Skip to main content
Antwoord

Bezwaar tegen berekening bedrag inflatiecorrectie verhoging mobiel abonnement

• October 24, 2025
  • 12 reacties
  • 186 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

k heb een vraag over mijn laatste factuur (factuurnummer …….4123, d.d. 23 oktober 2025).

In september liet u weten dat mijn maandbedrag per oktober 2025 zou worden verhoogd met 3,6% inflatiecorrectie. Op mijn vorige factuur betaalde ik €12,50, maar op mijn nieuwe factuur is dit bedrag gestegen naar €13,67.

Na eigen berekening is dat een stijging van ongeveer 9,3%, wat aanzienlijk hoger is dan 3,6%.

Inmiddels begrijp ik dat KPN de inflatiecorrectie berekent over het oorspronkelijke abonnementstarief (bijvoorbeeld €37,50) en niet over het werkelijke te betalen bedrag na kortingen (€12,50).

Mijn vraag is of dit wettelijk toegestaan is, en of dit ook expliciet in de communicatie vermeld had moeten worden. In de melding over de inflatiecorrectie stond alleen dat het maandbedrag met 3,6% zou stijgen — zonder toelichting dat dit percentage over het oorspronkelijke tarief berekend wordt.

Hierdoor lijkt het voor klanten alsof het totaalbedrag 3,6% omhooggaat, terwijl het feitelijk om een hogere stijging van het betaalde bedrag gaat.

Kunt u dit bevestigen en toelichten hoe dit volgens de wet en de algemene voorwaarden is geregeld? En is er eventueel ruimte voor coulance, aangezien de communicatie hierover niet duidelijk was?

Met vriendelijke groet,

Beste antwoord door JanD

Beste ​@m. eppink de verhoging wordt berekend over het bruto abo bedrag, is 3,6%

Verder wordt de verhoging berekend over de korting abo zolang het abonnement loopt, is 3,6%

De verhoging wordt niet berekend over de combikorting.

KPN opereert binnen de regels van de wet, anders had de ACM allang ingegrepen.

De combikorting is in feite ook geen onderdeel van de abo-kosten en wordt daarom niet meegenomen in de inflatiecorrectie.

12 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • October 24, 2025

Hier kan je er vanalles over lezen ​@m. eppink .

JanD
Superuser
  • Superuser
  • Antwoord
  • October 24, 2025

Beste ​@m. eppink de verhoging wordt berekend over het bruto abo bedrag, is 3,6%

Verder wordt de verhoging berekend over de korting abo zolang het abonnement loopt, is 3,6%

De verhoging wordt niet berekend over de combikorting.

KPN opereert binnen de regels van de wet, anders had de ACM allang ingegrepen.

De combikorting is in feite ook geen onderdeel van de abo-kosten en wordt daarom niet meegenomen in de inflatiecorrectie.

• October 24, 2025

Inmiddels begrijp ik dat KPN de inflatiecorrectie berekent over het oorspronkelijke abonnementstarief (bijvoorbeeld €37,50) en niet over het werkelijke te betalen bedrag na kortingen (€12,50).

Als bij jou het oorspronkelijke tarief € 37,50 is, dan betaal je wel wat meer dan € 12,50.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • October 24, 2025

Als bij jou het oorspronkelijke tarief € 37,50 is, dan betaal je wel wat meer dan € 12,50.

Ik vermoed dat TS eerder dit jaar deze brief heeft gekregen. Een mooie korting, maar de inflatiecorrectie wordt berekend over het basisbedrag.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • October 24, 2025

Dat denk ik ook ​@RBxx .

Ik heb onlangs in jouw gelinkte topic al geschreven dat KPN dit niet duidelijk communiceert in hun aanbiedingen. Nu weet ik toevallig hoe KPN dit beleid uitvoert. En omdat ik dat weet, ga ik dan ook niet in op zo'n aanbieding.

Het is voor ​@m. eppink natuurlijk zuur dat de indexatie berekend wordt over het bruto bedrag van 32,50 in plaats van het netto bedrag van 12,50. Want dan is de verhoging bijna driemaal zo hoog. En extra vervelend is dat dit volgend jaar weer opnieuw gaat spelen, want er is sprake van een contract van 24 maanden.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 24, 2025

Ik heb super unlimited waar ik €12,50 voor betaalde (i.p.v. 37,50) en sterker nog deze prijs blijft doorlopen na einde contract ( alleen de inflatie komt er dan wel bij)

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 24, 2025

Dat denk ik ook ​@RBxx .

Ik heb onlangs in jouw gelinkte topic al geschreven dat KPN dit niet duidelijk communiceert in hun aanbiedingen. Nu weet ik toevallig hoe KPN dit beleid uitvoert. En omdat ik dat weet, ga ik dan ook niet in op zo'n aanbieding.

Het is voor ​@m. eppink natuurlijk zuur dat de indexatie berekend wordt over het bruto bedrag van 32,50 in plaats van het netto bedrag van 12,50. Want dan is de verhoging bijna driemaal zo hoog. En extra vervelend is dat dit volgend jaar weer opnieuw gaat spelen, want er is sprake van een contract van 24 maanden.

Ik heb op zich wel geluk met het contract (super unlimited voor 12,50) en in de bevestiging van het contract staat dat die prijs ook gehandhaafd wordt na einde contractdatum.  Weet jij of dan die inflatie dan wel elk jaar doorberekend wordt (ook na einde contract datum?) Ik vermoed van wel

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • October 24, 2025

Ik ben bang dat je na twee jaar wel de normale prijs gaat betalen. Er staat namelijk twee jaar korting vermeld in dat aanbod. Dus dan zo’n 35 euro. En ja, de inflatieverhoging vindt ook daarna elk jaar plaats in oktober.

• October 24, 2025

Ik vermoed dat TS eerder dit jaar deze brief heeft gekregen. Een mooie korting, maar de inflatiecorrectie wordt berekend over het basisbedrag.

Aha fijn. Dit is echt zo'n brief die klanten zoals ik niet krijgen natuurlijk...

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 24, 2025

Ik ben bang dat je na twee jaar wel de normale prijs gaat betalen. Er staat namelijk twee jaar korting vermeld in dat aanbod. Dus dan zo’n 35 euro. En ja, de inflatieverhoging vindt ook daarna elk jaar plaats in oktober.

Ik heb in het verleden een discussie gehad met kpn waarin ze in het uiteindelijke contract een korting op een andere manier verwerkt hadden qua einddatum  dan in de eerste bevestiging die ze via de mail verzonden hadden. Kpn bleef toen vasthouden dat het uiteindelijke contract leidend was en dat ze daar niet van af wouden wijken. Ik heb in dit geval het onderstaande in het contract staan waarin ze zeggen dat de prijs na 25 maand ook 12.50 zal blijven. Ik neem aan dat ik ze daar dan ook aan mag houden.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • October 24, 2025

Tsjaa, je hebt het nu zwart op wit. Ik hoop voor jou dat dit ook zo gaat werken. 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • October 27, 2025

Goedemiddag ​@m. eppink en bedankt voor jouw bericht :)
Goede vraag en ik begrijp de verwarring/onduidelijkheid dus fijn dat je via deze weg vraagt hoe dit verder precies zit. Ik zie dat je ook al veel goede inhoudelijke reacties vanuit de Community hebt mogen ontvangen, top! Het antwoord van ​@JanD heb ik in dit geval gemarkeerd als 'best answer' omdat je initiële vraag beantwoordt. Ik kan daar verder ook eigenlijk niks meer aan toevoegen en hoop dat dit gedeelte hiermee duidelijk is 🙏🏻Mocht je hier nog wel verdere of aanvullende vragen over hebben, laat het dan vooral weten!

Ik heb in het verleden een discussie gehad met kpn waarin ze in het uiteindelijke contract een korting op een andere manier verwerkt hadden qua einddatum  dan in de eerste bevestiging die ze via de mail verzonden hadden. Kpn bleef toen vasthouden dat het uiteindelijke contract leidend was en dat ze daar niet van af wouden wijken. Ik heb in dit geval het onderstaande in het contract staan waarin ze zeggen dat de prijs na 25 maand ook 12.50 zal blijven. Ik neem aan dat ik ze daar dan ook aan mag houden.

Zoals ik het hier op de bevestiging lees, wordt ook na 24 maanden dezelfde prijs gehanteerd. Je zou dit voor de zekerheid nog eens na kunnen vragen bij een collega van de Helpdesk door hier een terugbelafspraak voor in te plannen. Een collega van de afdeling Retentie zou hier 100 % uitsluitsel moeten kunnen geven! Laat je ons ook nog even weten wat daar eventueel uit is gekomen?