Skip to main content
Antwoord

Datum overstap met nummerbehoud veranderen, kan dat nog?

• November 6, 2025
  • 6 reacties
  • 51 keer bekeken

Peanut30
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img+1

Hallo,

Ik zit met het volgende:
Zojuist heb ik een nieuw toestel met nummerbehoud besteld, alleen de datum voor overstap is later dan de einddatum van het contract.

Het oude contract loopt namelijk af op 27-11-2025 en het KPN contract gaat pas op 8-12-2025 in.
Kan dit nog aangepast worden zodat het op dezelfde dag ingaat?
Ik heb namelijk afgelopen week ook al een bestelling geplaatst, alleen omdat ik geen pincode had van de pinpas (alleen automatische incasso rekening) heb ik deze moeten annuleren en die datum was perfect afgestemd.

Is er een mogelijkheid om dit alsnog aan te passen, zodat het vloeiend in elkaar overloopt en ik z.s.m. bij mijn oude provider weg kan? (Niks anders dan ellende)

Met vriendelijke groet,

Beste antwoord door PeterG

Er is een wettelijke opzegtermijn van 1 maand. Die mag niet ingekort. 

Als jij op 6 november een contract met nummerbehoud bij kpn neemt geeft kpn het door aan je oude provider. Dat is een dag later als je het 's avonds hebt geregeld. Dus op 7 november. Je contract loopt dan minimaal tot en met 7 december. Dan kan op 8 december je nummer door kpn overgenomen en je contract starten.

Daarna duurt het dus één maand voor het nummer mag worden overgenomen. Aan dit wettelijke voorschrift kan helaas niet getornd worden. Het kan dus niet bekort.

Je vertelt echter niet wat het probleem is wat je hierbij ondervindt. 

Je kunt na ontvangst van je nieuwe telefoon de simkaart van je oude provider er nog even indoen. 

Zodra die het op de dag van overstappen niet meer doet zal die van kpn het doorgaans binnen 15 minuten doen. Even de kaartjes wisselen. 

Heb je nu e-sim dan is het handiger om nog even je oude toestel te gebruiken. 

6 reacties

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • November 9, 2025

Hi ​@Peanut30, welkom allereerst bij onze community en ook als nieuwe klant bij ons. Fijn dat je voor KPN hebt gekozen. 

Dit kan helaas niet, ik leg het uit. Een nieuwe bestelling met nummerbehoud gaat altijd 1 maand later in, dit omdat je ook altijd een opzegtermijn hebt van 1 maand bij je huidige provider. Het goede nieuws is dat je huidige contract ook doorloopt totdat wij het nummer overnemen. Behalve als je het zelf al hebt opgezegd bij je huidige provider. 

Laat het me weten mocht het toch nog niet duidelijk zijn. 

Peanut30
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 9, 2025

Hi ​@Peanut30, welkom allereerst bij onze community en ook als nieuwe klant bij ons. Fijn dat je voor KPN hebt gekozen. 

Dit kan helaas niet, ik leg het uit. Een nieuwe bestelling met nummerbehoud gaat altijd 1 maand later in, dit omdat je ook altijd een opzegtermijn hebt van 1 maand bij je huidige provider. Het goede nieuws is dat je huidige contract ook doorloopt totdat wij het nummer overnemen. Behalve als je het zelf al hebt opgezegd bij je huidige provider. 

Laat het me weten mocht het toch nog niet duidelijk zijn. 

Hallo Alex,

Bedankt voor je reactie.

Dit snap ik in zoverre wel, maar wat ik dan raar vind is dat ik ook een mogelijkheid had om een eerdere datum te selecteren tijdens de aanvraag van nummerbehoud.
Dit heb ik niet gedaan, omdat ik er niet vanuit ging dat het pas 8-12 zou zijn.
Maar dat maakt het er voor mij niet duidelijker op dat het niet alsnog zou kunnen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • November 9, 2025

Als jij op 6 november een contract met nummerbehoud bij kpn neemt geeft kpn het door aan je oude provider. Dat is een dag later als je het 's avonds hebt geregeld. Dus op 7 november. Je contract loopt dan minimaal tot en met 7 december. Dan kan op 8 december je nummer door kpn overgenomen en je contract starten.

Daarna duurt het dus één maand voor het nummer mag worden overgenomen. Aan dit wettelijke voorschrift kan helaas niet getornd worden. Het kan dus niet bekort.

Je kunt na ontvangst van je nieuwe telefoon de simkaart van je oude provider er nog even indoen. 

Zodra die het op de dag van overstappen niet meer doet zal die van kpn het doorgaans binnen 15 minuten doen. Even de kaartjes wisselen. 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • November 10, 2025

Dankjewel voor de duidelijke toevoeging Peter. 😊

Peanut30
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 10, 2025

Bedankt voor je reactie PeterG,

Ik begrijp bovenstaande allemaal en dat er een wettelijke opzegtermijn is, maar het stukje waar ik op doel wordt nog niet helemaal beantwoord.

Als ik een nieuw toestel met nummerbehoud bestel, waarom krijg ik dan alsnog een optie om dit eerder in te laten gaan als hier een wettelijke opzegtermijn aan vast zit?
Dit is een zelfde soort optie wanneer je internet & tv aanvraagt en je de keuze hebt om het contract eerder in te laten gaan dan de standaard optie.

Vandaar dat het mij een beetje verbaast dat het niet zou kunnen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 10, 2025

Het kan eerder maar dan volgt er bij de oude provider alsnog vergoeding van de gemiste dagen EN een extra bedrag als boete. Niet gunstig dus.

En vooralleer dat weer, via je oude provider, geregeld is…. kun je het nu nu net zo goed dus op 8 december laten. Toestel dus al eerder te gebruiken, mits de oude provider nu via simkaart gaat.