Skip to main content

Ik ben vandaag de hele dag thuis geweest, op 2x een kwartiertje na om de paarden te voeren, om 8 uur in de ochtend en om 12.30 uur in de middag, wifi komt niet tot de stallen, dus daar zit ik op 5G. Verder de hele dag via wifi verbonden geweest. 

Ik streamde vandaag op audio modus de tweedekamer app om het debat te volgen. App loopt op de achtergrond, telefoon is afgesloten en zit in mijn zak. Verder wordt er niets gedownload of gestreamd.

Vervolgens ga ik rond kwart over 5 weer de paarden voeren, dus geen wifi. Paar minuten later heb ik opeens geen geluid meer, dus ik denk; oh storing. Maar dan om half 6 binnen een minuut krijg ik 3 berichtjes binnen, 50%, 75% en 100% van je bundel verbruikt. Alle berichten komen binnen om half 6. Dus een bundel van 10GB(!) is helemaal weg, binnen een paar minuten of als de sms dienst wat traag is dan binnen een kwartier, want daarvoor zat ik gewoon op wifi.

 

Ik heb verder dus de hele dag op wifi gezeten, ondertussen af en toe via mijn computer op internet gezeten (via wifi) en ook tv gekeken, tevens via wifi en daarbij geen storingen gemerkt, dus mijn telefoon heeft ook niet ongemerkt wel veel op 5G gezeten. Daarbij zou ik dan tussentijds die sms al gehad moeten hebben dat ik op 50% zat. 

Automatische updates staan al maanden uit (dat kan ik bewijzen, aangezien ik nog steeds de Twitter app heb, ipv de nieuwe X app). Updates van mijn OS worden ook niet via 5G gedownload. Daarbij is het volgens mij onmogelijk om minimaal 5GB weg te streamen met welke app dan ook, binnen een minuut, dat lukt nog niet eens in een half uur. 

Elke maand kom ik ongeveer rond de 9 a 9.5GB verbruik uit, ik heb niets anders gedaan dan anders, we zitten nog maar op de helft van de maand. Ik heb zelfs nog onderzocht of het datagebruik van de debat direct app van de tweede kamer dan uitzonderlijk veel data gebruikt, maar ook dat is niet het geval. Die app gebruik ik overigens veel vaker bij interessante debatten en toen ging mijn bundel er niet aan binnen korte tijd. In mijn ogen heb ik alle verklaringen wel uitgesloten.

 

Dus ja, zeg het maar.. Hoe ga ik binnen een minuut van 50% (als ik al op 50 zat) naar 100%. Ik moet nu een extra bundel a 7,99 kopen en daar ga ik de rest van de maand niet mee rondkomen, dus ik zal er nog meer moeten kopen. De prijs van de extra 1GB is verhoudingsgewijs ook hysterisch duur, dus ik vind het heel erg oneerlijk. Dit voelt als diefstal, ik betaal genoeg voor mijn abonnement. Ik heb dit niet verbruikt, dat is onmogelijk, dus ik wil graag minimaal de helft van mijn bundel terug.  

Sneu @Sjaalia !,

Toch heb je kennelijk ongemerkt gebruik gemaakt van het 5G-netwerk.

 

Veel smartphones hebben de mogelijkheid/neiging om bij (te) zwakke WiFi zelfstandig en ongemerkt om te schakelen naar mobiele data. De term is “slimme netwerk wissel”. Dit staat ook vaak standaard aan. Kijk in de WiFi instellingen of dit bij jou ook het geval is.
 

Bij de iPhone heet dat Wifi Assistentie zie https://www.iculture.nl/tips/wifi-assistentie/

Op Android heet dit Smart Network Switch. 

Zet deze optie uit. 

 


Ik heb geen zwakke wifi, ik heb 3 Ubiquiti Mesh points staan in huis en heb overal prima bereik dankzij die dingen. 

Maar dan nog, stel dat ik meer mobiele data zou hebben verbruikt omdat mijn wifi niet goed is, dat verklaart dan toch niet dat ik binnen een minuut 3 sms’jes binnen krijg met de mededelingen dat ik respectievelijk 50, 75 en 100% van mijn bundel heb verbruikt? Hoe kan dat in zo’n korte tijd? 


Hallo @Sjaalia, ik kan me goed voorstellen dat je graag wilt weten waarom je snel door jouw bundel heen bent. Helemaal als je normaal gesproken een hele maand met jouw bundel kunt doen.

Nu is het alleen zo dat wij niet kunnen zien waaraan jouw data is verbruikt. Onze telefonische klantenservice kan voor jou nakijken hoeveel data er is verbruikt en kan ook zien op welke dagen dit verbruikt is. Maar in verband met jouw privacy kunnen wij niet zien welke apps deze data verbruikt hebben. Dit kan alleen jijzelf zien in jouw toestel. Hoe je dit doet, lees je hier: Hoe bekijk ik mijn dataverbruik op mijn mobiel?

Daarnaast is het goed om te kijken de functie 'wifi assistentie' of 'slimme netwerkwissel', zoals @Noordzee ook al aangeeft. Hiermee wissel je automatisch (ongemerkt) naar mobiel internet als de wifi verbinding niet goed is. Hierdoor kan je veel data gebruiken zonder dat je het door hebt. Meer informatie hierover: Samsung & iPhone.

Wat betreft jouw opmerking over de sms’jes die je binnen korte tijd hebt ontvangen: Hier kan vertraging inzitten. Het kan dus zijn dat je de data al eerder hebt verbruikt dan dat je de sms’jes hebt ontvangen. Dit kan een vertekend beeld geven, zoals jij nu ervaren hebt. Maar dat betekent niet direct dat je de data ook echt binnen een minuut hebt verbruikt.


Ik heb al een paar keer iets vergelijkbaars gehad. Er is duidelijk iets mis met die Debat-direct app. Als ik op audiomodus debatten luister gaat er ongeveer 1 GB per kwartier doorheen. Zelfs voor video is dat veel teveel…


Ik heb al een paar keer iets vergelijkbaars gehad. Er is duidelijk iets mis met die Debat-direct app. Als ik op audiomodus debatten luister gaat er ongeveer 1 GB per kwartier doorheen. Zelfs voor video is dat veel teveel…

Heb je dit al bij de makers van de app gemeld?


Nee nog niet. Alleen in een review.

Goed idee!


Heb je een iPhone 15 

deze heeft een bug die de wifi er elke keer uitgooit