Skip to main content
Beantwoord

Bellen in Australiƫ werkt niet, sms'en wel

• March 27, 2025
  • 4 reacties
  • 81 keer bekeken

Hoi,

Hopelijk kan iemand mij helpen ik heb daadwerkelijk alles geprobeerd. Ik ben momenteel in Australie en tot een paar maanden geleden kon mijn Nederlandse nummer gewoon nog gebeld en smst worden. Bellen lukt sinds een paar maanden niet, ik heb ALLES geprobeerd, dataroaming, abbenoment anders, updates, simkaart gewisseld naar ander toestel, NIKS lijkt te helpen. Ik wil KPN spreken maar die vragen wanneer ze mij kunnen bellen, nou dat kan dus niet.Ā 

Ā 

Wat moet ik doen? Het is echt van essentieel belang dat ik wel gebeld kan worden aangezien er prive wat dingen spelen, nieuwe simkaart opsturen is ivm mijn afstand ook geen optie…. HELP

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@Manon CJĀ ,

Wat kan helpen is het switchen naar een ander mobiel netwerk. En/ofĀ switchen tussen 4G en 5G.Ā 

Ā 

Uitgebreider:Ā 

Wat kan ik doen om goed bereik te hebben in het buitenland?

Als KPN-klant in het buitenland ben je te gast op het netwerk van een buitenlandse provider. We hebben als provider afspraken over roaming met providers in het buitenland, maar dat betekent niet dat wij inzicht hebben in of invloed hebben op de kwaliteit van het netwerk van deze provider.Ā 

Ā 

Tips voor goed bereik in het buitenland

Als het ene netwerk niet goed (genoeg) werkt, kun je handmatig een ander netwerk kiezen in de instellingen van je toestel. Dat kan verschil maken. Net als in Nederland heeft provider A op bepaalde locaties beter bereik dan provider B ofĀ andersom.Ā Handmatig een ander netwerk selecteren doe je als volgt:

bron:Ā 

Ā 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

4 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • March 27, 2025

Hallo ​@Manon CJĀ ,

Wat kan helpen is het switchen naar een ander mobiel netwerk. En/ofĀ switchen tussen 4G en 5G.Ā 

Ā 

Uitgebreider:Ā 

Wat kan ik doen om goed bereik te hebben in het buitenland?

Als KPN-klant in het buitenland ben je te gast op het netwerk van een buitenlandse provider. We hebben als provider afspraken over roaming met providers in het buitenland, maar dat betekent niet dat wij inzicht hebben in of invloed hebben op de kwaliteit van het netwerk van deze provider.Ā 

Ā 

Tips voor goed bereik in het buitenland

Als het ene netwerk niet goed (genoeg) werkt, kun je handmatig een ander netwerk kiezen in de instellingen van je toestel. Dat kan verschil maken. Net als in Nederland heeft provider A op bepaalde locaties beter bereik dan provider B ofĀ andersom.Ā Handmatig een ander netwerk selecteren doe je als volgt:

bron:Ā 

Ā 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 3, 2025

​@Manon CJĀ 

Is het al gelukt aan de hand van bovenstaande tips?

Ā 

Ik wil KPN spreken

Vanuit het buitenland is KPN klantenservice bereikbaar via +31 6 12001200

HoudĀ hierbij rekening met buitenbundel belkosten. Binnen de EU valt het binnen jouw bundel.

Je kan ook online eenĀ terugbelafspraakĀ maken, dan belt een medewerkerĀ terug op een moment dat het jouĀ gelegen komt.Ā Pas op: terugbellen kan alleen naar jouwĀ Nederlandse (mobiel) nummer.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Manon CJĀ 

Daarbij wil nog even toevoegen, dat de dekking en het bereik van de mobiele netwerken in Australiƫ op veel plekken niet gegarandeerd is.
Met name rond en in de grote steden en dorpen is het bereik goed tot zeer goed, maar ga je op trektocht verder het binnenland van Australiƫ in, dan heb je nog steeds op veel plekken geen mobiel bereik, en kun je dus niet bellen, sms'en en internetten.

Ik heb laatst de actuele dekkingskaarten bekeken van de Australische mobiele netwerken, en daaruit blijkt ook, dat er nog grote gedeeltes van Australiƫ nog geen mobiel bereik heeft.
Vooral landinwaarts en grote natuurgebieden.
Hier zou een satelliettelefoon zeker op z’n plaats zijn, maar dat kost letterlijk handen vol met geld, en zal ik ook altijdĀ afraden.Ā 

Forum|alt.badge.img+3

Topic starter meldde dat de KPN sim ook nietĀ werkte in een ander toestel, dus een toestelprobleem is het waarschijnlijk niet.

Maar voor de zekerheid, check de toestel typen blocklist van de Australische providers, via onder andere:

https://www.telstrawholesale.com.au/3G-Network-Closure-Blocked-Devices-Checker.html

Werkt een Australische sim wel in hetĀ toestel/de toestellen?