Skip to main content
Vraag

Alleen maar verbinding met 3G buiten Wifi om

• May 19, 2026
  • 6 reacties
  • 45 keer bekeken

Alleen 3g ik kan niets ben met wifi verbonden 

6 reacties

JanD
Superuser
  • May 19, 2026

Beste ​@Marcel Conradi het zal 4G(+) zijn of 5G, 3G bestaat al heel lang niet meer bij KPN.

Wat is precies je probleem met welk apparaat?

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@Marcel Conradi . Welkom hier!

Kun je je vraag iets toelichten?  We hebben wat meer informatie nodig.  Ik begrijp in ieder geval uit je verhaal dat je momenteel géén internet hebt.

Heb je je SIM kaart even gecontroleerd en het toestel even herstart?  Mocht dat niks oplossen, laat het hier even weten dan proberen we je verder te helpen. 

Hele dag stond mijn telefoon in Spanje op 3g mijn vrouw had normaal verbinding 4 of 5g 

10 keer opgestart opnieuw fabrieksinstellingen iphone 13 pro max niks hielp. Out of the bleu deed hij het weer.

Wat ik verschrikkelijk lastig vind om bij jullie door te dringen totdat ik mijn vraag kwijt kan. 

Het probleem heeft zich vaker voorgedaan dus als u een oorzaak weet graag! Het verschil in verbinding dus. Deze keer duurde het erg lang. 
Liefst antwoord via sms of mail. Inloggen en wachtwoorden is erg lastig voor mij

Mvg Marcel

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@Marcel Conradi  Fijn dat het uiteindelijk weer werkt, al blijft het natuurlijk vreemd dat het toestel zo lang op 3G bleef hangen terwijl je vrouw wél gewoon 4G/5G had. Dat wijst toch eerder richting een instelling of tijdelijk probleem in de iPhone zelf dan naar het netwerk.

Omdat het toestel daarna ineens vanzelf weer goed verbinding maakte, is het lastig om achteraf precies de oorzaak aan te wijzen. Denk bijvoorbeeld aan een probleem met netwerkselectie, roaming-instellingen of een profiel dat even “vast” zat. Zeker in het buitenland gebeurt dat soms vaker dan je lief is. Moderne techniek blijft een prachtig systeem van miljoenen euro’s dat af en toe opgelost wordt door “nog een keer opnieuw opstarten”. 😅

Wat je eventueel kunt controleren als het opnieuw gebeurt:

• Staat ‘Dataroaming’ ingeschakeld?
  • Staat netwerkselectie op automatisch?
  • Helpt het om handmatig een andere provider te kiezen en daarna weer automatisch?
  • Is iOS volledig bijgewerkt?

Begrijpelijk trouwens dat je direct contact lastig vindt vanuit het buitenland. Via de community werkt het niet altijd even snel als je onderweg bent. In dat geval kun je KPN meestal het makkelijkst direct bereiken via facebook of x.com Dat werkt vanuit het buitenland vaak net wat praktischer dan bellen of steeds opnieuw moeten inloggen.

Hopelijk blijft de verbinding nu gewoon stabiel

Alle controle punten had ik gedaan. 
Zit niet op facebook x.com tik of tok. 
Blijf maar hopen dat het goed blijft. 
Fijne dag Erwin

Erwin van KPN
Moderator

@Marcel Conradi  Dat het zo grillig is,  is wel vreemd.  En daardoor is er ook lastig een vinger achter te krijgen.

Je kunt bij terugkomst altijd overwegen om toch de SIM kaart om te wisselen (mocht je geen E-Sim gebruiken) .. Maar ik betwijfel of dat de boosdoener is.