Sinds een week is er nagenoeg geen bereik in grote delen van Nieuw-Vennep. Na een paar dagen kreeg ik een SMS:
Beste klant, op 1 augustus 2025 tussen 7.00 en 17.00 uur verbeteren we het mobiele netwerk in postcodegebied 2152HJ. Hierdoor heb je misschien tijdelijk minder of geen mobiel bereik. Sorry hiervoor! Groet, KPN
Helaas is het probleem nog steeds niet opgelost terwijl dit op de website van KPN aangegeven is dat er in dit postcode gebied geen storing is.
Je kan een terug wel verzoek inplannen wat bevestigd zou worden door een SMS. Na drie dagen nog steeds geen bericht ontvangen.
Al zou ik hem dan ontvangen hebben moet ik eerst naar een ander gebied bijvoorbeeld Hoofddorp om daar te kunnen bellen.
Wanneer is dit nu opgelost en kan ik weer gewoon gebruik maken van het mobiele netwerke en kan ik weer bellen?
Beste antwoord door hyllan
En dit is het antwoord van KPN wat ik zojuist heb ontvangen via de e-mail.
Verminderd mobiel bereik in de omgeving van het oude transportmuseum in Nieuw-Vennep
Vanaf 30 juli 2025 kan er in Nieuw-Vennep in de omgeving van het oude transportmuseum met name binnenshuis, verminderd mobiel bereik via 4G en 5G worden ervaren.
Waarom minder bereik?
De antenne-installatie die we daar op een pand hebben staan moet worden uitgeschakeld en verwijderd. Dit wegens sloop van het pand.
Wat betekent dit voor jouw mobiele bereik?
Het is mogelijk dat je met name binnenshuis problemen ondervindt met bellen, sms’en en mobiel internetten (gemiste gesprekken, verbroken verbindingen, geen verbinding tot stand kunnen brengen, lage datasnelheid). Uiteraard kun je ook gebruikmaken van het vaste netwerk en van je Wifi-aansluiting (tenzij je een mobiele router hebt). Het alarmnummer 1-1-2 blijft in ieder geval via vaste verbindingen bereikbaar.
Hoelang gaat dit duren?
We zijn nog bezig met een alternatieve locatie voor de antenne-installatie, waarschijnlijk zal deze ergens rond het eind van het jaar 2025 gebouwd en operationeel zijn. Zodra dit het geval is, zullen bereikbaarheid en datasnelheden in het gebied weer op het vertrouwde niveau zijn.
Bellen via wifi
Mobiel bellen via wifi is de aanvulling op ons mobiele netwerk. Het toestel schakelt automatisch over naar wifi wanneer de mobiele dekking onvoldoende/afwezig is. Het enige wat u nodig hebt is een wifi verbinding en een geschikt toestel. Kijk op www.kpn.com/wifibellen voor meer informatie.
Wij bieden onze excuses aan voor mogelijk ongemak dat je ervaart door deze tijdelijke situatie. De ontwikkeling van het mobiele netwerk is voortdurend in beweging en wij proberen zoveel mogelijk te zorgen dat je altijd goed mobiel kunt bellen en internetten. Door verschillende omstandigheden kan het bereik echter soms tijdelijk verminderen.
Dus dit was al bij KPN bekend en de klanten zijn niet vooraf geïnformeerd?
@Mobile user Goedemorgen, hier en meerdere in mijn straat (Faustlaan) in Nieuw Vennep, exact het zelfde probleem. Dit ook afgelopen vrijdag gemeld aan KPN. Echter nog totaal geen reactie geweest van KPN. Er zijn wel afgelopen vrijdag werkzaamheden geweest door een onderaannemer van KPN. Ook heb ik gezien dat er bij het lucas Bols pand antennes zijn weggehaald. Gevolg is nu dat wij op 2 privé en 1 werk telefoons geen ontvangst meer hebben. Zowel binnen jn huis als buiten. Verder verwacht ik wel van KPN dat ik een korting op mijn rekening ga krijgen.
@Mobile user Goedemorgen, hier en meerdere in mijn straat (Faustlaan) in Nieuw Vennep, exact het zelfde probleem. Dit ook afgelopen vrijdag gemeld aan KPN. Echter nog totaal geen reactie geweest van KPN. Er zijn wel afgelopen vrijdag werkzaamheden geweest door een onderaannemer van KPN. Ook heb ik gezien dat er bij het lucas Bols pand antennes zijn weggehaald. Gevolg is nu dat wij op 2 privé en 1 werk telefoons geen ontvangst meer hebben. Zowel binnen jn huis als buiten. Verder verwacht ik wel van KPN dat ik een korting op mijn rekening ga krijgen.
Groet,
Rob
Dat verwacht ik niet maar dat zou dan eens echte service zijn als ze een korting geven aan vaste klanten voor het leed van de afgelopen week.
ik ga er wel vanuit dat het probleem voor aanstaande vrijdag opgelost wordt!
Het is vanzelfsprekend lastig en vervelend als je tijdelijk niet kunt bellen en internetten met je smartphone, wegens werkzaamheden aan het mobiele netwerk. Maar een mobiel netwerk heeft ook onderhoud nodig, zodat je altijd zonder problemen kunt bellen en internetten met je smartphone.
De werkzaamheden willen nog wel eens uitlopen, zeker tijdens de zomervakantie waarbij ook monteurs genieten van hun welverdiende vakantie. Uiteraard zou dit dan wel vermeld moeten staan op de storingspagina van KPN.
Als eerste raad ik jullie beide aan, om de netwerkinstellingen binnen je smartphone te resetten. Hiermee los je in de meeste gevallen problemen mee op, en laat je smartphone de juiste netwerkinstellingen weer opnieuw in.
Heb je Android:
Open de Instellingen-app op je Samsung-telefoon.
Selecteer Algemeen beheer.
Kies Resetten.
Selecteer Netwerkinstellingen resetten.
Bevestig de reset door op Reset instellingen te tikken en vervolgens op Resetten.
Heb je een iPhone:
Instellingen openen: Ga naar de app Instellingen op je iPhone.
Algemeen: Scroll naar beneden en tik op "Algemeen".
Zet over of Stel opnieuw in: Selecteer "Zet over of Stel iPhone opnieuw in".
Stel opnieuw in: Kies "Stel opnieuw in".
Herstel netwerkinstellingen: Tik op "Herstel netwerkinstellingen".
Bevestigen: Bevestig de actie door je toegangscode in te voeren en nogmaals te bevestigen.
Nieuw Vennep heeft maar drie locaties waar KPN zendmasten staan, namelijk:
Nederlands Transport Museum, Pionier, Nieuw-Vennep (Staan op het dak)
Gezien de locaties waar de zendmasten staan kun je in de woonwijk “Lentepark” zowel binnen als buiten een matige dekking (4G en 5G) ervaren, omdat de masten te ver weg staan voor een goed bereik aldaar. Ik weet uiteraard niet of jullie in die woonwijk wonen.
Daarnaast kan ik jullie alvast aangeven, dat KPN géén kortingen of compensatie geeft als er reguliere werkzaamheden zijn geweest aan het mobiele netwerk, en je daar van op de hoogte bent gesteld door middel van een sms bericht.
@Michel.uit.Arnhem Hoi Michel, wij hebben altijd goed ontvangst binnen en buiten gehad. Afgelopen vrijdag is er onderhoud geweest van 09.00 -17.00 uur en daarna zijn alle problemen ontstaan. Zie net dat er weer net zo als afgelopen week een grote hijskraan staat bij het transport museum. Nu maar hopen dat KPN bezig is aan de antennes🤔
@Michel.uit.Arnhem Hoi Michel, wij hebben altijd goed ontvangst binnen en buiten gehad. Afgelopen vrijdag is er onderhoud geweest van 09.00 -17.00 uur en daarna zijn alle problemen ontstaan. Zie net dat er weer net zo als afgelopen week een grote hijskraan staat bij het transport museum. Nu maar hopen dat KPN bezig is aan de antennes🤔
Zo te zien is KPN bezig om deze zendmast locatie te vernieuwen, waardoor je dus een beter bereik zult gaan ervaren, nadat de nieuwe mast actief staat.
Omdat deze locatie nu tijdelijk buiten bedrijf is, heeft een deel van Nieuw Vennep nu tijdelijk een slechter bereik met zijn KPN abonnement, en moet het opgevangen worden door de zendmast op Bedrijventerrein Spoorzicht. Maar aangezien die een flink stuk verder weg staat, zal dit maar ten delen gebeuren.
Het is helaas wachten totdat de werkzaamheden zijn afgerond.
Helaas was de hijskraan niet voor KPN. Wifi bellen lukt ook bijna niet. De ene keer kan ik wel bellen en de andere keer weer niet. Ook andere die mij bellen krijgen op alle 3 de telefoon een afsluit toon en de andere keer lukt het weer wel. Wifi is thuis gewoon goed daar ligt het niet aan.
Hier ook geen bereik in Getsewoud Noord, Nieuw-Vennep. Wijk De Poorten. Ik begrijp dat onderhoud nodig is maar totaal geen gebruik kunnen van je mobiele netwerk (5G/4G) is absurd en schandalig. Ik betaal voor een niet geleverde service. Vakantietijd of niet, dit kan en mag hedendaags niet en vooral niet van de zogenaamd beste provider van Nederland
Hier ook geen bereik in Getsewoud Noord, Nieuw-Vennep. Wijk De Poorten. Ik begrijp dat onderhoud nodig is maar totaal geen gebruik kunnen van je mobiele netwerk (5G/4G) is absurd en schandalig. Ik betaal voor een niet geleverde service. Vakantietijd of niet, dit kan en mag hedendaags niet en vooral niet van de zogenaamd beste provider van Nederland
Ik begrijp zeker je frustratie en boosheid hierover, want je wilt vanzelfsprekend bereikbaar zijn en kunnen internetten op je smartphone.
Maar onderhoud is nu eenmaal nodig en zelfs noodzakelijk om te doen, want het blijft techniek die dag in en dag uit in weer en wind goed moet blijven werken. Het grootste probleem voor Nieuw Vennep, er staan maar 3 KPN zendmasten, waarvan er nu één in onderhoud is, en de overige twee zendmasten het moeten opvangen. Met die twee KPN zendmasten die voornamelijk in het oosten van Nieuw Vennep staan opgesteld (Mast 1: Gersteweg, Bedrijventerrein Spoorzicht, Nieuw-Vennep / Mast 2: Madeliefstraat, Linquenda, Nieuw-Vennep), kun je niet het westen en een deel van het noorden van Nieuw Vennep bedienen. Daar zul je dus nu weinig tot geen bereik ervaren op 4G en 5G.
Daarnaast weten we niet wat KPN van plan is, het kan zomaar zijn dat er nog een zendmast bij wordt geplaatst of dat de zendmast in onderhoud een andere locatie gaat krijgen. Dit is alleen maar naar gissen.
Dat jij het nu absurd en schandalig vindt gaat wat mij betreft iets te ver, want ook jij weet dat er aan de KPN zendmasten onderhoud noodzakelijk blijft, en de bewuste zendmast dan tijdelijk (voor de veiligheid van de monteurs) wordt uitgeschakeld. Het predikaat “beste provider van Nederland en de wereld” heeft KPN zelf verdient, omdat KPN zo actief bezig is met zijn mobiele netwerk, zoals het plaatsen van nieuwe zendmasten en het goed onderhouden van de bestaande zendmasten.
Ik heb de jaren 70, 80 en begin jaren 90 nog meegemaakt, toen er nog helemaal geen mobiele telefonie was, en je alleen kon bellen met een vaste telefoon thuis of vanuit een telefooncel om de hoek. Alleen directeuren en ministers hadden toen een autotelefoon in hun auto zitten, en ook nog niet eens allemaal omdat het toen schreeuwt duur was. Het kan ook best wel heerlijk en ontspannen zijn zonder smartphone, zoals om ook eens onbereikbaar te zijn, en met wat anders bezig te zijn.
Ook Odido en Vodafone zijn bezig met onderhoud aan hun zendmasten en het plaatsen van nieuwe, dat zul je altijd blijven houden.
Wat een ontzettend niet zeggend antwoord van jou, ik schreef toch dat ik het onderhoud begrijp maar dat ze op z’n minst het bereik kunnen behouden voor het bedrag wat ik betaal is het minste wat er geboden mag worden. Geen bereik is geen optie, langzaam bereik kan ik mee leven in tijden van onderhoud. Ik heb àlles meegemaakt, mastmetingen voor alle providers, bellen met Kermit bij een paal binnen 10 meter afstand, ALLES!!! Stop met je goedpraten en realiseer de tijd waarin we leven en het euvel wat zich voordoet, niet van deze tijd. Ik heb KPN niet verheven tot beste provider maar dat was HEN EN HUN. Verder nog iets??
Ik ben de grondlegger qua metingen geweest voor alle mobiele masten/palen (vanaf Libertel) in geheel Nederland, met geen enkele uitzondering van geen 1 vierkante meter van het land dus ga mij niet vertellen hoe het mobiele bereik is of behoort te zijn. Het behoort niet zoals KPN nu is, te zijn, met geen enkel bereik. Minder bereik is normaal bij onderhoud, geen bereik is buiten proporties. Dit zijn zelfs redenen waarvoor je een duur contract mag ontbinden en overstappen naar een andere provider mocht dit probleem zich aanhouden
Lekker dan. Als Bellen via wifi ook niet/slecht werkt, wat ook sms ondersteunt, kun je dus niet eens thuis inloggen op sites met DigiD met sms controle bijvoorbeeld. Ik vind het niet kunnen. En KPN ID vereist ook een sms nu.
Overigens… kunnen jullie eens proberen of je via 2G, wat kpn nog heeft, wel kunnen bellen/sms-en? Ik kan me niet voorstellen dat 4G/5G én 2G uit de lucht zijn. En anders. 2G heeft een beter bereik. Dat zou via de andere 2 masten dan beter moeten werken. Dan heb je thuis tenminste bellen/sms via 2G, indien Bellen via wifi niet werkt. En internet via wifi.
Hoi @PeterG , ik heb hem nu op 2G gezet en nu regelmatig 3 streepjes in de woonkamer. Maar loop ik naar de keuken dan zijn de streepjes weer weg. Maar goed ik heb nu iets😉. Dank voor het meehelpen en dan maar even bellen via 2G totdat we antwoord krijg van KPN.
En dit is het antwoord van KPN wat ik zojuist heb ontvangen via de e-mail.
Verminderd mobiel bereik in de omgeving van het oude transportmuseum in Nieuw-Vennep
Vanaf 30 juli 2025 kan er in Nieuw-Vennep in de omgeving van het oude transportmuseum met name binnenshuis, verminderd mobiel bereik via 4G en 5G worden ervaren.
Waarom minder bereik?
De antenne-installatie die we daar op een pand hebben staan moet worden uitgeschakeld en verwijderd. Dit wegens sloop van het pand.
Wat betekent dit voor jouw mobiele bereik?
Het is mogelijk dat je met name binnenshuis problemen ondervindt met bellen, sms’en en mobiel internetten (gemiste gesprekken, verbroken verbindingen, geen verbinding tot stand kunnen brengen, lage datasnelheid). Uiteraard kun je ook gebruikmaken van het vaste netwerk en van je Wifi-aansluiting (tenzij je een mobiele router hebt). Het alarmnummer 1-1-2 blijft in ieder geval via vaste verbindingen bereikbaar.
Hoelang gaat dit duren?
We zijn nog bezig met een alternatieve locatie voor de antenne-installatie, waarschijnlijk zal deze ergens rond het eind van het jaar 2025 gebouwd en operationeel zijn. Zodra dit het geval is, zullen bereikbaarheid en datasnelheden in het gebied weer op het vertrouwde niveau zijn.
Bellen via wifi
Mobiel bellen via wifi is de aanvulling op ons mobiele netwerk. Het toestel schakelt automatisch over naar wifi wanneer de mobiele dekking onvoldoende/afwezig is. Het enige wat u nodig hebt is een wifi verbinding en een geschikt toestel. Kijk op www.kpn.com/wifibellen voor meer informatie.
Wij bieden onze excuses aan voor mogelijk ongemak dat je ervaart door deze tijdelijke situatie. De ontwikkeling van het mobiele netwerk is voortdurend in beweging en wij proberen zoveel mogelijk te zorgen dat je altijd goed mobiel kunt bellen en internetten. Door verschillende omstandigheden kan het bereik echter soms tijdelijk verminderen.
Dus dit was al bij KPN bekend en de klanten zijn niet vooraf geïnformeerd?
Dat wordt dus overstappen naar een andere provider waar je wel kunt bellen.
Mits je contractvrij bent…. en overstappen duurt ook weer minimaal 1 maand.
En “bellen via wifi” moet binnenshuis gewoon 100% dekking geven voor bellen en sms. Het is gerelateerd aan de instelling “bij voorkeur bellen via 4G/5G netwerken”. Zal bij de meesten gewoon goed werken want er zijn opvallend weinig klachten vind ik.
Wat ik me wel afvraag. Waarom plaatst kpn dan niet een mobiele (nood)mast? Zoals ook op evenementen het geval is. ( @Michel.uit.Arnhem )
Odido en Vodafone heeft ook de masten op het transport museum staan, en die moeten er ook af. Dus dan is de vraag wat het bereik van deze providers zal zijn op onze woonadressen.
@PeterG heeft helemaal gelijk. Waarom is er geen noodmast geplaatst? Het ombouwen van dit pand is namelijk al 2 jaar bekend.
@PeterG Nou Peter ben net langs het pand geweest, en zie dat er nu een noodmast staat. Ze hebben naar je geluisterd haha🤣. Weet alleen niet van welke provider deze mast is en wanneer deze mast actief wordt. Probeer straks nog foto's te maken.
Odido en Vodafone heeft ook de masten op het transport museum staan, en die moeten er ook af. Dus dan is de vraag wat het bereik van deze providers zal zijn op onze woonadressen.
Bij Odido zal het bereik aardig opgevangen kunnen worden door de andere antennes. Zij hebben de meeste antenne daar. Zie hieronder:
KPN en Vodafone hebben er beide 3 op dezelfde plek en als er 1 wegvalt ga je dat zeker merken. Dan hoop ik dat de noodmast van KPN & Vodafone is anders gaan ze nog aardig wat meer klachten krijgen. Had dan eerst de noodmast actief gezet en dan pas de bestaande antenne verwijderd. Krijg je ook de minste overlast. Zie hieronder:
Op 19 mei j.l. heeft Vodafone een vergunning aangevraagd voor een tijdelijke mast. Wie weet dat KPN (en evt Odido) hier ook op de hoogte van is en in dezelfde tijdelijke mast komt. De definitieve plaats kan in de tussentijd ook veranderd zijn.
Deze mast van Vodafone zou dan bij de tennisbaan moeten komen. De noodmast die nu geplaatst is staat ongeveer 80 meter van het gebouw waar de masten vanaf moeten. Ik weet nog niet van welke provider deze noodmast is.
Deze foto heeft mijn vrouw vanaf onze straat gemaakt. Ga er morgen zelf even langs.
Groet,
Rob
De meeste KPN antenne's zijn te herkennen aan de zwarte strepen onderaan. En natuurlijk aan de kasten die op de grond staan waar KPN op staat. Zie hieronder:
Heb je vragen over diensten, producten of wil je weten hoe je modeminstellingen verandert? Vind het antwoord op de meest gestelde vragen in onze Kennisbank
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.