Skip to main content

Afgelopen week was ik aan het werk op Bevrijdingspop in Haarlem bij Haarlemmerhout waar KPN keurig een tijdelijke zendmast had geplaatst samen met Vodafone om de dekking aan te vullen voor de tienduizenden bezoekers die op het festival afkwamen. De mast werkte prima maar gaf geen dekking over het gehele terrein. Althans, mobiele telefoons kozen liever voor andere mobiele sites.

Voordat ik verder ga wil ik duidelijk maken dat dit absoluut geen rant is over de dekking en wat KPN fout heeft gedaan, daar hebben we nu weinig aan, ik denk echter dat het geen kwaad kan om te evalueren vanuit klantperspectief zodat er voor volgend jaar een beter radioplan gemaakt kan worden.

 

Op de locatie van het rode kruisje in het Frederikspark stond de tijdelijke mast keurig opgesteld en gevoed met een glasvezelverbinding van een kast nabij. Op zowel dit veld als op het Florapark maakte mijn toestel keurig verbinding met deze mast. Op het Vlooienveld maar af en toe.

Op het Vlooienveld was helaas geen verbinding te maken met de mobiele mast, misschien wel richting de Paviljoenlaan maar dat heb ik niet gecontroleerd, rondom Ingang C was wel bereik maar geen data. waardoor ik het vermoeden krijg dat er een sectorantenne overbelast was maar zo diep ben ik ook niet bekend met de techniek achter mobiele telefonie. Op momenten sprong mijn verbinding ook terug naar 2G om daarna volledig weg te vallen. Op bijvoorbeeld deze locatie kon ik nog niet eens een foto versturen via Whatsapp terwijl ik dan niet heel ver van de tijdelijke mast af sta.

Via Netmonster houd ik bij met welke masten ik verbonden ben (vooral om die data te delen met Antennekaart.nl) en ook daar kon ik precies zien dat ik met andere locaties verbonden was dan de festivalmast.

Onderstaande zijn de sites waar ik mee verbonden ben gedurende het festival naast de festivalmast;

Allen liggen vrij ver van het terrein af, iets wat geen probleem hoeft te zijn maar het feit dat deze masten gebruikt worden in plaats van de festivalmast op het veld bij het hoofdpodium duidt wel op iets wat niet hoort lijkt mij. Dat ik enkel op de hoge frequenties (1800/2100/2600Mhz) verbinding kreeg helpt dan natuurlijk niet mee over die afstand. Meerderen om mij heen klaagde over issues en allen was met KPN of een van de MVNO's die gebruik maken van diens netwerk. Andere providers hadden niet echt problemen, Vodafone weet ik niet, ken maar weinig mensen die dat gebruiken maar T-Mobile draaide als een zonnetje door zonder plaatsing van tijdelijke apparatuur. Op 6 mei toen de bezoekers weg waren en de tijdelijke site uit stond had ik weer nergens last van op dezelfde plekken als waar ik op 5 mei wel problemen ervaarde.

 

Stiekem ben ik sowieso wel benieuwd naar het beleid op evaluatie van dergelijke zaken. Dekkingsproblemen in het reguliere mobiele netwerk worden opgepakt maar men gaat niet zo snel bellen voor problemen met het netwerk op een festival.

 


 

Ohja, ik wil hier geen discussie van maken of je wel of niet je telefoon moet gebruiken op een festival, voor mij als werkende is het gewoon een stuk gereedschap gedurende de dag en dan is het fijn als het werkt.🙂

@NHendriks interessant vraagstuk! Ik heb deze intern doorgezet om te zien of we hier iets van kunnen leren. 

Wanneer reactie wordt gegeven laat ik dat hier weten. Ik kan alleen niet direct beloven dat dit een reactie is met concrete stappen die we gaan ondernemen. 


Oh dat is geen enkel probleem! Al is het maar om te melden zodat er geëvalueerd kan worden. Zoals ik al zei is dit niet echt iets waar men de klantenservice voor gaat bellen zegmaar 🙃


@NHendriks ik heb net overleg gehad met de afdeling. We willen het graag toch even verder uitzoeken of er een les kan worden geleerd. 

Was je daar aanwezig met een KPN mobiel abonnement? Zo ja, zou je het nummer daarvan dan nog willen toevoegen in je profiel?


Oh, das snel! Ik was daar inderdaad aanwezig met een mobiel abonnement van KPN, telefoonnummer staat in het profiel. Toestel was een Google Pixel 6 Pro met eSim maar ik hoorde ook van een collega met een iPhone (geen idee welk model helaas en ook dat telefoonnummer heb ik niet 😪) dat die issues had met de dekking.


@NHendriks ik heb alles besproken met de juiste afdeling. Die geven dit verder door. Ook omdat het onder andere gaat om samenwerking met het bedrijf dat KPN inzet om de masten te plaatsen. 

Bedankt voor de duidelijke informatie en de melding. We gaan er mee aan de slag! 🙂


Vet! Tof dat er werk van gemaakt wordt en dat het zo snel opgepakt wordt! Graag gedaan omtrent de duidelijke informatie, een beetje voorwerk met informatie die ik toch voor handen heb is wel zo fijn voor alle partijen :)