Skip to main content

Beste,

Op maandag 10 juli 2023 om 11:45 (Turkije tijd) heb ik een bericht van KPN ontvangen dat ik data heb gebruikt van 24MB en dat kostte me ongeveer €60 extra. Ik heb voor dat ik in Turkije ben de data roaming van mijn nummer uitgeschakeld en een ander nummer aangeschaft in Turkije voor de data en laat mijn nummer alleen voor bellen en worden gebeld. Daarom vraag ik graag om de kosten de laten vervallen want ik heb geen data gebruikt en ik kan het bewijzen dat ik andere data heb en geen data van KPN heb gebruikt. 

Met vriendelijke groet, 

Ahmad Ghazal

Beste @Data buiten EU, welkom! Als er kosten in rekening gebracht zijn, dan is er door het toestel toch verbinding gemaakt met dat betreffende netwerk. Wanneer heb je roaming uitgezet? Is dat in Nederland geweest of pas later? Het is namelijk goed mogelijk dat het toestel het Turkse netwerk al oppikt voordat je in Turkije bent. 


Beste @Marcia_ , bedankt voor uw reactie! Ik was onderweg naar Turkije met de auto, de hele weg binnen EU had ik data gebruikt omdat ik wel 50GB in EU heb. Toen ik in Griekenland was, voor dat ik verbinding maak met Turkse netwerk, heb ik de data roaming uitgezet en mijn eSIM uitgeschakeld. Maar later had ik heb nodig om mijn eSIM te inschakelen, toen gelijk krijg ik een SMS met de extra kosten terwijl er geen verbinding is gemaakt met een Turkse netwerk want ik had al een eSIM voor de data aangeschaft voor dat ik in Turkije ben.


In dat geval is er wel kort verbinding geweest met een netwerk, als je deze weer inschakelt. Als je een sms krijgt dat er kosten zijn gemaakt, is er toch een roaming verbinding geweest. Daar kan ik helaas niets aan veranderen :(


Jij bent het zoveelste slachtoffer van het ontbreken van de functionaliteit om data-roaming buiten de EU te blokkeren zonder dat data-roaming binnen de EU uitgezet hoeft te worden.

Ik heb KPN in de afgelopen jaren tientallen keren gevraagd om deze functionaliteit beschikbaar te stellen maar nog altijd heeft KPN geen actie ondernomen en daar ben jij nu helaas ook tegenaan gelopen.

Jouw telefoon heeft, zonder dat je het tijdig door had, een dataverbinding gemaakt met een Turkse GSM mast en zo was je ineens met een provider van buiten de EU verbonden. Dit had voorkomen kunnen worden als KPN de functionaliteit had geboden dat data-roaming buiten de EU door de abonnee aan en uit gezet kan worden en dat deze standaard uit staat.

 

Beste KPN, Hoe vaak moet ik nog smeken om data-roaming buiten de EU standaard te blokkeren en de functionaliteit te bieden waarmee de abonnee zelf in staat is data-roaming buiten de EU aan en uit te zetten.

Neem een voorbeeld aan Simpel, die kunnen dat blijkbaar wel.