Skip to main content
Beantwoord

Bijna geen mobiel bereik in Nieuw-Vennep

• August 4, 2025
  • 71 reacties
  • 3044 keer bekeken

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

71 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • August 25, 2025

Er is vandaag een flink hogere noodmast bijgeplaatst achter de bols toren.

Kan iemand bevestigen of dit een KPN mast betreft en zo ja wanneer operationeel?

Dit lijkt op een Odido-mast met Ericsson apparatuur.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • August 25, 2025

Betreft KPN😀. Eindelijk. Odido is de kleinere noodmast daarachter.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Er is vandaag een flink hogere noodmast bijgeplaatst achter de bols toren.

Kan iemand bevestigen of dit een KPN mast betreft en zo ja wanneer operationeel?

Hoi ​@HarryRuud 

Het is niet gemakkelijk te zien, omdat de foto iets te ver van deze mast is genomen, en je niet hebt ingezoomd op de antennes zelf.

Maar als ik het vergelijk met een KPN zendmast op het bedrijventerrein hier in Arnhem, zijn de bovenste antennes van KPN (mis alleen de bekende zwarte strepen onderaan elke antenne), en daar onder die van Vodafone.

Alle antennes zijn nog niet aangesloten, want er gaan nog geen zwarte kabels naar beneden, inclusief de kabels voor stroom.
Dus het kan nog enkele dagen tot weken duren, voordat deze mast operationeel te werk wordt gesteld.

En aangezien het om een origineel vakwerkmast gaat (zover ik dat uit de foto kan opmaken), kan het zomaar zijn dat dit de definitieve nieuwe zendmast gaat worden.
Verwacht dat de antennes van Odido er op termijn ook in komen te hangen, zodat hun nood-zendmast daarna kan worden afgebroken.

Leen59
Wijsgeer
  • August 25, 2025

Voor een noodmast lijkt het een vrij fors exemplaar, dus zou idd de definitieve kunnen zijn.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Voor een noodmast lijkt het een vrij fors exemplaar, dus zou idd de definitieve kunnen zijn.

Klopt wat je nu zegt.
Weet vrijwel zeker dat het hier om een definitieve zendmast gaat, en niet om een nood-zendmast.
Maar om dit 100% zeker te kunnen stellen, zou ik zelf moeten gaan kijken bij deze nieuwe zendmast in Nieuw Vennep, maar gezien de enorme afstand vanuit Arnhem ga ik dat uiteraard niet doen.

Daarom de vraag aan ​@HarryRuud :

• Zou je wat meer foto’s van deze zendmast kunnen nemen?? het liefst van zo dichtbij mogelijk, zodat het nog duidelijker wordt.
  • Plaats de nieuwe foto’s dan binnen deze topic.

Leen59
Wijsgeer
  • August 25, 2025

Maak dan ook gelijk wat foto’s van de directe omgeving aan de voet van de mast, of daar kasten oid staan

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Maak dan ook gelijk wat foto’s van de directe omgeving aan de voet van de mast, of daar kasten oid staan

Goede aanvulling ​@Leen59 , zoals een foto van de voet en de kasten die er al staan.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • August 25, 2025

Ik ga morgen even weer het terrein op om foto's te maken. Woon om de hoek😉

R.Huiskens4
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • August 26, 2025

X

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • August 26, 2025

Helaas weer een teleurstelling.Het betreft een tijdelijke zendmast. De providers die in deze mast hangen zijn: Vodafone en Odido, dus NIET KPN?

Werklui ook even gesproken (Polen). Vandaag gaan ze de kabels installeren, maar wanneer de mast actief wordt is nog niet duidelijk. Reden is dat er ook nog een stroomkabel aangelegd moet worden.

Zal straks even de foto's hier plaatsen.

Groet,

Rob 

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • August 26, 2025

• Nieuwkomer
  • August 26, 2025

Ik heb gisteren eindelijk iemand van KPN gesproken en zij geven aan tot eind van het jaar geen oplossing te verwachten. Meneer gaf mij als beste oplossing over te stappen naar een concurrent die wel een zendmast heeft. 🙃

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • August 26, 2025

​@Monrik ik vind dit gewoon absurd. De concurrenten kunnen wel samen een noodmast neerzetten en KPN niet.

Blijkbaar heeft KPN dan in Nieuw-Vennep weinig klanten? Zelf heb ik vorige maand een Odido sim gehaald. Betreft een maand abonnement, omdat ik het eerst wilde testen. Dit werkt uitstekend. Woon zelf in de Faustlaan.

Groet,

Rob

Leen59
Wijsgeer
  • August 26, 2025

​@hyllan , je vindt dit absurd, maar neemt wel odido. Weinig consequent. Maar het is iig een oplossing.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • August 26, 2025

​@Leen59 Als ik niet meer bereikbaar ben met een kpn abonnement., dan moet ik iets proberen om wel weer bereikbaar te zijn. KPN heeft zelf geen oplossing op dit moment en via wifi lukt het vaker niet dan wel om te bellen.

Vandaar mijn test met een maand abonnement van Odido waarmee ik dus wel bereikbaar op ben.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@hyllan 

Je hebt keurig aan je woord gehouden, om nieuwe en vooral goede foto’s te maken van de nieuwe GSM zendmast in Nieuw Vennep.
Bedankt daarvoor, ook voor de overige community leden binnen deze topic.

Als ik goed naar de nieuwe antennes kijk, zie ik daar geen KPN antennes in hangen.
KPN antennes hebben namelijk standaard zwarte strepen aan de onderzijde van elke antenne, antenne één - 1 streep, antenne twee - 2 strepen en antenne drie - 3 strepen.
Ook zien de antennes van KPN er iets anders uit, en zijn ze van het merk Huawei.

De antennes helemaal bovenin deze nieuwe zendmast zijn dus van Vodafone, en die daaronder hangen (sowieso) van Odido.
Dus die tijdelijk nood-mast van Odido vanuit een soort van vrachtwagen, zal binnenkort dus weer ingeklapt gaan worden.

Wat zeker niet weg neemt, is dat KPN later alsnog zijn antennes in deze nieuwe zendmast zal gaan hangen, ik acht die kans zelfs heel groot.

Voor de duidelijkheid zo ziet een KPN zendmast eruit, dan weet je gelijk waar je op moet letten.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

En zo ziet de nieuwste GSM antenne eruit van KPN, inclusief met Band 78 (3,5 GHz) voor het snelle 5G, die inmiddels op steeds meer plaatsen vindbaar zijn in de zendmasten of op daken van gebouwen.

Ook hier zie je weer de zwarte strepen onderaan elke antenne.

Leen59
Wijsgeer
  • August 26, 2025

Soms zie je nog een kleine schotel voor een straalverbinding en soms niet. Hebben die zonder schotel dan een glasvezelverbinding?

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Soms zie je nog een kleine schotel voor een straalverbinding en soms niet. Hebben die zonder schotel dan een glasvezelverbinding?

Hoi ​@Leen59 

Verreweg de meeste zendmasten in (grote) steden en dorpen zijn aangesloten op glasvezel, waardoor Microwave (de bekende schotel) niet meer nodig is.
Je ziet ze nog wel op het platteland of midden in de polders, omdat daar nog geen glasvezelverbinding aanwezig is, maar in steden en dorpen zijn ze bijna volledig verdwenen.

Let wel, bij een nood-zendmast kan er nog wel gekozen worden voor Microwave.

Leen59
Wijsgeer
  • August 26, 2025

​@Michel.uit.Arnhem , dank voor de uitleg. Zoiets vermoedde ik al. Ik zie die schotels meestal bij GSMR masten, maar die staan natuurlijk vaak in the middle of nowhere.

• Nieuwkomer
  • September 7, 2025

Na een klacht is er een ticket aangemaakt en plechtig beloofd dat klantenservice me over dit probleem zou terugbellen (slim)
Geen groot wonder dat ze me niet konden bereiken en daarna een mail met als strekking ‘omdat we u niet konden bereiken gaan we ervan uit dat het probleem is opgelost’.
Geen bereik is frustrerend, dat je de oorzaak moet opsporen op internet in plaats van goed en tijdig geïnformeerd worden door KPN maakt het nog erger. Dan nog de conclusie dat het probleem wel zal zijn opgelost…
KPN is een klant kwijt (terwijl ik weet dat de concurrent niet veel klantvriendelijker is)