Skip to main content
Beantwoord

Alle bellers verschijnen als 'onbekende beller' op Sonim XP Pro

• September 24, 2025
  • 20 reacties
  • 262 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Hi KPN,

Sinds enige weken komen alle bellers op mijn Sonim XP pro thermal binnen als "onbekende beller". Maar ook als ik mijn simkaart in een andere telefoon doe.

Wat is hier aan de hand? Dit is echt heel erg vervelend.

Beste antwoord door jerrej

Na anderhalve maand wachten op een firmware- (of andersoortige) update de telefoon teruggestuurd. Blij met nieuw toestel van andere fabrikant.

Les die ik heb geleerd: Sonim heeft vrijwel uitsluitend (VS) Amerikaanse afnemers die tevens netwerkproviders zijn. Firmware wordt aan die providers afgeleverd, die er hun eigen draai aan geven voordat die gepimpte firmware wordt uitgerold naar hun gesimlockte klanten. Moraal van het verhaal: Sonim heeft geen ervaring met zelf uitrollen naar customer devices, en zette daarom geen tijdvenster op de release van de bugfix, en bracht daarom ook geen beveiligingsupdates uit.

20 reacties

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Moderator
  • September 26, 2025

Dat is inderdaad vreemd ​@Ruitenvloeiersproeistof. Het heeft in het verleden wel goed gewerkt dus? Heb je gecontroleerd of jouw contacten nog wel goed opgeslagen zijn in jouw toestel? Zie je namen en nummers als je de contacten app op jouw telefoon opent? 

Forum|alt.badge.img

Dat is inderdaad vreemd ​@Ruitenvloeiersproeistof. Het heeft in het verleden wel goed gewerkt dus? Heb je gecontroleerd of jouw contacten nog wel goed opgeslagen zijn in jouw toestel? Zie je namen en nummers als je de contacten app op jouw telefoon opent? 

Yes. Heeft altijd prima gewerkt en al mijn contacten zijn prima in orde. 

Als ik het netwerk naar 3g zet dan zie ik wel wie er belt. Maar zodra ik 4g of 5g selecteer dan krijg ik alleen maar onbekende bellers.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Moderator
  • September 29, 2025

Ok dat is wel heel vreemd ​@Ruitenvloeiersproeistof. Je zou nog eens kunnen kijken of er een update voor dit toestel beschikbaar is. Of loop eens een KPN winkel binnen voor advies. Wellicht kan een nieuwe simkaart dit ook oplossen.

Forum|alt.badge.img

Hi Remco, er is geen update voor dit toestel aanwezig. Ik heb een nieuwe SIM ontvangen, maar ondervind nogsteeds hetzelfde probleem. Alle bellers verschijnen als onbekende beller.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Dan durf ik niet exact te zeggen waar dit misgaat  ​@Ruitenvloeiersproeistof. Ik vermoed toch iets met het toestel. Je kan even in een winkel het toestel laten nakijken of even bellen met de klantenservice. Dat kan  via een terugbelafspraak op een moment dat jou dat uitkomt.

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • November 7, 2025

Bevestigd. Sonim XP Pro Thermal (X802): nummerweergave doet het alleen op 3G. Ligt dit bij KPN, bij Sonim, bij Belsimpel waar ik de telefoon kocht?

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • November 7, 2025

Nog een punt is dat de Android-versie (14) vastzit op een beveiligingsupdate van april 2025. Nieuwe updates moeten nog worden goedgekeurd door welke partij?

Forum|alt.badge.img

Hoi Jerrej, ik ben al een tijdje met de Sonim helpdesk aan de gang. Ik denk dat het probleem bij hun ligt. Het zou helpen als jij ook een case aanmaakt waarbij je kan refereren naar mijn case.

SONIM CASE NUMBER: 00156646

Dear xxxxxxx,

Thank you again for your patience.

We have just been updated and our technical team is aware of the issue you are experiencing with the caller ID on your Sonim device. They are currently working on a resolution, which will be included in an upcoming software update. At this time, no specific timeline is available, but we will share more details as we get closer to the release.

Additionally, there may be a request from the technical team to collect device logs to help with the investigation. If this is needed, we will contact you with instructions.

We appreciate your understanding and will keep you informed of any developments.

Kind regards,
Nicoll – Sonim Customer Experience Centre

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Moderator
  • November 10, 2025

Hoi ​@jerrej welkom op de KPN Community! Ik zou het advies van ​@Ruitenvloeiersproeistof dan volgen. Bedankt voor het delen daarvoor. Ik hoor graag het verdere verloop hier van, zoals je merkt is dat enorm waardevol voor andere gebruikers en meelezers!

Forum|alt.badge.img
  • Nieuwkomer
  • November 22, 2025

Mijn leverancier heeft bevestigd dat dit een Sonim issue is, alleen in combinatie met KPN. Schijnbaar heeft de XP10 hier ook last van heeft en men heeft, naar hun zeggen, de root-cause gevonden. 

Dit is informatie van ruim een maand terug, er wordt gewerkt aan een patch, maar wanneer is volledig onduidelijk. 

Behoorlijk vervelend probleem, de "buitenwereld" houdt er geen rekening mee dat je geen nummers kunt zien, dus ook geen gemiste oproepen kunt beantwoorden…

Hoop dat hier gauw een oplossing voor komt.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Moderator
  • November 24, 2025

Dat hoop ik ook ​@WitteGEMS. Welkom op de KPN Community! Bedankt dat je dit nog even deelt. Ik hoor graag wanneer de update er definitief door heen is dan deel ik dat hier intern ook nog even!

Forum|alt.badge.img

Mijn leverancier heeft bevestigd dat dit een Sonim issue is, alleen in combinatie met KPN. Schijnbaar heeft de XP10 hier ook last van heeft en men heeft, naar hun zeggen, de root-cause gevonden. 

Dit is informatie van ruim een maand terug, er wordt gewerkt aan een patch, maar wanneer is volledig onduidelijk. 

Behoorlijk vervelend probleem, de "buitenwereld" houdt er geen rekening mee dat je geen nummers kunt zien, dus ook geen gemiste oproepen kunt beantwoorden…

Hoop dat hier gauw een oplossing voor komt.

Hi WitteGEMS. Hier is het probleem nog steeds niet opgelost. Heb jij een case aangemaakt? Er lijkt namelijk geen vooruitgang in de zaak te zitten. Misschien handig om eens krachten te bundelen. 

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • December 24, 2025

Na anderhalve maand wachten op een firmware- (of andersoortige) update de telefoon teruggestuurd. Blij met nieuw toestel van andere fabrikant.

Les die ik heb geleerd: Sonim heeft vrijwel uitsluitend (VS) Amerikaanse afnemers die tevens netwerkproviders zijn. Firmware wordt aan die providers afgeleverd, die er hun eigen draai aan geven voordat die gepimpte firmware wordt uitgerold naar hun gesimlockte klanten. Moraal van het verhaal: Sonim heeft geen ervaring met zelf uitrollen naar customer devices, en zette daarom geen tijdvenster op de release van de bugfix, en bracht daarom ook geen beveiligingsupdates uit.

Forum|alt.badge.img
  • Nieuwkomer
  • December 29, 2025

Laatste info vanuit mijn leverancier is dat zij ook tussen twee vuren in zitten - KPN en Sonim. Sonim lijkt niet heel toeschietelijk.

In dit forum zou ik toch nogmaals de vraag ook willen stellen of KPN hier een helpende hand kan toesteken - in de interactie tussen een netwerk en een toestel moet er toch ook aan de netwerk kant instellingen gedaan kunnen worden om dit probleem te verhelpen (al zal ik dat waarschijnlijk te simpel zien). Is er bij KPN überhaupt contact met Sonim wat dit probleem betreft? Ik hoor het graag, want de Sonim toestellen hebben in het verleden zeer goed dienst gedaan, steken qua robuustheid met kop en schouders boven de rest uit...

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 29, 2025

Het is de fabrikant die de specificaties van kpn moet toevoegen. Dat duurde bij een merk als Motorola ook tot een jaar of 2 geleden. En Google (de Pixel) ook.

Ik denk dat je sneller af bent met een ander merk. En via een Nederlandse winkel of webshop. Ik zie het merk Sonim zelfs niet bij Bol.com. Met toch tientallen verkopers. Ik vraag me derhalve af of het wel officieel in/voor Nederland verkocht wordt. Wel kom in het tegen bij Belsimpel. Maar als dat import is… gaat het ook niet werken.

Zie ook de reactie van ​@jerrej  in dit topic.

• Nieuwkomer
  • January 8, 2026

Dag ruitensproeiervloeistof,

Ik heb exact dezelfde problemen met mijn Sonim. Daarbij merk ik ook dat internet-roaming in het buitenland (duitsland) niet functioneerd (wellicht heeft dit dezelfde root-cause). Ik heb e.a. gelezen en koop een andere telefoon, hier kan ik namelijk niks mee en kan er niet op wachten tot het gefixed wordt. Ik heb wel mij gegevens doorgegeven bij Sonim zodat ze het kunnen koppelen aan je genoemde case-nummer. 

Dank je in iedergeval voor het opvolgen van dit euvel en plaatsen op dit forum, het heeft mij in iedergeval wel geholpen om de keuze te maken door te pakken naar een andere telefoon.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Het spijt mij oprecht Ronnie dat dit niet goed voor je werkt. Maar het toestel in kwestie moet zowel qua hardware als software geschikt zijn voor Europese providers. Ik hoop oprecht dat de Sonim hun toestel snel zal updaten.

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • January 11, 2026

SONIM CASE NUMBER: 00161720

Dear customer,

Thank you for contacting us.

I can confirm that it's correct and the latest update for your XP Pro was issued on April 2025.

A new update should be issued shortly, but please be advised that software updates are not sent monthly, so you will not see them often, they are sent to fix bugs or vulnerabilities in the software or send new android versions when this applies.

Kind regards,
Caterina – Sonim Customer Experience Center

• Nieuwkomer
  • February 2, 2026

Zit met hetzelfde probleem.. heb net ook een email naar Sonim geschreven en heb daarbij beide bovenstaande case nummers genoemd.
Met attachment een adb logcat van wat er tijdens het gebeld worden allemaal gebeurt.

Bij mij kwam het probleem pas naar boven na recent overstappen naar KPN vanaf andere provider waarbij het wel gewoon werkte op zelfde telefoon.

word vervolgd..
Ben

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 2, 2026

Op de netwerken en dus de daarop actieve providers van Vodafone en Odido zal het werken. KPN heeft qua nummerweergave een iets afwijkend systeem. 

De Sonim toestellen zijn bij Belsimpel te krijgen in combinatie met kpn abonnement. Mogen ze er wel bij melden dat nummerweergave dan niet mogelijk is.