Skip to main content
Beantwoord

Deutsche Telekom netwerk niet beschikbaar

• April 25, 2025
  • 17 reacties
  • 255 keer bekeken

vossejongk
Deelnemer
Forum|alt.badge.img

Ik kan in Duitsland niet meer verbinden met het Deutsche Telekom netwerk, in de voorgaande 10+ jaar nooit problemen gehad. Sinds enkele dagen nu de melding registreren op netwerk mislukt na een minuut wachten. Het Vodafone netwerk krijg ik wel verbinding mee, maar die knijpt de snelheid van oa Videodata (als ik de vpn aan zet wel volle snelheid laden...) en heeft sowieso veel slechtere dekking. 

Ik zit voor mijn werk vaak vrijwel de hele week in Duitsland, dus dit is wel een dingetje..

Mijn toestel is een S25 ultra met e-sim en ja, herstarten lost het helaas niet op

Beste antwoord door Michel.uit.Arnhem

Hoi ​@vossejongk 

Welkom op de community van KPN.

In principe zou je probleemloos moeten kunnen inloggen op het mobiele netwerk van Telekom DE, zowel op het 4G als 5G netwerk afhankelijk van de locatie waar je bent.
Als het signaal van Telekom DE te zwak is op de plek waar je bent, kan het zijn dat je daar geen toegang toe krijgt en de voorkeur komt te liggen bij Vodafone DE of O2 DE.

Ik adviseer altijd om het gewoon een aantal keer te proberen, dan zal hij op een gegeven moment alsnog inloggen op het mobiele netwerk van Telekom DE.

Telekom DE heeft in Duitsland het beste netwerk, en heeft net zoals het KPN mobiele netwerk in Nederland, daar al verschillende prijzen mee verdient.
Dus ik begrijp ook zeker, dat je liever op dit netwerk zit.

Ook zou je nog de netwerkinstellingen in je Samsung kunnen resetten, daarmee haal je eventuele fouten eruit, waarna je hopelijk probleemloos kunt inloggen op het Telekom DE netwerk.

1. Ga hiervoor naar "Instellingen" > "Algemeen" > "Overzetten of resetten [device]" > "Resetten" > "Netwerkinstellingen resetten".
  2. Houd er rekening mee dat hierdoor ook alle opgeslagen Wi-Fi-netwerken en wachtwoorden, gegevensinstellingen en de VPN en APN opnieuw worden ingesteld.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

17 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@vossejongk 

Welkom op de community van KPN.

In principe zou je probleemloos moeten kunnen inloggen op het mobiele netwerk van Telekom DE, zowel op het 4G als 5G netwerk afhankelijk van de locatie waar je bent.
Als het signaal van Telekom DE te zwak is op de plek waar je bent, kan het zijn dat je daar geen toegang toe krijgt en de voorkeur komt te liggen bij Vodafone DE of O2 DE.

Ik adviseer altijd om het gewoon een aantal keer te proberen, dan zal hij op een gegeven moment alsnog inloggen op het mobiele netwerk van Telekom DE.

Telekom DE heeft in Duitsland het beste netwerk, en heeft net zoals het KPN mobiele netwerk in Nederland, daar al verschillende prijzen mee verdient.
Dus ik begrijp ook zeker, dat je liever op dit netwerk zit.

Ook zou je nog de netwerkinstellingen in je Samsung kunnen resetten, daarmee haal je eventuele fouten eruit, waarna je hopelijk probleemloos kunt inloggen op het Telekom DE netwerk.

1. Ga hiervoor naar "Instellingen" > "Algemeen" > "Overzetten of resetten [device]" > "Resetten" > "Netwerkinstellingen resetten".
  2. Houd er rekening mee dat hierdoor ook alle opgeslagen Wi-Fi-netwerken en wachtwoorden, gegevensinstellingen en de VPN en APN opnieuw worden ingesteld.

vossejongk
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • April 29, 2025

Morgen ga ik er weer heen dus dan weer een poging wagen..

• Nieuwkomer
  • April 29, 2025

Morgen ga ik er weer heen dus dan weer een poging wagen..

Laat je wat weten of het lukt?

vossejongk
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • April 30, 2025

Geen succes...

• Nieuwkomer
  • April 30, 2025

Ik woon vlakbij bij de Duitse grens en heb het ook even getest. Kan alleen verbinden met Vodafone.de op 1/5 mbit. Geprobeerd verbinding te maken met Telekom.de, maar daarmee kon hij niet verbinden.

Ik lees zoveel over problemen over KPN in Duitsland dat KPN daarop eens actie moet ondernemen. 

vossejongk
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • April 30, 2025

Ik woon vlakbij bij de Duitse grens en heb het ook even getest. Kan alleen verbinden met Vodafone.de op 1/5 mbit. Geprobeerd verbinding te maken met Telekom.de, maar daarmee kon hij niet verbinden.

Ik lees zoveel over problemen over KPN in Duitsland dat KPN daarop eens actie moet ondernemen. 

Met Vodafone wil idd wel ja, maar ik heb vrijwel nooit goede ervaringen met dat netwerk 🙄

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@vossejongk en ​@Wilkel 

Ik hoor het met regelmaat op de community van KPN, vooral tijdens de zomervakantie.
In Duitsland kunnen KPN mobiele klanten zich niet aanmelden op Telekom DE, en in België weer niet op Proximus BE, terwijl dat juist de beste mobiele netwerken zijn met de beste dekking.
In principe zou je op elk mobiel netwerk binnen Europa moeten kunnen aanmelden als KPN klant, maar de praktijk is helaas vaak anders.

Ik heb geen inzage in de roamingovereenskomsten die KPN heeft afgesloten met Europese providers, dus hopelijk dat een moderator daar wat meer over kan vermelden.

Zelf ben ik sinds kort overgestapt met mobiel naar Odido, omdat KPN in mijn woonwijk aan de zendmasten heeft gesleuteld, en er nu een verslechterde dekking is op mijn woonadres, plus dat 5G ook met regelmaat weg viel of zeer langzaam was.
Met Odido heb ik volle bak op mijn woonadres, en geen problemen meer.

Met Odido kun je trouwens wel probleemloos gebruikmaken van Telekom DE (Duitsland) en Proximus BE (België), daarom hoop ik oprecht dat KPN ook met deze twee netwerken goede afspraken gaat maken, aangezien veel mede klanten problemen ervaren in België en Duitsland.

vossejongk
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • April 30, 2025

Bedankt, maar ik blijf gewoon bij kpn…

Heb via de app een nieuwe eSIM geïnstalleerd en de oude verwijderd, wie weet lost dat wat op.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Bedankt, maar ik blijf gewoon bij kpn…

Heb via de app een nieuwe eSIM geïnstalleerd en de oude verwijderd, wie weet lost dat wat op.

Natuurlijk blijf je bij KPN, want ik ga ervan uit dat jij wel een goede dekking op je woonadres hebt.
Het liefst had ik ook bij KPN gebleven met mobiel, maar sinds ze hier aan hun mobiele netwerk hebben gewerkt is het verslechtert op en rond mijn woonadres.
En met een gebrekkig 5G netwerk werkt het dan niet fijn en prettig, dus vandaar mijn overstap.

En het kan inderdaad geen kwaad om een nieuwe eSIM te installeren, want niet geschoten is tenslotte altijd mis, maar of het daadwerkelijk iets gaat oplossen, ik hoor het graag van je.

vossejongk
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • May 2, 2025

Geen idee of het aan het vervangen van de eSIM heeft gelegen maar ik kan weer verbinden met het Telekom netwerk 🙄

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Of het nu echt aan het verwisselen van de eSIM heeft gelegen betwijfel ik, aangezien de werking van de eSIM totaal niet veranderd of wijzigt bij een vervanging.
Alleen de simkaart-nummer veranderd, dat is alles.

Maar het uiteraard wel heel fijn en positief dat je nu weer verbinding hebt met Telekom DE in Duitsland, hopelijk blijft dat vanaf nu zo zodra je Duitsland inrijdt.

@Michel.uit.Arnhem Waarom is en blijft roaming toch altijd problematisch bij KPN? Zeer regelmatig blijft je op edge hangen, duurt het lang voordat je een netwerkverbinding krijgt wanneer je de grens over gaat of de verbinding werkt überhaupt niet eens meer. Dan eenmaal terug in Nederland kan het ook zomaar nog eens 10 minuten duren voordat je weer aangemeld bent op het netwerk. Bij Vodafone en Odido spelen deze problemen vrijwel niet.

Ik vind dit zeer vreemd voor een bedrijf wat zichzelf een “premium provider” noemt en ook premiumprijzen rekent aan haar klanten. Wil KPN hier geld verdienen door te besparen op roamingkosten of zijn zij nu echt zo incompetent dat ze dit niet onder controle krijgen?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 5, 2025

Beste ​@Luie_ambtenaar KPN heeft geen invloed op de kwaliteit van de netwerken in het buitenland.

KPN heeft met veel buitenlandse netwerken roamingovereenkomsten, maar als een netwerk in het buitenland niet (goed) presteert, kun je dat KPN niet aanrekenen, alleen dat bewuste buitenllandse netwerk.

Daarom is het ook verstandig buiten NL handmatig een provider te kiezen, dan kom je ook niet zo snel met een provider in aanraking buiten de EU of op zee die torenhoge tarieven berekenen.

@JanD Dat zeg ik toch ook niet? Ik heb nergens gesproken over de prestaties dus waar je dat vandaan haalt is me een raadsel. Ik kan me niet voorstellen dat Duitse netwerken de eerste 10-15min geen 4G antennes in hun masten hebben hangen, het is gewoon KPN beleid om je eerst een tijd op 2G (edge) te zetten.

KPN moet ervoor zorgen dat het overschakelen naar een buitenlands netwerk net zo soepel gaat als bij Vodafone en Odido. Het handmatig moeten selecteren van een provider is bij Vodafone en Odido helemaal niet nodig, die pakken respectievelijk direct Vodafone.de of Telekom.de en ook direct 4G/5G. Waarom is dit bij KPN dan zo'n structureel probleem? Het zal wel in de boardroom of op de golfbaan zijn besloten dat het vertragen van toegang tot een buitenlands netwerk kostenverlagend kan werken wat weer interessant is voor de aandeelhouders.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

@JanD Dat zeg ik toch ook niet? Ik heb nergens gesproken over de prestaties dus waar je dat vandaan haalt is me een raadsel. Ik kan me niet voorstellen dat Duitse netwerken de eerste 10-15min geen 4G antennes in hun masten hebben hangen, het is gewoon KPN beleid om je eerst een tijd op 2G (edge) te zetten.

KPN moet ervoor zorgen dat het overschakelen naar een buitenlands netwerk net zo soepel gaat als bij Vodafone en Odido. Het handmatig moeten selecteren van een provider is bij Vodafone en Odido helemaal niet nodig, die pakken respectievelijk direct Vodafone.de of Telekom.de en ook direct 4G/5G. Waarom is dit bij KPN dan zo'n structureel probleem? Het zal wel in de boardroom of op de golfbaan zijn besloten dat het vertragen van toegang tot een buitenlands netwerk kostenverlagend kan werken wat weer interessant is voor de aandeelhouders.

Hoi ​@Luie_ambtenaar 

Klopt wat je zegt.
Bij mobiele klanten van Odido en Vodafone gaat het bij roaming in het buitenland in de meeste gevallen probleemloos, waarbij er altijd wordt gekozen voor het beste netwerk op het 4G of 5G van het buitenlandse mobiele netwerk.
Dit wordt ook bevestigd door vrienden en kennissen van mij, die daar hun mobiele abonnement bij hebben lopen.

Waarom het bij KPN met regelmaat fout loopt kan ik vanuit mijn positie niet zeggen, al begrijp ik het uiteraard wel dat het voor mede klanten van KPN vervelend en irritant kan zijn als op reis zijn.
Maar gelukkig gaat het bij de meeste klanten van KPN goed en zonder problemen in het buitenland.

Het gaat in de meeste gevallen om problemen in Duitsland en België, waarbij er respectievelijk moeilijk verbinding gemaakt kan worden met Telekom DE (Duitsland) of Proximus BE (België) de beste netwerken in beide landen, dus daar zou KPN nog eens goed naar kunnen kijken voor hun klanten.

• Nieuwkomer
  • May 28, 2025

Ik woon 4 km van de Duitse grens dus ga ik daar regelmatig boodschappen doen en tanken.In het verleden had ik Odido en had geen netwerkproblemen in Duitsland. Nu, met KPN, is het gewoon een drama.

Noodgedwongen heb in een aanbieding een 50+mobiel abonnement (Vodafone netwerk) afgesloten in de hoop daar betere resultaten mee te behalen met mij  Samsung S24 Ultra met duo-sim.

Ik ben naar de grens gereden en heb een test gedaan en dat wil graag met jullie delen.

• Op de grens op het Vodafone.de netwerk:

Een paar keer getest op dezelfde stadplaats.

50+mobiel   Download: 40 MBit       Upload: 16 Mbit
Kpn mobiel Download: 2 MBit           Upload: 21 Mbit (vreemd upload hoger dan download)

Geprobeerd met KPN een ander provider te kiezen maar ik kreeg geen toegang uit de beschikbare netwerken.

• 4 km verderop in een Duits dorp:  Birgelen  (Vodafone.de)

50+mobiel   Download: 11 MBit       Upload: 5 Mbit
Kpn mobiel Download: 2 MBit           Upload: 4 Mbit (vreemd upload hoger dan download)

Ook hier geprobeerd met KPN een ander provider te kiezen maar ook hier geen toegang.

Met 50+mobiel kreeg ik wel toegang tot O2.de  met als resultaat:

50+mobiel   Download: 43 MBit       Upload: 6 Mbit

Zowel mijn zoon als een vriend van mij (beiden  KPN) hebben dezelfde problemen.

Het is eigenlijk te gek dat je naast je unlimited abonnement van KPN een ander abonnement bij een andere provider moet afsluiten om op een fatsoenlijke manier te kunnen internetten in Duitsland.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Wilkel 

Nu moet ik zeggen, dat ik niet direct van mijn stoel val van de behaalde snelheden op het Vodafone netwerk in Duitsland, alsmede het O2 netwerk.
Ik vind ze eerlijk gezegd behoorlijk mager, zowel met 50+ Mobiel als met KPN Mobiel.

Daarnaast moet je ook rekening houden met het type Unlimited abonnement van KPN, de snelheden variëren van 50 Mbit/s (Unlimited50) tot 1000 Mbit/s (SuperUnlimited Plus).
Heb je Unlimited50, dan behoor je in het buitenland ook minimaal die 50 Mbit/s te behalen.

Dus ik vraag mij daarom ook af, welk Unlimited abonnement je afneemt bij KPN.

Los daarvan, spelen er meer factoren een belangrijke rol omtrent de behalen snelheden, waardoor het ook sterk kan variëren van locatie tot locatie.
Ook de afstand tot de dichtstbijzijnde zendmast speelt hierin ook een belangrijke rol.

Daarnaast zijn alle drie de Duitse mobiele netwerken toegankelijk voor KPN klanten.