Skip to main content

Vandaag is de nieuwe bundel van m’n zoon ingegaan. Vanmiddag examen gehad en dus geen mobiel aan. Vanavond sporten en binnen een paar minuten ging de hele bundel erdoorheen. 12 gb. Hij had niks open staan. Dit is echt absurt. Wat gebeurd hier?

Hallo @Mir40 

 

Dat zou je in de mobiel van je zoon moeten kunnen zien, daarin dus even kijken welke app zoveel data heeft gebruikt.


Zijn telefoon zat in z’n broekzak. Hij was aan het sporten. Hij heeft 12000 mb. Hoe dan? Dit moet een fout zijn. 


Hoe weet ik ook niet, misschien zijn er wel de hele tijd filmpjes afgespeeld terwijl die telefoon in zijn broekzak zat, zo zijn er nog meer dingen te verzinnen.
Beste is dus om op die mobiel te kijken welk programma dat verbruik veroorzaakt heeft.

KPN kan (en mag) namelijk ook niet zien waaraan die data is opgegaan.
 


Waar kan ik dat zien dan? Ik zie alleen verbruik per periode en niet per dag. Ook al zou er de hele dag een filmpje afspelen dan nog kan hij niet in een paar minuten van 50 naar 75 naar 100 procent verbruik gaan. Hij kreeg 3 sms’jes achter elkaar. 

 


Hier staat uitgelegd hoe je dat op een iPhone kan zien: https://www.iculture.nl/tips/dataverbruik-apps-iphone/

En hier voor een Android telefoon: https://www.androidplanet.nl/tips/dataverbruik-controleren-op-android/


@Mir40 Welkom op het forum. 

Vreemd dat er zoveel data is verbruikt terwijl het toestel niet gebruikt werd. 

Ik zou dit graag iets verder voor je uitzoeken. 

Zou je daarom je forumprofiel willen invullen en hier een seintje willen geven als dit is gelukt? 

Dan kan ik de gegevens er bij pakken! 


@Mir40 Welkom op het forum. 

Vreemd dat er zoveel data is verbruikt terwijl het toestel niet gebruikt werd. 

Ik zou dit graag iets verder voor je uitzoeken. 

Zou je daarom je forumprofiel willen invullen en hier een seintje willen geven als dit is gelukt? 

Dan kan ik de gegevens er bij pakken! 

Ik heb m’n profiel ingevuld. Ik heb inmiddels contact gehad met iemand van kpn via Facebook omdat ik hier niet verder kwam. Er wordt doodleuk gezegd ja jammer. Kunnen wij niks aan doen. Ik heb zelf zitten speuren op internet en we zijn niet de enige die dit is overkomen. Vind het wel heel makkelijk om het dan op privacy te gooien. Ze kunnen tegenwoordig alles van je inzien als ze maar willen. En dan erbij als ik toestemming geef dan zou het helemaal moeten lukken. Het is gek dat alle apps waren afgesloten en m’n zoon voordat hij de sportschool inging sms’jes kreeg dat in 1 klap al z’n mb’s werden afgeschreven. Vertel mij nou eens hoe het kan om 12 gb erdoorheen te jagen. Dan moet je non stop Netflix oid aan hebben staan. We hebben een tegemoetkoming van 5 gb gekregen maar ik ben het er nog steeds niet mee eens. Het klopt gewoon niet. 


Op app-niveau kun je precies zien welke app veel data verbruikt heeft binnen je telefoon @Mir40 

Het forum is geen real-tinme chatdienst, daar kan een reactie wat langer duren vanuit KPN.

 

 


Op app-niveau kun je precies zien welke app veel data verbruikt heeft binnen je telefoon @Mir40 

Het forum is geen real-tinme chatdienst, daar kan een reactie wat langer duren vanuit KPN.

 

 

KPN heeft z’n chat opgeheven. Dat is enorm jammer. Daar kon ik altijd meteen een hoop info uithalen. Je kunt alleen per app bekijken wat hij verbruikt als je iedere maand de teller op 0 zet. Die van mijn zoon liep al 6 jaar door. Dan is het niet te achterhalen. Je kunt immers niet op je mobiel bekijken wat er per dag en welk uur verbruikt wordt. Dan zien we pas op de komende factuur. Hebben we nu niet veel aan. De 12 gb is gewoon weg. Ik hoop dat een nieuwe simkaart gaat helpen. 


@Mir40 

Check eens in zijn telefoon of de optie  "Automatische Softwareupdate, App-updates en App downloads" aanstaan. 

Zet die dan uit. 

 

En……..

Veel smartphones hebben de mogelijkheid/neiging om bij (te) zwakke WiFi zelfstandig en ongemerkt om te schakelen naar mobiele data. De term is “slimme netwerk wissel”. Dit staat ook vaak standaard aan. Kijk in de WiFi instellingen of dit bij jouw zoon ook het geval is.
 

Bij de iPhone heet dat Wifi Assistentie zie https://www.iculture.nl/tips/wifi-assistentie/

 

 

 


@Mir40

Check eens in zijn telefoon of de optie  "Automatische Softwareupdate, App-updates en App downloads" aanstaan. 

Zet die dan uit. 

 

En……..

Veel smartphones hebben de mogelijkheid/neiging om bij (te) zwakke WiFi zelfstandig en ongemerkt om te schakelen naar mobiele data. De term is “slimme netwerk wissel”. Dit staat ook vaak standaard aan. Kijk in de WiFi instellingen of dit bij jouw zoon ook het geval is.
 

Bij de iPhone heet dat Wifi Assistentie zie https://www.iculture.nl/tips/wifi-assistentie/

 

 

 

Heel lief al die tips maar dit had hij allemaal gedaan voordat dit gebeurde. Hij kwam voorheen prima uit met z’n bundel. En ja aan het einde van de maand was de 10gb die hij eerst had echt wel op maar dan ook echt aan TikTok en Snapchat. Sinds hij de 12gb bundel heeft gaan de mb’s ineens veel harder. Hij heeft verder niks aan zijn gebruik veranderd. En dan nog 12gb in een dag, waarvan hij de hele middag offline was ivm examens. Welke update krijgt dat voor elkaar? 


Is er ook al in de Mijn KPN app gekeken en zie je daar ook dat de maandbundel helemaal verbruikt is?
Was er soms een (kleine) extra bundel aangeschaft of waren er MB’s met hem gedeeld om de maand ‘uit te komen’ ? Dan waren de sms-jes daar misschien voor.


Is er ook al in de Mijn KPN app gekeken en zie je daar ook dat de maandbundel helemaal verbruikt is?
Was er soms een (kleine) extra bundel aangeschaft of waren er MB’s met hem gedeeld om de maand ‘uit te komen’ ? Dan waren de sms-jes daar misschien voor.

Ja ook gekeken. Hele bundel op. 


Ik vrees, dat KPN medewerker Rutger dan ook alleen kan vaststellen dat de data verbruikt is. Waaraan en door welke app kan (en mag!) KPN niet zien, wegens de privacyregels. Die informatie wordt alleen bijgehouden in de mobiel van jouw zoon.


@Mir40 Ik zie inderdaad 1 lange data sessie, waarbij er 12GB data verbruikt is. 

Zou het kunnen dat het toestel nadat het examen afgelopen is aangezet is, en dat er bijvoorbeeld een update van het toestel binnengehaald is. 

Of een playlist is gedownload op Spotify? Of iets op Netflix? 

Ik kan namelijk zoals @RBxx al zegt alleen de datasessie zien, en niet waaraan de data is verbruikt.