Skip to main content

Sinds vandaag werkt het doorschakelen ineens niet meer; 

  • ik heb een oude Nokia (voor werk) waarmee ik doorschakel
  • doorschakelen ging altijd via menu > doorschakelen indien niet bereikbaar > nummer kiezen en klaar

Nu krijg ik telkens een foutmelding dat het niet kan. 

En ja, ik heb;

  • telefoon opnieuw gestart, batterij eruit, sim schoonmaken, terug en aan (heel vaak) Geen nut
  • simkaart in anders telefoon, doorschakelen via menu werkt niet, dus ligt niet aan telefoon.

Iemand een oplossing? Alvast bedankt! Een eerder analoog topic (Sam1987) heeft kennelijk geen blijvende oplossing geboden

In het topic van @Sam1987 zie ik wel degelijk een oplossing. Daarvoor dien je even te bellen naar kpn. .  0800-0402
Desnoods naar dat topic verwijzen. Een moderator van het forum kan het niet voor je doen. 

Je weet dat 2G per 1 december 2025 definitief ten einde is!?

Andere topic:

 


Ik had inderdaad hetzelfde probleem. Kon alleen nog telefonisch doorschakelen met *21*. 

Het heeft iets met 4g bellen te maken als ik me goed herinner. Oude telefoons hebben hier problemen mee. Normaal staat het uit. Maar op een of andere manier wordt dat bij KPN aangezet waardoor doorschakelen niet meer lukt. 

KPN gebeld en ze hadden het weer uit gezet. Doorschakelen werkte weer. Tot een paar weken geleden. Het werkte weer niet, ik ga ervan uit dat het systeem automatisch 4g bellen aanzet voor de simkaart. Ik had geen zin weer een uur aan de lijn te hangen. Ik heb het opgelost door de simkaart in een oude smartphone te stoppen. Ik schakel het nu door via een smartphone dat 4g bellen ondersteunt.

Je kunt het dus oplossen door KPN te bellen. Dit zal waarschijnlijk aantal maanden goed gaan. Waarna het probleem misschien terug komt. Ander oplossing is een wat nieuwere telefoons te gebruiken.


Dank voor je reactie en uitleg! Klinkt logisch en is in de praktijk met een Nokia 3720 lastig/vervelend ;-(
Waarom zou KPN toch die instelling veranderen waardoor het probleem voor oude mobieltjes terugkeert? Wat zou het voordeel daarvan zijn? Wellicht kan iemand van KPN dat uitleggen?


En PeterG: helder. Het is alleen zonde van de tijd, zeker als de oplossing korte tijd later weer teruggedraaid wordt.
Nee, ik wist niet 2G over een kleine 2 jaar stopt. Dank voor de info.


2G is vrijwel uitsluitend nog in gebruik voor M2M toepassingen. Daarbij is doorschakelen niet nodig.

Onder andere de eerste generatie 'slimme' meters werken nog via 2G. Ook die moeten allemaal vervangen worden door op 4G werkende vóór 1 december 2025. Lift systemen vaak ook.

Vodafone stopt 2G dit jaar. Odido ( T-mobile) heeft het in 2020 uitgezet. 

TIP.

Een 4G telefoon met gsm look en feel waaronder echte cijfertoetsen is te koop. Bijvoorbeeld de Nokia flip 2660. Er zijn er meer.


Dank voor het meedenken en de info Peter. Wat mij betreft kunnen we het hier nu bij laten