Skip to main content

Hallo,

 

Sinds een aantal maanden het volgende probleem:

Ik heb een IPhone 13 Pro en sinds begin van het jaar amper bereik binnen huis en de meeste winkels en op het werk (volgens de dekkingskaart zou er 100% bereik moeten zijn). Zelfs bellen lukt vaak niet meer. Dit was met een e-sim.

 

Via KPN een fysieke sim opgevraagd maar hiermee hetzelfde probleem. Uiteindelijk het toestel ter reparatie aan geboden via AMac. Die konden geen probleem vinden.

 

In de tussen tijd een Iphone SE2 als leentoestel gekregen van man. Met dit toestel icm de fysieke sim geen enkel probleem meer in huis gehad.

 

Nu de 13pro weer terug is van Amac heb ik hier met de e-sim en fysieke sim getest. Zelfde resultaat. Met een sim van Tmobile heb ik echter wel redelijk bereik.

 

Doordat ik de e-sim weer op de 13pro heb geactiveerd is de fysieke sim onbruikbaar geworden en om toch te kunnen bellen heb ik ook een e-sim op de SE2 toegevoegd.

En tot mijn verbazing werkt dit toestel nu ook niet meer (heeft 1 uur ervoor perfect gewerkt).

Zelfde klacht. Enkel nog maar Edge en geen data overdracht mogelijk.

 

Snappen jullie het nog? Het lijkt haast alsof het iets met de e-sim te maken heeft. Want nu heb ik hier 2 toestellen met dezelfde symtomen.

En ja, toestel vaak zat herstart, gewist en zowat alle tips toegepast.

 

Aanvulling:

De SE kreeg na een paar uur dan toch weer een 4G signaal en data was mogelijk. Blijft dus over de 13Pro die gewoon geen bereik heeft binnen huis


Hi @Birgit Schilders! Ik kijk graag met je mee. Hou er wel rekening mee dat we op dekking binnen geen garantie bieden. Een goed alternatief als de dekking binnen niet goed is vind je in Bellen via Wifi. Dan gebruikt KPN de wifi om te bellen en is 4G dus niet meer nodig waar wifi aanwezig is. 

Wat betreft de dekking. Ik begrijp dus dat het puur de iPhone 13 Pro is die problemen geeft. Wanneer dit zo is, heb je 5G dan aan of uit? En wil je nog wat meer informatie geven over waar het signaal slecht is? Je gaf aan dat dit in een aantal winkels en huizen is. Maar valt dit allemaal binnen hetzelfde gebied? Zo ja, komt het ook voor als je in een ander dorp of andere stad bent?


Hallo Bram,

Ik heb een nieuwe simkaart besteld en het leek voor 2 dagen goed te gaan. Echter vandaag weer, geen internet verbinding, alleen de E van Edge maar zelfs daarmee geen data mogelijk.

En het is echt niet zo dat ik ergens in een dorp woon. Ik heb 3 KPN masten binnen een straal van 500 meter. Zelf een nieuwe op ca. 300m.

Zowel met 5G aan of geforceerd 4G komt het probleem voor. Het gebied waar het voorkomt betreft wel een gebied van pak en beet 2 km rond om huis (postcode 5035). Zit ik in het centrum van een grotere stad dan zijn er amper problemen.

 

Maar ook op het werk alleen weer Edge. Buiten lijken de problemen iets minder te zijn.

Zoals gezegd, zelfde gebied en andere telefoon (SE2) en nergens last van.

 

2 dagen geleden (met de nieuwe sim) had ik binnen huis redelijk bereik. En nu op eens, op dezelfde plek (woonkamer) heeft hij al moeite om uberhaupt een signaal op te pakken. Op zolder gaat het dan wel weer.

 

Ik snap dat je binnenhuis wel eens minder hebt maar dit slaat toch alles. Zeker als het met een andere telefoon wel kan.


@Birgit Schilders als je de APN instellingen opnieuw invoert, is het probleem dan tijdelijk opgelost? En als je het toestel even kort helemaal afsluit en daarna weer opstart, is het dan weer goed? Of is de verbinding dan nog steeds slecht?

 


@Birgit Schilders als je de APN instellingen opnieuw invoert, is het probleem dan tijdelijk opgelost? En als je het toestel even kort helemaal afsluit en daarna weer opstart, is het dan weer goed? Of is de verbinding dan nog steeds slecht?

 

APN moet ik nog testen. Opnieuw opstarten helpt soms wel maar als ik al een slecht signaal heb kan het soms wel minuten duren voordat ik uberhaupt verbinding krijg.
Even bellen lijkt dit process te versnellen.


@Birgit Schilders dat laatste is wel apart. Als het opnieuw instellen van de APN instellingen niet werkt, wissel dan alleen nog de simkaarten om. Als het probleem in het toestel blijft zitten dan zit het in de instellingen van het toestel. Als het probleem met de simkaart mee verhuist naar het andere toestel, zit het in onze instellingen. Als dat laatste het geval is, laat het dan hier weten. Dan stuur ik onze technische dienst er voor je op af.


APN instellingen waren zoals beschreven op de site. Toch nog een keer ingesteld.

 

Hij begint op 4G (data mogelijk), vervolgens 4G maar geen data overdracht om te eindigen op Edge zonder data overdracht. Bellen gaat wel goed.

 

Ik zou het op prijs stellen als de technische dienst hierna zou kunnen kijken.


@Birgit Schilders als ik de technische dienst aanstuur zullen ze nog vragen of de simkaart in een ander toestel wel werkt. Daarom vroeg ik dat in mijn vorige bericht. Zou je dat nog willen proberen? En laten weten of de simkaart wel werkt in een ander toestel?

Ik begrijp dat dit met de SE2 wel zo was, voor de simwissel. Maar nu dat die simwissel is geweest wil ik het nog 1 keer vragen.  

Als de simkaart namelijk wel werkt in het andere toestel dan zit het probleem niet in de instellingen in onze systemen. Zo sluiten we dat het makkelijkst uit.


Beginsituatie:

3 Strepen met E(dge).  Simkaart gewisseld met een SE2. Deze geeft gelijk 4G. Dataoverdracht werkt.

 

Sim weer terug naar de 13. Na 2 min met 0 balken bereik eindelijk bereik maar dan met Edge. Geen dataoverdracht mogelijk.

 

Vandaag op een andere locatie buiten. Dan heb je 4G en dan valt hij toch af en toe terug naar Edge om weer terug te gaan naar 4G.

 

Telefoon is dus nagekeken door Amac/Apple en ik had ook aangedrongen op een second opinion.

Je snap dat ik beetje klaar ben met kasje-muur. Kennelijk zit er iets in de combinatie 13 en het netwerk van KPN. Met de 11 was er destijd ook genoeg te doen als ik zo de berichten terug lees.

 


@Birgit Schilders de situatie met de iPhone 11 was volledig losstaand hiervan. Dat had met andere dingen te maken. Als deze telefoon hetzelfde probleem zou hebben dan was het niet meer mogelijk om internet te krijgen. 

Als de simkaart in de andere telefoon goed netwerk geeft dan is er niks mis met de fysieke simkaart. En dat moet ook betekenen dat de instellingen van onze kant goed zijn. Hiermee bedoel ik toegang tot 4G netwerken en dergelijke. Het is ook geen algemeen issue met de iPhone 13. Dan was dat direct opgevallen op dezelfde manier als met de iPhone 11.

Ik wil het wel voor je doorsturen naar de technische dienst. Om zeker te weten dat er van onze kant niks mis is. Ik zal doorgeven dat met een T-Mobile simkaart de verbinding wel goed blijft. Ik begrijp dus van je dat deze iPhone 13 al naar Apple is geweest voor reparatie? Als dit zo is, wil je dan nog aangeven wat er in het reparatierapport stond? 


In de email van AMac stond dit:

Wij hebben de volgende stappen doorlopen:

We hebben je iPhone ter reparatie naar Apple verstuurd. Daar is vastgesteld dat de iPhone voldoet aan de specificaties van Apple voor prestaties, bruikbaarheid en werking. De symptomen die er zijn genoemd zijn mogelijk opgelost toen de Apple technici op de iPhone diagnostische tests uitvoerden zoals bijwerken van software, opladen van de batterij of herstellen en opnieuw instellen van het apparaat. We sturen de iPhone retour daarnaast zullen wij kosten in rekening brengen voor het onderzoek.

 


@Bram_ Hoe nu verder?


@Birgit Schilders ik heb het ticket voor je aangemaakt. Die wordt zo snel mogelijk door een collega van de technische dienst aangepakt. Dat kan ieder moment zijn. Zodra dit is gedaan wordt er gekeken wat het probleem is. Omdat het oplossen afhankelijk is van wat we vinden kan ik nog geen verwachting geven over hoe lang dit duurt. 


De technische dienst geeft aan dat zij ook zien dat de telefoon vaak op 2G werkt. Zij geven aan dat het aan het toestel ligt.

 

Komen ik weer terug bij het kastje-muur verhaal. Apple zegt dat hij het doet en KPN zegt dat het niet aan hen kan liggen.

 

Ik wil hem best op sturen naar KPN voor reparatie zoals de TD voorstelde. Is het mogelijk het reparatieverzoek te koppelen aan de bevinding van de technische dienst?


@Birgit Schilders wat je in ieder geval kan doen is de conclusie van onze technische dienst doorgeven. Verder staat de conclusie van het ticket in je klantbestand. Dus iedere afdeling van KPN die inzage heeft in je klantbestand kan deze vinden.