Skip to main content
Vraag

Als ik mijn collega's bel zien zij een 4-cijferig nummer in plaats van mijn eigen nummer

• April 15, 2026
  • 8 reacties
  • 49 keer bekeken

Goedemiddag, 

Ik krijg de laatste tijd steeds vaker te horen dat ik met een 4 cijferig nummer bel. Dit is erg vervelend. 
Weet iemand waar dit aan kan liggen en hoe dit opgelost kan worden. 

8 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 15, 2026

Hallo ​@Gijsvd ,

Gebruik jij soms een Samsung-telefoon? 

Dan kan het zijn dat jouw werkgever Hiya gebruikt. 

Hiya op Samsung (vaak geïntegreerd als 'Smart Call') is een ingebouwde dienst die onbekende nummers identificeert en spam- of frauduleuze oproepen blokkeert. Het is een samenwerking tussen Samsung en Hiya, waarbij inkomende oproepen in realtime worden gescand, wat gebruikers beschermt tegen ongewenste telemarketing en oplichting. 

Branded Calls: Bedrijven kunnen hun naam en logo laten tonen, wat helpt om legitieme zakelijke gesprekken te onderscheiden van spam. 

Je kunt dan dat getoonde nummer aan (laten) passen naar een door jou gewenste weergave. Bv Gijs of verzin maar iets.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Gijsvd, welkom op onze community! Ik heb dit nog niet eerder voorbij zien komen. Ik ben wel benieuwd naar de uitkomst.

@Noordzee goeie! Ook nog nooit van gehoord, maar handig! 
Ik weet wel dat sommige toestellen hun nummerinformatie direct bij google weghalen maar dan zou je nummer als een bedrijf met als naam die vier cijfers moeten zijn en dat klinkt dan weer wat onwaarschijnlijk.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • April 17, 2026

Heeft dit nummer ergens verband met jouw normale telefoonnummer, of is het een totaal ander nummer? 

En met wat voor telefoon bel je precies?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 17, 2026

@Thomas van KPN 

Ik heb dit regelmatig meegemaakt op mijn werk. Je ziet dan direct een naam of een bedrijfsnaam in je schermpje staan bij een inkomend gesprek. En voor de duidelijkheid, die informatie wordt door de beller meegestuurd. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 17, 2026

@Gijsvd Je zegt niet over welke dienst je belt, maar ik vermoed via VOIP. Bij sommige VOIP diensten kan men de nummer aanpassen (spoofen), ook een 4 cijfer nummer kiezen.

• April 17, 2026

Er is bij een bepaalde manier van bellen, via voip een manier om ook een naam mee te sturen, dat kan ook een getal zijn natuurlijk.
Hoe dat precies zit dat zou ik ook willen weten.

Bel je met een normaal 06 nummer of via een bedrijfs centrale cq applicatie (van het bedrijf) op een slimme telefoon ?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 17, 2026

Hoe dat precies zit dat zou ik ook willen weten.

https://www.idelio.net/en/numero-court/

• April 17, 2026

Dat is zeker niet wat ik bedoel.