Skip to main content
Beantwoord

Ben ik met installeren van E-sim klaar voor de vakantie buiten de EU

• July 4, 2025
  • 3 reacties
  • 56 keer bekeken

Ik ben iets ouder, niet zo vertrouwd met digitale tijd van nu. 

Ik ga op vakantie naar Azie, bezoek 3 verschillende landen. Beetje onderzoek heb ik gedaan, begrepen dat een fysieke SIM kaart per land niet meer nodig is, en dat E-sim goed alternatief is. Het is me al gelukt om dit te activeren op mijn mobiel, een Iphone - 15 (heb een KPN abonnement). 

Wat ik niet goed kan achterhalen:  ben ik nu voldoende voorbereid om gewoon mobiel te kunnen gebruiken op vakantie in alle 3 de landen (India, Thailand, Indonesie), of moet ik nog iets doen/ heb ik nog iets anders nodig?

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@RickS1963 ,

Sowieso dit meteen uitvoeren: 

Beschermingslimiet aanpassen

Wil je de beschermingslimiet verlagen naar 0 euro, dan kan dat: SMS bescherming aan naar 1266

Je zet hiermee de limiet op 0,- en je kunt dan dus geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, totdat je de limiet zelf weer aan zet (bescherming uit naar 1266) of een voordelige Extra buitenlandbundel activeert. 

Wat betreft een bundel: 

Je hebt voor alle drie landen een aparte bundel nodig. 

Je leest meer over internet in het buitenland, onze buitenlandbundels en wat te doen bij geen verbinding in deze artikelen:

Klaar voor vertrek?
Waar in de wereld kan je bellen en internetten zonder extra kosten? Wanneer heb je een Extra Bundel nodig? En wat betaal je als je naar het buitenland belt? Je leest op onze website: kpn.com/buitenland 

Op onze website kan je zien in welk land je welke Extra Bundels kunt gebruiken. Zoek het land van jouw bestemming en zie welke Extra Bundels je kunt aanschaffen.

Belangrijk om te weten

• De bundels bevatten alléén data en zijn 31 dagen geldig.
  • Je kunt de bundels stapelen, wat inhoudt dat je al een nieuwe bundel actief kunt zetten voordat je huidige bundel op is. Zo hoef je geen minuut zonder te zitten!
  • Je krijgt bericht als je 50%, 75% en 100% van je bundel hebt gebruikt
  • Het is niet mogelijk om MB's te delen vanuit deze bundels. 

Je zet je extra bundel gemakkelijk aan in MijnKPN of per SMS. Duurt de totale vakantie korter dan 31 dagen? Dan zou je de bundels al vooraf in Nederland kunnen activeren.

3 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • July 4, 2025

Hallo ​@RickS1963 ,

Sowieso dit meteen uitvoeren: 

Wil je de beschermingslimiet verlagen naar 0 euro, dan kan dat: SMS bescherming aan naar 1266

Je zet hiermee de limiet op 0,- en je kunt dan dus geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, totdat je de limiet zelf weer aan zet (bescherming uit naar 1266) of een voordelige Extra buitenlandbundel activeert. 

Wat betreft een bundel: 

Je hebt voor alle drie landen een aparte bundel nodig. 

Je leest meer over internet in het buitenland, onze buitenlandbundels en wat te doen bij geen verbinding in deze artikelen:

Klaar voor vertrek?
Waar in de wereld kan je bellen en internetten zonder extra kosten? Wanneer heb je een Extra Bundel nodig? En wat betaal je als je naar het buitenland belt? Je leest op onze website: kpn.com/buitenland 

Op onze website kan je zien in welk land je welke Extra Bundels kunt gebruiken. Zoek het land van jouw bestemming en zie welke Extra Bundels je kunt aanschaffen.

Belangrijk om te weten

• De bundels bevatten alléén data en zijn 31 dagen geldig.
  • Je kunt de bundels stapelen, wat inhoudt dat je al een nieuwe bundel actief kunt zetten voordat je huidige bundel op is. Zo hoef je geen minuut zonder te zitten!
  • Je krijgt bericht als je 50%, 75% en 100% van je bundel hebt gebruikt
  • Het is niet mogelijk om MB's te delen vanuit deze bundels. 

Je zet je extra bundel gemakkelijk aan in MijnKPN of per SMS. Duurt de totale vakantie korter dan 31 dagen? Dan zou je de bundels al vooraf in Nederland kunnen activeren.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 4, 2025

Voor kpn kan een simkaart ook wereldwijd gebruikt.

Als je in veel landen een lokale sim gebruikt, dan is dat vaak e-sim. Maar niet die van kpn natuurlijk.

Wel belangrijk. 

Je gaat buiten EU. Stuur dan sms met de tekst BESCHERMING AAN naar 1266. Dit voorkomt dure data kosten buiten een bundel voor Aziatische landen. 

De buiten-EU bundels niet helemaal gelijk voor alle Aziatische landen. Ze zijn per land geldig!

http://kpn.com/buitenland

Bellen = € 1 per minuut (1 minuut 30 seconden = € 2)

Gebeld worden € 0,50 per minuut. 

Bel als het even kan via WhatsApp. Dat is slechts 1 MB per 4 minuten. (audio only).

Dat kan je doen via een buiten-EU fata bundel of via wifi. 

Voor überhaupt gebruik mobiel internet buiten Nederland roaming in je toestel aanzetten. 

Buiten de EU is gebruik mobiel niet zo zorgeloos als in EU. Behalen als fototoestel. 

Laat je telefoon ook niet voor je liggen op het tafeltje bij restaurant of terras. Je bent 'm zo kwijt!

Zet in vliegtuig je telefoon op vliegtuigmodus. 

Jasper van KPN
Moderator

Welkom op de community ​@RickS1963, zo'n reis door Azië is prachtig! Naar welke 3 landen ga je? In Indonesië heb ik een lokaal simkaartje gebruikt, dat werkte daar heel goed.

Zoals Peter en Noordzee al zeggen kan jouw eigen KPN simkaart ook gebruikt worden in het buitenland, maar kunnen de kosten daarvan oplopen. Een lokale simkaart (fysiek of e-sim) is daarvoor een makkelijke oplossing, vaak kan je een simkaartje kopen voor omgerekend een paar euro en heb je een hoeveelheid data tot je beschikking voor een bepaalde periode (vaak een maand). Daarbij is de sms die zij noemen belangrijk:

Als je jouw KPN simkaart in je toestel laat zitten, moet je in de instellingen aangeven dat je de lokale simkaart wilt gebruiken voor data. Dan zal de KPN sim daarvoor niet worden gebruikt.