerk daadwerkelijk functioneerd

@Erwin van KPN

Wat zegt deze kaart over jouw dekking? https://www.kpn.com/netwerk/dekkingskaart

G5 Binnen goed buiten heel goed

G4  idem

Zondag middag 18:15  Netwerk is exstreem langzaam ping tussen 500 en 700 msec download circa 25% van normaal

(...)

Gisteren en vandaag is er storing op het mobiele netwerk.

https://www.kpn.com/service/storingen (bovenaan de pagina)

Ook

Maandag morgen Hoorn (NH) : nog steed een zeer traag 5 G netwerk.  Ping 107ms, opvragen van een inbternet pagina geeft een zeerlangzame responce tijd. De Ookla speed test breekt af tijdens de upload met een server error .

Lokatie Hoorn NH,  Mobile netwerk 4G,5G nog steed zeer zeer langzaam, ping 61ms upload 2.25 mbps en download 1.28 Mbps  nog geen 5% van wat noemaal gang baar is in Hoorn NH. Response tijden op internet zeer langzaam  CNN pagina opvragen > 15 secunde

@Erwin van KPN  Storing duurt voort : Maandag morgen 9 uur: Lokatie Hoorn Mobile netwerk 4G en 5G zeer langzaam: ping 419 msec, upload 0.56Mbps download 0.3Mbps.  Vreemd dat dit zo lang duurt, zijn er soms hackers in het spel

Je bent op het forum de enige met deze klacht in Hoorn, ​@JohnNiv . Bij zo'n storing zou ik er wel meer verwachten.

Heb je de mogelijkheid om bij andere kpn gebruikers in je omgeving te informeren?

Vandaag een duidelijk verbetering: De eerste en laatste waarneming is het 5 G netwerk en de middelste waarneming is het 4G netwerk. De stabilieteit gedurende de laat nog te wensen over. De bovenste regel met 315,10Mbps is ziggo  netwerk. @PeterG. KPN kan wel zeggen dat er geen storing is maar dat is zeer twijvelachtig

@JohnNiv 

Als ik je goed begrijp gebruik je een 4G/5G router. Via deze router heeft je mobiel een wifi verbinding en test je de internet snelheid.

Heb je al eens het simkaartje uit je router gehaald, deze in je mobiel gedaan en dan een speedtest gedaan?

Voor hetzelfde geldt is het wifi signaal het probleem van je 4G/5G router.

Kun je de 4G/5G router bedraad aansluiten en dan via een laptop of pc een speedtest doen?

@Neville Ja dat klopt, ik zal het uitzoeken, maar ik vermoed van niet omdat als ik de desktop via de wifi verbing verbind met de zigo router is er geen enkel probleem. Ik ga morgen met een nieuwe wifi 6 5gHz  dongel testen en zal ook de desktop via USB C verbinden met de router testen en ook de KPN simkaart in mijn mobel testen. mvg   

@Erwin van KPN ​@Neville 

Een nieuwe, snellere WIFI  versie 6 dongel op de desktop voor de verbinding naar de G4,G5 router heeft voor een stabiele 4G, 5G verbinding gezorgd. De snelheid laat nog te wensen over. Upload circa 38Mbsec en download circa 8Mbsec Dat komt vermoedelijk door het signaal niveau van circa -109db en -102db. Ik wil daarom met een externe richt antenna en een breedband antenna amplifier het signaal niveau verbeteren. Wat mij niet helemaal duidelijk is op welke frequenties KPN G4 en G5 uitzend in de omgeving van Hoorn NH. Op de antenna kaart zie ik voor KPN  band 1, (2100MHz), 28 (700MHz) en 78 (3500Mhz). Dus als ik het goed heb ik moet het signaal versterken van 700MHz tot 3500 GHz en door een richt antenna de signal ruis verhouding verbeteren.     

Hoi ​@JohnNiv . Ik moet je bekennen dat ik weinig ervaring heb met dat soort antennes.  Wat ik er van weet is dat het vaak al voldoende is om de antenne letterlijk in de richting van waar de mast staat te richten.  Bij mijn weten zit er geen instelling op om dat nog afzonderlijk af te stellen. 

Reageer