Skip to main content

Hallo,

 

Ik ben sinds begin October buiten de eu. In het vliegtuig in Nederland heb ik roaming braaf mijn data roaming uitgezet en mobiele verbinding stop gezet. Tevens gebruik ik netjes een VPN (surfshark) met killswitch in de app en in Andriod om alle data tegen te houden als ik via WiFi verbind.

 

 

Echter kreeg ik zojuist een SMS van 80% mobiel data verbruik en daarna 100% mobiel data verbruik toen mijn telefoon gewoon braaf op WiFi zat.

De telefoon zelf geeft echter nog 0 mb verbruik mobiele data aan( zie screenshot hierboven).

 

 

Dit wil zeggen dat er dus 24mb (volgens mij factuur) is verbruikt. Dit buiten WiFi om terwijl deze aan stond en verbonden was. En zonder dat mijn Android telefoon (Samsung) weet dat er data is verbruikt. Ook vind ik het raar dat deze data langs mijn VPN zou gegaan zijn. Deze VPN duwt alle data door de tunnel die gemaakt was over WiFi op het moment dat de data werd verbruikt.

 

Kunnen jullie mij uitleggen hoe dit kan, of dit verbruik terecht is en hoe dit te voorkomen in de toekomst?

 

Hoi @Empfy, welkom hier. 

Ik snap dat je hier van baalt. Er lijkt toch iets door geglipt te zijn. Of dat door surfshark komt, dat weet ik niet. Wel een tip van mij is. Wijzig je de instellingen. Zet dan ook even het toestel uit en weer aan om alles datasessies etc. volledig af te sluiten. Verder zijn er ook nog andere mogelijkheden. Tweakers heeft daar een artikel overgeschreven, roaming uit, maar toch kosten. 


Hallo @Bart_Z ,

De reden dat ik surfshark aanhaal is omdat ik naar mijn inzien alles heb gedaan om een connectie met het internet te voorkomen of via WiFi te tunnelen. Raar genoeg is er toch buiten al mijn voorzorgen een internet verbinding opgestart buiten WiFi om. Het doel is nu te vinden waarom.

 

In het artikel lees ik dat er 2 mogenlijkheden zijn:

1. Er is nog een actieve data verbinding

2. een verbinding wordt opgestart met de telefoonpaal om 3g/4g aan te zetten.

 

1.Mijn telefoon heeft op 24 oct een software update gehad. Dit wil zeggen dat toen mijn telefoon is herstart en meerdere apps zijn geupdate. Dit betekent dat al mijn data sessies zijn afgesloten. Tevens, zoals aangegeven, blokkeert surfshark alle data die ik verstuur. Tevens zou volgens het artikel KPN data buiten de eu blokkeeren:

"Grotere providers, zoals T-Mobile en KPN, werken met een passenstructuur. Daar krijg je in het land van aankomst per sms een aanbod voor hoeveel data je voor een bepaalde tijd wil kopen. Tot je een datapas afneemt, kun je geen data verbruiken, hoogstens om naar de site van je provider te navigeren."

Het enige dat ik me kan bedenken is dat puntje 2 een data verbinding nodig had.

 

2. "Het komt voor dat telefoons verbinding maken met datanetwerken, zelfs als roaming is uitgeschakeld via het instellingenmenu van de smartphone. Dat gebeurt vaak als er tussen 3g en 4g wordt geschakeld of als op een iPhone Wifi-assistent aanstaat. Dan wordt er toch, hoewel roaming uitstaat, heel kort een dataverbinding met een mast gemaakt. Dat kan ook zijn als je van mast naar mast wisselt. Dit kunnen wij technisch niet voorkomen, tenzij we actief in ons netwerksysteem bij al onze klanten dataroaming buiten de EU uitzetten. " 

"Grotere providers, zoals T-Mobile en KPN, werken met een passenstructuur. Daar krijg je in het land van aankomst per sms een aanbod voor hoeveel data je voor een bepaalde tijd wil kopen. Tot je een datapas afneemt, kun je geen data verbruiken, hoogstens om naar de site van je provider te navigeren."

Volgens het artikel blokkeren jullie dit actief. Kan je dit bevestigen?

Ik ben niet naar de kpn website geweest omdat ik al een buitenlandse sim heb om een andere telefoon dus de aanbieding niet nodig heb.

 

Tevens vind ik ook nergens een instelling( in mij account) om data buiten de eu uit te zetten.

 

 

 

De enige conclusie die ik kan trekken is dat er een data verbinding is opgezet door KPN voor, of de een synchronisatie met een 3g/4g toren of iets anders. In alle gevallen heb ik niets aangevraagd en kan er niets door mijn handelen voorkomen worden.

Deze conclusie trek ik omdat mijn voorzorgen zijn ontweken en ik niets kon doen om dit te voorkomen ( denk aan vpn, geen mogelijkheid tot internet buiten de eu uitzetten en het beëindigen van mijn data sessies).

 

Graag zie ik dat er een onderzoek gedaan wordt om te achterhalen hoecdeze kosten zijn gemaakt.

Kunnen jullie zien welke data er naar welke service is gegaan? Wellicht via persoonlijk bericht?

 

Verder ben ik, zoals jullie hopelijk begrijpen, niet bereid om de kosten te betalen als ik deze niet heb gemaakt.

 

 

Met vriendelijke groet, 

 

 


Ik begrijp je volledig. Toch is er ergens een moment geweest waarbij de simkaart een data verbinding met een mast heeft gemaakt. Anders komen er geen kosten. Over hoe dat heeft kunnen gebeuren durf ik zo geen uitspraken te doen. Op de factuur kun je zien in welk land, welk tijdstip en hoeveel data er verbruikt is. 

De buitenlandse provider meldt dat jouw nummer data heeft verbruikt, die geven ons dan een seintje en die kosten berekenen wij door.  Zelf data buiten de EU uitzetten kan helaas nog niet zelf. Deze wens heb ik intern al doorgegeven. Maar kan nu enkel nog via de klantenservice. 


Hallo Bart,

 

Graag kom ik in contact met iemand die dit wel kan uitzoeken of een manier om de factuur ter discussie te stellen.

 

Ik heb deze kosten niet gemaakt en volgens de berichtgeving hierboven moet ik 60 euro betalen omdat mijn KPN sim, zonder dat ik het wil, contact zoekt met 3g/4g masten en hier data voor gebruikt terwijl deze uitstaat.

KPN bied mij mogelijkheid om dit stop te zetten en volgens de aangeleverde informatie zouden jullie dit moeten blokkeeren.

 

Dit hele euvel en de service die mij hier op dit forum geboden wordt is voor mij een reden om al mijn abonnementen stop te zetten als dit niet opgelost wordt.

 

Ik ben dit zeker niet gewend van KPN.


Zou je jouw profiel van gegevens willen voorzien. Hoor graag van je als je dat gedaan hebt. 

Maar verder kan ik eigenlijk niet anders zeggen dat er toch ergens een dataverbinding is geweest tussen simkaart en mast. Dat is de enige manier hoe er kosten gemaakt kunnen worden. Ik kan dan voor je terugkijken op welke tijdstippen dit is geweest. 


Hallo Bart,

 

Het is belangrijk welke data er verzocht is door welke KPN service en of ik hier invloed kan hebben gehad. Mijn telefoon was ten tijden van de sms'jes over het data verbruik op WiFi.

Welke gegevens moet in toevoegen in mijn account?

Is het mogelijk om de technische dienst in te schakelen zodat er verder technisch onderzoek gedaan kan worden?

Kan ik tevens ergens de factuur weigeren of ter discussie stellen? Ik ben helaas niet in de mogelijkheid om de klanten service te bellen aangezien in buiten de eu ben.


Hallo @Empfy ,

Zonder te stellen dat dit de oorzaak is, check eens het volgende: 

Veel smartphones hebben de mogelijkheid/neiging om bij (te) zwakke WiFi zelfstandig en ongemerkt om te schakelen naar mobiele data. De term is “slimme netwerk wissel”. Dit staat ook vaak standaard aan. Kijk in de WiFi instellingen of dit bij jou ook het geval is.
 


Ook vind ik het raar dat deze data langs mijn VPN zou gegaan zijn. Deze VPN duwt alle data door de tunnel die gemaakt was over WiFi op het moment dat de data werd verbruikt.

Op basis waarvan denk je dat door jouw VPN "alle data over WiFi geduwd wordt"?


Hallo Noordzee,

 

Bedankt voor je reactie, goede tip. In mijn geval is de grayed out omdat mijn mobiele data uitstaat.

 

 

Hallo wjb,

 

Bedankt voor je reactie. Mijn telefoon heeft een optie in de VPN instellingen waarbij hij alle data via de VPN forceert (zie hierboven, android native lijkt het) surfshark heeft deze ook (vpn killswitch genaamd). Beide staan aan. Data van mijn telefoon kan dus alleen maar door een tunnel naarbuiten.

 

Op het moment dat ik de SMS kreeg dat er data werdt gebruikt (eerst 80% even daar na 100%) zat ik op WiFi met een actieve vpn. Volgens de boven genoemde instellingen zou alle data via de VPN moeten gaan die op dat moment actief was op WiFi.

 

Een VPN voorkomt mobiele data gebruik niet, maar deze was op het bewuste moment actief op wifi.

Mocht er toch iets via mobiele data weg willen zou dit geblokkerd worden omdat het via een VPN moeten gaan. Bijvoorbeeld via een nieuwe tunnel over mobiele data( al betwijfel ik of je 2 tunnels op andriod via surfshark tegelijkertijd actief kan hebben). Surfshark zou dan echter mobiele data gebruiken om een connectie te maken voor een tweede tunnel (een tunnel gaat per IP adres, op mobiele data is het IP adres anders dan op WiFi) maar mijn telefoon geeft aan dat er geen mobiele data is gebruikt, ook niet door Surfshark. Vandaar dat dit niet het geval kan zijn, deze connectie is er nooit geweest en ook niet gepoogd door Surfshark, tevens heeft de app heeft geen toegang tot mobiele data omdat deze uitstaat.

 

Ik hoop dat dit uitlegt waarom alle data via de VPN tunnel op WiFi zou moeten lopen.

 

 


OK @Empfy ,

Maar is het niet beter om dat schuifje toch continu uit te hebben staan? Ook al is die schakeling nu "grayed oud"? 

 


Mijn telefoon heeft een optie in de VPN instellingen waarbij hij alle data via de VPN forceert (zie hierboven, android native lijkt het) surfshark heeft deze ook (vpn killswitch genaamd). Beide staan aan. Data van mijn telefoon kan dus alleen maar door een tunnel naarbuiten.

Maar die tunnel kan best via 4/5G lopen en dus mobiele data gebruiken.

Die killswitch zegt alleen dat dataverbruik geblokkeerd wordt als er geen VPN verbinding is, maar niet dat er geen data verbruikt kan worden als die VPN verbinding via 4/5G actief is.

Persoonlijk zou ik die surfshark helemaal uit zetten want het zou maar zo de boosdoener geweest kunnen zijn.


OK @Empfy ,

Maar is het niet beter om dat schuifje toch continu uit te hebben staan? Ook al is die schakeling nu "grayed oud"? 

 

Hallo Noordzee,


De optie staat op dit moment uit en om het schuifje om te zetten zou ik mobiele data aan moeten zetten, dit wil ik niet riskeren. Omdat het niet de oorzaak is blijf ik er dus even van af.

 

Mijn telefoon heeft een optie in de VPN instellingen waarbij hij alle data via de VPN forceert (zie hierboven, android native lijkt het) surfshark heeft deze ook (vpn killswitch genaamd). Beide staan aan. Data van mijn telefoon kan dus alleen maar door een tunnel naarbuiten.

Maar die tunnel kan best via 4/5G lopen en dus mobiele data gebruiken.

Die killswitch zegt alleen dat dataverbruik geblokkeerd wordt als er geen VPN verbinding is, maar niet dat er geen data verbruikt kan worden als die VPN verbinding via 4/5G actief is.

Persoonlijk zou ik die surfshark helemaal uit zetten want het zou maar zo de boosdoener geweest kunnen zijn.

 

 

Hallo wjb,


Klopt, een tunnel kan via 3g/4g gemaakt worden. Echter zou surfshark dan data moeten gebruiken. Dit zou ik moeten zien in andriod. Omdat er geen data gebruikt was door surfshark kunnen we vaststellen dat dit niet de oorzaak was.

 

 


Om het even nadrukkelijk nog een keer te melden: Surfshark kan NIET de boosdoener zijn en is enkel aangehaald om aan te tonen dat de data niet door mij is gebruikt.

1. Alle data gebruikt door Android apps wordt gerapporteerd in Android. Er is geen data verbruik gemeld.

2. Er was al een tunnel actief via WiFi ten tijden van het data verbruik. En er is geen mogelijkheid in surfshark of Andriod om 2 tunnels op het zelfde moment aan te hebben.


Ps, Surfshark uitzetten zou onverstandig zijn omdat ik vaak op publieke WiFi zit, mijn VPN beschermt mijn data.


@Empfy 

Jouw mobiel internet zal nu uitgezet zijn door KPN omdat je het maximale bedrag van 60,50 hebt bereikt. Als het goed is, heb je daar een bericht over ontvangen. 
 

 


@Empfy, een mobiel nummer in jouw profiel is eerst genoeg. Dan ga ik eens kijken op welke tijdstippen er data is verbruikt. 


@Empfy, een mobiel nummer in jouw profiel is eerst genoeg. Dan ga ik eens kijken op welke tijdstippen er data is verbruikt. 

Gevonden en done.


Ik heb even meegekeken. Ik zie 1 specifiek moment waarop er kosten zijn gemaakt. Dat was ook meteen de 60,50 euro. Dit was 25 november rond 10:38 uur. Dat moet Nederlandse tijd zijn. Er is toen 25 MB verbruikt in een Zone A land. 


Ik heb even meegekeken. Ik zie 1 specifiek moment waarop er kosten zijn gemaakt. Dat was ook meteen de 60,50 euro. Dit was 25 november rond 10:38 uur. Dat moet Nederlandse tijd zijn. Er is toen 25 MB verbruikt in een Zone A land. 

En dat is nu precies waarom het hoog tijd wordt dat je als abonnee zelf kunt instellen of je buiten de EU roaming toe wilt staan of niet waarbij dit standaard uit staat (geen data buiten de EU). Waarschuwings smsjes werken immers niet, die komen altijd te laat, dan is het kwaad immers al geschied!


Ik heb even meegekeken. Ik zie 1 specifiek moment waarop er kosten zijn gemaakt. Dat was ook meteen de 60,50 euro. Dit was 25 november rond 10:38 uur. Dat moet Nederlandse tijd zijn. Er is toen 25 MB verbruikt in een Zone A land. 

Hallo Bart,

Bedankt voor het opzoeken dit is om dezelfde tijd als ik wifi had. Deze data heb ik niet gebruikt. Volgens het artikel dat jij aan hebt geleverd en de door mij geleverde feiten kan ik die data niet hebben gebruikt en lijkt het een service van KPN te zijn die zonder mijn toestemming mobiele data heeft gebruikt.

Zoals WJB ookal aangeeft krijgt een klant niet de optie om dit te blokkeren. Dit wil zeggen dat de oorzaak van dit verbruik 100% bij KPN ligt. Ik heb hier nog geen gegronde tegen argumenten tegen over mijn feiten gekregen. Graag zie ik dus of een technisch onderzoek wat de data heeft verbruikt of dat de kosten kwijtgescholden worden.


...en lijkt het een service van KPN te zijn die zonder mijn toestemming mobiele data heeft gebruikt.

Nee, KPN heeft geen services die spontaan mobiele data zullen verbruiken.

Ik denk dat de oorzaak juist in het feit heeft gezeten dat jij wifi had maar dat die instelling "overschakelen naar mobiele data" aan stond. Als de wifi dan even wat minder was zouden bestaande sessies dus via 4G voortgezet kunnen zijn.

Ik heb begrepen dat de bestaande sessies sowieso voortgezet worden bij het automatisch schakelen van wifi naar 4G ongeacht de roaming instelling. Mijns inziens is dat een designfout in Android. Laat onverlet dat KPN mijns inziens een maatschappelijke verantwoordelijkheid heeft om ervior te zorgen dat mensen geen slachtoffer worden van dergelijke enorme roamingkosten.

KPN kan overigens niet zien waaraan die data verbruikt is, alleen dat er data verbruikt is.


Jouw simkaart heeft contact gemaakt met een netwerk en heeft die data verbruikt. Een andere mogelijkheid is er niet. Ik zie het verbruik terug. Om die reden kan ik de gemaakte niet vergoeden. 

En ja je kan het nog niet zelf aanpassen. Dit heb ik zoals @wjb weet intern aangekaart om hier naar te kijken of dit iets is wat in MijnKPN toegevoegd kan worden.  Via de klantenservice kan het wel uitgezet worden. 


Hallo wjb,

 

Zoals al eerder aangegeven. De functie: "overschakelen naar mobiele data" is niet beschikbaar als mobiele data uitstaat. Zie ook de eerder aangegeven screenshot hieronder. Tevens is er geen mobiele data verbruik geweest (zoals eerder aangegeven) 

Actieve data sessies liepen om het moment van het verbruik via WiFi. Dus ook dat is niet de oorzaak.

 

 

 

...en lijkt het een service van KPN te zijn die zonder mijn toestemming mobiele data heeft gebruikt.

Nee, KPN heeft geen services die spontaan mobiele data zullen verbruiken.

Volgens het door kpn aangehaalde artikel kan dit wel. Tevens geeft dit artikel aan dat kpn internet blokkeert tot er een data abonnement is gekozen.

https://tweakers.net/reviews/7042/roaming-uit-en-toch-kosten-ongewenst-dataverkeer-in-het-buitenland.html

 

"Het komt voor dat telefoons verbinding maken met datanetwerken, zelfs als roaming is uitgeschakeld via het instellingenmenu van de smartphone. Dat gebeurt vaak als er tussen 3g en 4g wordt geschakeld of als op een iPhone Wifi-assistent aanstaat. Dan wordt er toch, hoewel roaming uitstaat, heel kort een dataverbinding met een mast gemaakt. Dat kan ook zijn als je van mast naar mast wisselt. Dit kunnen wij technisch niet voorkomen, tenzij we actief in ons netwerksysteem bij al onze klanten dataroaming buiten de EU uitzetten."

 

"Grotere providers, zoals T-Mobile en KPN, werken met een passenstructuur. Daar krijg je in het land van aankomst per sms een aanbod voor hoeveel data je voor een bepaalde tijd wil kopen. Tot je een datapas afneemt, kun je geen data verbruiken, hoogstens om naar de site van je provider te navigeren."

Trouwens zoals ook in het artikel te lezen: Andere providers hebben hiervoor coulance regelingen (of zorgen er voor dat deze data verbindingen niet tot stand kunnen komen, zoals je zelf aangeeft). Kpn lijkt de deur gewoon dicht te gooien.

 

Ik laat dit onderwerp even voor wat het is en pak het weer op als ik in Nederland ben. Merk dat het zo een flinke stempel drukt op mijn avontuur buiten Nederland.


...en lijkt het een service van KPN te zijn die zonder mijn toestemming mobiele data heeft gebruikt.

Nee, KPN heeft geen services die spontaan mobiele data zullen verbruiken.

Volgens het door kpn aangehaalde artikel kan dit wel. Tevens geeft dit artikel aan dat kpn internet blokkeert tot er een data abonnement is gekozen.

https://tweakers.net/reviews/7042/roaming-uit-en-toch-kosten-ongewenst-dataverkeer-in-het-buitenland.html

 

"Het komt voor dat telefoons verbinding maken met datanetwerken, zelfs als roaming is uitgeschakeld via het instellingenmenu van de smartphone. Dat gebeurt vaak als er tussen 3g en 4g wordt geschakeld of als op een iPhone Wifi-assistent aanstaat. Dan wordt er toch, hoewel roaming uitstaat, heel kort een dataverbinding met een mast gemaakt. Dat kan ook zijn als je van mast naar mast wisselt. Dit kunnen wij technisch niet voorkomen, tenzij we actief in ons netwerksysteem bij al onze klanten dataroaming buiten de EU uitzetten."

 

"Grotere providers, zoals T-Mobile en KPN, werken met een passenstructuur. Daar krijg je in het land van aankomst per sms een aanbod voor hoeveel data je voor een bepaalde tijd wil kopen. Tot je een datapas afneemt, kun je geen data verbruiken, hoogstens om naar de site van je provider te navigeren."

Trouwens zoals ook in het artikel te lezen: Andere providers hebben hiervoor coulance regelingen (of zorgen er voor dat deze data verbindingen niet tot stand kunnen komen, zoals je zelf aangeeft). Kpn lijkt de deur gewoon dicht te gooien.

Dergelijke korte verbindingen kunnen inderdaad plaatsvinden echter die zullen nooit leiden tot een dergelijk verbruik in één sessie.

Ook ik heb een paar jaar geleden dergelijke korte sessies gezien op de telefoon van mijn zoon tijdens ons verblijf van drie weken in Zuid-Afrika maar daarbij lagen de kosten op €0,45 voor enkele tientallen van dergelijke sessies.

Op zijn telefoon stonden mobiele gegevens en dataroaming beide uit.


Ik haak even aan: is het inmiddels al mogelijk om data in het buitenland uit te zetten via de app of mijnKPN? Ik zit nu bij Simyo (een KPN dochter) en heb die optie gewoon. Ik ben aan het twijfelen om over te stappen naar KPN, maar vind dit geen prettig idee. Ik reis veel, en vrijwel altijd buiten de EU. Bij Simyo is het gewoon via de app in te stellen. Opmerkelijk dat KPN deze optie niet heeft.