Skip to main content
Antwoord

Black Friday in strijd met OMNIBUS regelgeving

• November 19, 2025
  • 7 reacties
  • 149 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Beste KPN, op jullie website vermeld jullie dat er sinds deze week Black Friday acties zijn op de iPhone 17 in combinatie met een mobiele telefoonabonnement. Eerder deze maand waren de prijzen exact hetzelfde.Dit is in strijd met de omnibus regelgeving. Mij lijkt het dan ook dat er een fout is op de website of dat jullie bewust klanten of consumenten aan het misleiden zijn met valse aanbiedingen.

Bijgevoegd een screenshot van 10 november 2025.

Beste antwoord door ikheetjeff

@Ashik Scherp opgemerkt. Als ik jouw screenshot uit begin november vergelijk met de prijzen van nu, zijn die inderdaad hetzelfde. 

Ik ben geen juridisch expert, maar ik denk dat wat KPN hier doet mag. Het is aan de sluwe kant, maar de  Europese Richtlijn modernisering consumentenbescherming (OMNIBUS) geldt zover ik hier lees op van/voor-prijzen bij acties.

En ik denk dat deze uitsluitsel ook voor KPN geldt: 

Nu kan je de zin “NU scherp geprijsd” ervaren als dat het “nu, dus gisteren niet” actie is. Alleen dat staat er niet. KPN zegt niet “Nu scherper geprijsd dan..”. Ik denk dat KPN het daar “slim” speelt, al weet ik het niet zeker. (wat ​@Noordzee ook al zei)

Zie ook dit artikel. Je zou het eventueel kunnen melden en/of navragen bij ACM: https://www.acm.nl/nl/melden-bij-de-acm

7 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 19, 2025

Dan kun je beter meteen alle winkeliers aanklagen die aan  BlackFriday doen, veel winkeliers geven de adviesprijs op, doen er zogenaamd korting af en dan ben je soms nog duurder uit dan een week eerder.

Zo werkt het nu eenmaal ​@Ashik 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • November 19, 2025

Hallo ​@Ashik ,

Er wordt nergens vermeld dat de prijzen lager zijn dan ze geweest zijn. Er staat alleen Black Friday snelpakker "nu scherp geprijsd".

KPN heeft ieder weekend aanbiedingen met de term snelpakker. Nu heet het Black Friday snelpakker. 

Maar het is een illusie dat met "Black Friday" een telefoon ineens goedkoper is dan in de rest van het jaar. 

Als KPN zou vermelden dat de prijzen lager zijn dan ooit tevoren, dan heb je een punt. Maar dat wordt nu nergens vermeld. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 19, 2025

@Noordzee

Daar zeg je wat, “Als KPN zou vermelden dat de prijzen lager zijn dan ooit tevoren”.

Op de website druk je voor meer info over de Black Friday actie. Daar omschrijven ze het als volgt; Deze telefoon heeft nu een scherpe prijs! De korting is al verwerkt in de toestelprijs.

Op basis van de eerder geposte screenshot kan ik het niet feitelijker maken dan het is. 

En het klopt dat veel bedrijven nep aanbiedingen maken tijdens Black Friday. Moeten we dan maar stil blijven?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • November 20, 2025

Er staat inderdaad nu een scherpe prijs. Er staat niet dat de prijs lager is dan twee weken geleden. 

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • November 20, 2025

@Ashik Scherp opgemerkt. Als ik jouw screenshot uit begin november vergelijk met de prijzen van nu, zijn die inderdaad hetzelfde. 

Ik ben geen juridisch expert, maar ik denk dat wat KPN hier doet mag. Het is aan de sluwe kant, maar de  Europese Richtlijn modernisering consumentenbescherming (OMNIBUS) geldt zover ik hier lees op van/voor-prijzen bij acties.

En ik denk dat deze uitsluitsel ook voor KPN geldt: 

Nu kan je de zin “NU scherp geprijsd” ervaren als dat het “nu, dus gisteren niet” actie is. Alleen dat staat er niet. KPN zegt niet “Nu scherper geprijsd dan..”. Ik denk dat KPN het daar “slim” speelt, al weet ik het niet zeker. (wat ​@Noordzee ook al zei)

Zie ook dit artikel. Je zou het eventueel kunnen melden en/of navragen bij ACM: https://www.acm.nl/nl/melden-bij-de-acm

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 20, 2025

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • November 21, 2025

Dank je wel voor je vraag, ​@Ashik. Het antwoord is al gegeven door Noordzee en Jeff, maar om dat van ons uit nog even te bevestigen: We geven niet aan dat de Black Friday snelpakker goedkoper is dan een eerdere prijs. We geven alleen aan dat deze scherp geprijsd is.