Skip to main content
Beantwoord

Bundel voor landen buiten de EU werkt niet

• February 12, 2025
  • 6 reacties
  • 401 keer bekeken

Ik ben momenteel op reis buiten de Eu en heb hiervoor een bundel aangeschaft.

maar ik heb geen internet ondanks deze bundel en aanzetten mobiel netwerk en data roaming 

wat kan er aan de hand zijn ? Ben hier al een week dus die extra kosten ben ik al bijna kwijt zonder te kunnen profiteren van deze extra service 

Beste antwoord door Jan van KPN

Hoi ​@Tulp-Mireille, bedankt voor jouw bericht en welkom hier op de KPN Community!

Uiteraard balen dat je vooralsnog geen gebruik kunt maken van de door jouw aangeschafte bundel. Zie ook al enkele goede reacties vanuit de Community en hoop dat je daar ook wat aan hebt. Heb je het netwerk nog handmatig in kunnen stellen en zo ja, maakt dit ook nog verschil?
Verder een goede tip om ook eens te kijken naar lokale simkaarten, vaak is dat toch een stuk goedkoper dan werken met bundels. 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

6 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • February 12, 2025

Hallo ​@Tulp-Mireille ,

In welk land ben je? En wat voor bundel heb je gekocht? 

In diverse landen zoals de Nederlandse Antillen, de USA en Canada heb je een aparte bundel nodig. Verder zijn er buiten de EU ook allerlei bundels van bv Voordeellanden en Supervoordeellanden. Kortom : Je moet de juiste bundel hebben. 

Verder: 

Waarom heb ik geen bereik op mijn vakantieadres?

Bereik in het buitenland werkt hetzelfde als bereik in Nederland. Het signaal gaat via een zendmast naar jouw telefoon. De dekking is dus afhankelijk van het aantal zendmasten en de richting waarin ze zijn geplaatst. 

In Nederland zijn we gewend om praktisch overal bereik te hebben. In de meeste andere landen is dit ook zo, maar vergeet niet dat Nederland een klein en dichtbevolkt land is. In bijvoorbeeld Duitsland zijn de afstanden een heel stuk groter en heb je al veel gebieden die een stuk minder dichtbevolkt zijn. Een gevolg daarvan kan zijn dat providers in die gebieden minder zendmasten neerzetten. Dat betekent dat er, met name buiten de grotere steden, vaker minder goed bereik kan zijn.

Verder maken wij in Nederland standaard gebruik van de 4G en 5G internetverbinding. Hou er rekening mee dat dit in niet alle landen zo is. Op de nodige plaatsen zul je het met 3G moeten doen. Heb je je toestel vastgezet op 4G? Vergeet dan niet om hem hier vanaf te halen, zodat je ook via 3G kunt verbinden. 

Wat kan ik doen om goed bereik te hebben in het buitenland?

Als KPN-klant in het buitenland ben je te gast op het netwerk van een buitenlandse provider. We hebben als provider afspraken over roaming met providers in het buitenland, maar dat betekent niet dat wij inzicht hebben in of invloed hebben op de kwaliteit van het netwerk van deze provider. 

Tips voor goed bereik in het buitenland

Als het ene netwerk niet goed (genoeg) werkt, kun je handmatig een ander netwerk kiezen in de instellingen van je toestel. Dat kan verschil maken. Net als in Nederland heeft provider A op bepaalde locaties beter bereik dan provider B of andersom. Handmatig een ander netwerk selecteren doe je als volgt:

bron: 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 12, 2025

Ik ben in Frans Polinesië (Tahiti) en heb hier speciaal vooraf een bundel voor aangeschaft.

de meeste stappen heb ik doorlopen ; opnieuw opstarten, data roamen en 5g naar 4g gezet.

alleen handmatig netwerk instellen niet. Ga dat nog proberen 

Forum|alt.badge.img+3

Zet eerst mobiele data en data roaming van de KPN sim UIT. Anders betaal je misschien tijdens je reizen door/langs diverse landen/eilanden in luttele seconden E 60,50 voor 24 MB buiten de bundel niet-EU dataverkeer, waarna dit blokkeert.

Zet automatische mobiele netwerkselectie UIT en probeer met de hand de verschillende mobiele netwerken tot je kan bellen en sms-en. Zonodig wisselen tussen  5G, 4G, 3G.

Sms dan BESCHERMING AAN naar 1266 om het buiten de bundel niet-EU dataverkeer te blokkeren. Er moet antwoord komen van 1200/KPN.

Zet dan mobiele data en data roaming van de KPN sim weer AAN.

Als internet niet wil werken, probeer dan eens IPv6 uit te zetten (APN naam portalmmm.nl i.p.v. internet of APN protocol IPv4 i.p.v. IPv4 + IPv6).

De KPN bundels Overig 25 en Overig 100, die je in Frans-Polynesië nodig hebt, zullen ook wel snel opgaan, waarna het dataverkeer zal blokkeren.

Laat je zonodig informeren over lokale data simkaarten.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • Antwoord
  • February 17, 2025

Hoi ​@Tulp-Mireille, bedankt voor jouw bericht en welkom hier op de KPN Community!

Uiteraard balen dat je vooralsnog geen gebruik kunt maken van de door jouw aangeschafte bundel. Zie ook al enkele goede reacties vanuit de Community en hoop dat je daar ook wat aan hebt. Heb je het netwerk nog handmatig in kunnen stellen en zo ja, maakt dit ook nog verschil?
Verder een goede tip om ook eens te kijken naar lokale simkaarten, vaak is dat toch een stuk goedkoper dan werken met bundels. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 18, 2025

Hallo

handmatig het netwerk selecteren is mij helaas niet gelukt. Ik gebruik nu hoofdzakelijk wifi 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 18, 2025

Goedemorgen ​@Tulp-Mireille en dank voor jouw terugkoppeling!

Balen dat het ook middels handmatig een netwerk te selecteren niet werkt. Hopelijk red je het met de wifi 🙏🏻Wat betreft de aangeschafte bundel; mocht blijken dat je hier helemaal geen gebruik van hebt kunnen maken, kun je hiervoor altijd een klacht indienen. Enkele dagen nadat je de klacht hebt ingediend, zal een collega van de klachtenafhandeling contact met je opnemen om dit nader te bespreken. In ieder geval wil ik jou voor nu nog een mooie tijd toewensen op Tahiti!Â