Skip to main content
Antwoord

Bereik nabij Heilooerbos is zeer slecht, binnen helemaal geen bereik

• September 12, 2025
  • 5 reacties
  • 89 keer bekeken

Hier in de straat (omgeving 1851, nabij het Heilooerbos) zijn meerdere buren die al jaren geen/slecht mobiel bereik hebben binnen (bellen). Buiten slecht, binnen vaak geen bereik. Het ligt niet aan de telefoons. Ook alle visite die langskomt klaagt dat er geen bereik is. Hier hebben meerdere buren, in ieder geval in 3 woningen, al meer dan 10 jaar last van (zo lang als we er zelf wonen). Ik ondervind er nu veel meer hinder van doordat ik meer vanuit huis moet bellen dan eerst. Volgens de dekkingskaart is er voldoende bereik. Voor ieder telefoongesprek naar buiten moeten lopen is niet te doen. Los van de gemiste oproepen omdat er geen bereik is. Wat kan ik hier aan doen?

Beste antwoord door Michel.uit.Arnhem

Hoi ​@IngeZS 

Welkom op de community van KPN.

Heel vervelend dat jullie, maar ook jullie buren en visite, problemen ervaren qua bereik van het KPN mobiele netwerk, dat zou niet zo moeten zijn uiteraard.
Ik ben eens voor je gaan onderzoeken, en daaruit kwam naar voren dat jullie eigenlijk een (zeer) goed ontvangst zouden moeten krijgen op 4G en 5G, aangezien er aan de rand van het Heilooërbos een KPN zendmast staat.

Deze zendmast staat aan de Stetlaan in Heiloo, net een klein stuk in het bos langs de stetlaan.

Dus er zou een prima bereik moeten zijn in de omgeving van de Belieslaan, Kerkelaan, een deel van Noord-Heiloo (Oud-west & Tuindorp) en het Heilooërbos.

De dekkingskaart van KPN geeft het ook goed aan, ten aanzien van de standplaats van deze zendmast, op zowel het 4G als het 5G netwerk.

Wonen jullie toevallig ten oosten van de Kennemerstraatweg (ook postcode 1851) dan kan het inderdaad kloppen, dat het ontvangst daar slechter kan zijn.
Dit omdat je dan te ver weg woont van één van de KPN zendmasten.

Maar ook de volgende factoren spelen hierin een rol:.

• Het type mobiele apparaat dat je gebruikt.
  • De drukte op het internet of de internetpagina.
  • Het aantal gebruikers dat tegelijk gebruik maakt van het mobiele netwerk.
  • De afstand tussen je mobiele apparaat en de zendmast.
  • Obstakels tussen je mobiele apparaat en de zendmast. Zoals muren en gebouwen.
  • Weersomstandigheden, zoals onweer.

Ook zijn er momenteel geen storingen en werkzaamheden in dat gebied.

Ben bang dat je er zelf weinig aan kunt doen, al zou je het volgende nog kunnen uitproberen:

• Reset de netwerkinstellingen in je smartphone, hiermee haal je de meeste fouten weg.
  • Haal een gratis nieuwe/vervangende simkaart bij de KPN winkel in Alkmaar (Laat 221 in Alkmaar), om te checken of je het daarmee kunt oplossen.

5 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@IngeZS 

Welkom op de community van KPN.

Heel vervelend dat jullie, maar ook jullie buren en visite, problemen ervaren qua bereik van het KPN mobiele netwerk, dat zou niet zo moeten zijn uiteraard.
Ik ben eens voor je gaan onderzoeken, en daaruit kwam naar voren dat jullie eigenlijk een (zeer) goed ontvangst zouden moeten krijgen op 4G en 5G, aangezien er aan de rand van het Heilooërbos een KPN zendmast staat.

Deze zendmast staat aan de Stetlaan in Heiloo, net een klein stuk in het bos langs de stetlaan.

Dus er zou een prima bereik moeten zijn in de omgeving van de Belieslaan, Kerkelaan, een deel van Noord-Heiloo (Oud-west & Tuindorp) en het Heilooërbos.

De dekkingskaart van KPN geeft het ook goed aan, ten aanzien van de standplaats van deze zendmast, op zowel het 4G als het 5G netwerk.

Wonen jullie toevallig ten oosten van de Kennemerstraatweg (ook postcode 1851) dan kan het inderdaad kloppen, dat het ontvangst daar slechter kan zijn.
Dit omdat je dan te ver weg woont van één van de KPN zendmasten.

Maar ook de volgende factoren spelen hierin een rol:.

• Het type mobiele apparaat dat je gebruikt.
  • De drukte op het internet of de internetpagina.
  • Het aantal gebruikers dat tegelijk gebruik maakt van het mobiele netwerk.
  • De afstand tussen je mobiele apparaat en de zendmast.
  • Obstakels tussen je mobiele apparaat en de zendmast. Zoals muren en gebouwen.
  • Weersomstandigheden, zoals onweer.

Ook zijn er momenteel geen storingen en werkzaamheden in dat gebied.

Ben bang dat je er zelf weinig aan kunt doen, al zou je het volgende nog kunnen uitproberen:

• Reset de netwerkinstellingen in je smartphone, hiermee haal je de meeste fouten weg.
  • Haal een gratis nieuwe/vervangende simkaart bij de KPN winkel in Alkmaar (Laat 221 in Alkmaar), om te checken of je het daarmee kunt oplossen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 12, 2025

Hoi Michel,

Dank voor je antwoord!

Het is inderdaad net aan de oostkant van de Kennemerstraatweg en dan vrij noordelijk. Klein stukje langs het bos waar echt heel slecht bereik is. Wonen precies tussen de zendmasten in. Best ver van de Stetlaan en dus met veel bomen er tussen. Ik vind het wel gek/slecht dat er in een deel van een woonwijk nog altijd zo slecht bereik is, hoe zou ik daar melding van kunnen maken? Of wordt dit ook door KPN meegelezen. Wordt niet wijzer uit de klantenservice pagina.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@IngeZS 

Ook jij bedankt voor de snelle reactie terug.

Je kunt dit zeker aankaarten bij KPN, zodat er een onderzoek gestart kan worden.
Bel hiervoor met de klantenservice van KPN op 0800-0402 of vanaf je KPN mobiel op 1200.

Spreek dan nadat de voice respons stem je heeft gevraagd waarvoor je belt, het volgende in:
ik wil een medewerker spreken, en na de tweede vraag mobiel.

Vraag vervolgens aan de medewerker die je te spreken krijgt, of deze een ticket wilt aanmaken voor de technische dienst, omdat het er slecht tot geen bereik is van het mobiele netwerk, en dit al meerdere jaren speelt.

De technische dienst zal dan een onderzoek gaan uitvoeren, en jouw daar vervolgens over gaan bellen.

Zelf denk ik dat er gewoon een extra zendmast bij geplaatst moet worden, maar daar gaat wel een behoorlijke tijd over heen voordat deze er uiteindelijk staat.
Want de Gemeente Heiloo dient daar wel een vergunning voor af te geven, plus dat de eigenaar van het stuk grond of gebouw waar KPN de nieuwe zendmast wil plaatsen hier toestemming voor wilt geven, en dan heb ik het nog niet eens gehad over de aanleg stroom toevoer en glasvezel.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • September 12, 2025

Hallo ​@IngeZS 

Bij slecht bereik binnenshuis is “Bellen via WiFi” een goede oplossing. Dan kan je bellen en gebeld worden ook als het mobiele netwerk niet of slecht bereikbaar is.

Zet die optie aan op jouw telefoon en maak verbinding met jouw thuisnetwerk via wifi.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • September 15, 2025

Hoi ​@IngeZS. Erg lastig dat je in en rondom je huis zo'n slechte mobiele netwerkverbinding hebt. Tegenwoordig is een goede bereikbaarheid wel een must, dus ik snap dat het knap vervelend is. 

Je kunt dit zeker aankaarten bij ons en ​@Michel.uit.Arnhem heeft al een mooi stappenplan voor je gemaakt hoe je dat kunt doen. Daarnaast geeft ​@RBxx een goede bruikbare tip om ‘Bellen via Wifi’ aan te zetten, want dan zit je met een redelijke Wifi verbinding thuis gebakken. Dan ben je binnenshuis in ieder geval weer goed bereikbaar. 

Als je nog wilt weten waar je dit kunt vinden in je toestel, kijk dan op onze toestelhulp-pagina. Kies dan je toestel en klik op Wifi bellen.