Skip to main content

Ik heb onlangs een Honor 90 gekocht omdat deze een flicker vrij scherm heeft. Het scherm is fantastisch en veel rustiger voor de ogen. 

De Honor 90 (en de android versie 13) ondersteunt wi-fi calling. Helaas verschijnt de Wi-fi calling optie niet in de settings, waarschijnlijk moet er aan de KPN kant iets ingesteld worden om dit mogelijk te maken. Bij mijn vorige telefoon Pixel 7, werkte wifi calling direct. 

Dit is een vrij groot probleem aangezien KPN mobiel via het reguliere KNP netwerk in huis geen of nauwelijks bereik heeft. 

Helaas integreren niet alle fabrikanten de specificaties die kpn doorgeeft.

Pixel, Google dus, doet dat ook nog maar enkele maanden

Is je telefoon wel via een Nederlandse webshop gekocht en dus voor de Nederlandse markt? Dan gaan ze het hopelijk ooit integreren. 


Mijn Honor 90 is gekocht in Italie en het gaat dus om het model voor de Europese markt. De Honor 90 wordt ook verkocht in Nederland. 

Ik vermoed dat KPN mijn toestel moet white listen om het te laten werken. VoWifi werkte wel bij mijn Pixel 7.


Nee, de actie ligt bij de fabrikant. 

De software in het toestel is kennelijk niet (goed) aangepast op de KPN instellingen.

Een moderator gaf dit als volgt aan in een eerder topic.

Ik snap je punt je wilt graag bellen over LTE en wifi. VoLTE en VoWifi genaamd. Helaas is het niet zo simpel en het is geen carrier probleem.

Het is namelijk zo dat elke provider hier andere instellingen voor heeft. Die van ons zijn naar alle fabrikanten gestuurd. Zij zijn dus op de hoogte. Het is nu aan de fabrikant om ze goed te verwerken in de toestellen om er goed gebruik van te kunnen maken. 

bron


Thanks, weet jij welke specificaties dat zijn. Dan geef ik dat nog een keer door aan Honor met de vraag om dit te implementeren. 

Thanks! : )

 


Nee, die kennis heb ik niet. Verwijzing naar VoWifi en VoLTE bij KPN zou voldoende moeten zijn. 


Thanks!

Ik heb nl support Honor een mail gestuurd met de vraag om de KPN specificaties voor Vowifi te implementeren en mij op de hoogte te houden. Als er updates zijn, meld ik dat op het forum. 

VoLTE lijkt op het toestel overigens wel te werken als preferred max network mode 4g is. 


Hmm. Ik denk dat je VoWifi sneller werkend hebt door over te stappen naar Odido (voor mobiel).


Hmm. Welke aanwijzing heb je voor dat vermoeden 🤔 ?


Odido heeft wel de internationale normen. Net als Vodafone. 

Ik lees dáár nauwelijks klachten dat VoWifi niet werkt namelijk. Op die fora lees ik ook wel eens.


Op zeeburgereiland in Amsterdam is het bereik van Kpn ook buiten heel slecht. Dat is de eerste plek waar ik problemen met KPN ervaar. Woonde eerder in een buitengebied en daar werkte kpn een stuk beter. Een alternatieve oplossing, een andere carrier die een beter bereik heeft in dit gebied of die vowifi beter ondersteunt, is ook een oplossing. 

Waarom zou vowifi bij odido mogelijk sneller werkend zijn?

 

Thanks voor het meedenken! 


Waarom zou vowifi bij odido mogelijk sneller werkend zijn?

Net vermeld.

 


@PeterG interessant! Moet ik het zo lezen dat Kpn (mogelijk) een specifieke implementatie van vowifi heeft en dat odido vowifi volgens (algemene) internationale specificaties heeft geïmplementeerd?

 

Thanks again😃


Moet ik het zo lezen dat Kpn (mogelijk) een specifieke implementatie van vowifi heeft en dat odido vowifi volgens (algemene) internationale specificaties heeft geïmplementeerd?

Dat gevoel heb ik wel. Al eerder ook in het buitenland gekochte toestellen werkten er niet mee. Terwijl er ook van hetzelfde model gekocht in Nederland er wel mee werkten bij kpn. 

Helaas lukt het niet meer die voorbeelden op het forum te vinden.

Jouw toestel is gekocht in Italië. En dus al geeneens een Benelux model, laat staan voor Nederland… Ik acht de kans heel klein ( < 0,01 % ) dat VoWifi daarop bij kpn gaat werken. Want het maakt wel uit waar je een (bepaald) toestel koopt.

Soms wordt door buiten Nederland gekochte toestellen VoLTE (kpn) niet eens ondersteund. 


Op de verpakking van de telefoon staat in regel een tabelletje waarin vermeld staat welke landen ondersteund worden @janvanderweel , als NL daar niet bij staat geef ik je weinig kans van slagen.

 


Thanks! Dan lijkt het erop dat ik het beste van carrier kan veranderen.

 

Als een andere carrier een goede dekking heeft op zeeburgereiland heb ik wellicht geen vowifi nodig.

 

Weet iemand toevallig een site waarbij je echt een goede indicatie krijgt van de dekkingskwaliteit per gebied! 


Ik weet alleen deze:

http://kpn.com/dekkingskaart

en 

https://www.t-mobile.nl/dekking

en

https://www.vodafone.nl/support/internet-en-dekking/dekkingskaart.shtml

Dat zijn de 3 netwerken in Nederland. Ongeacht het aantal providers….

Bij mijn weten ondersteunen alleen de hoofdgebruikers ook VoWifi.

 


 

Bij mijn weten ondersteunen alleen de hoofdgebruikers ook VoWifi.

 

Hallo @PeterG Simyo ook.


Dank je, @JanD 🙂

….logisch ook. Is de budget tak van kpn.


Thanks again voor alle hulp! 

Zojuist heb ik nog even gekeken naar de doos van de Honor 90. Mijn toestel is ook voor de NL markt.

Vervolgens een test gedaan met een Odido sim. Direct verscheen de wifi calling optie.

 

De wifi calling werkt dus bij dit toestel bij KPN niet en bij Odido wel.

 

 @PeterG Jij had dus 100% gelijk! Denk dat ik maar ga overstappen naar Odido aangezien er bij KPN geen snelle fixes lijken te zijn. 

 


Reactie van HONOR. Vodafone werkt dus ook. Bij honor wordt het doorgestuurd naar het r&d team. 

 

Thank you for contacting Honor Customer Support.

 

 

Regarding your enquiry, indeed VoWIFi is not available with KPN for Honor 90 model. In Netherlands VoWIFi function is available with next providers: Vodafone, Telekom. With KPN only VoLTE is available. We will send your suggestion/request in order to add VoWIFi function with KPN as well, but keep in mind that KPN also need to enabled this feature to work for Honor devices. Also please be informed, that we cannot guarantee that VoWIFi ill be added but we as customer support will forward your request to R&D team.