Skip to main content

Dit weekend wilde ik mijn telefoon doorschakelen naar een collega en kwam tot de ontdekking dat dat op mijn Nokia 6310i met mijn privé  nummer niet meer lukt. Zowel uit het menu : Instellingen → Oproep instellingen → doorschakelen → Alle spraakoproepen doorschakelen , als met *21 of **21 komt als melding terug : Niet Uitgevoerd. Op een andere Nokia 6310i met mijn simkaart lukt het ook niet. Wanneer ik een simkaart met een ander nummer probeer gaat het in beide telefoons probleemloos !  Graag uw hulp wat te doen.

Hmm, dat is wel bijzonder @Ekuojs 🤔 Het is hiervoor wél altijd gelukt? Kan je wel 1 van de andere doorschakelopties instellen? 


Hoe oud is je simkaart? Als deze ouder is dan 8 jaar (2015 of ouder) zal de ondersteuning niet meer volledig zijn.

Simkaart vervangen

Nota Bene. Denk je eraan dat je deze telefoon na 2025 niet meer kunt gebruiken. Daarna is er alleen nog 4G en 5G beschikbaar. 2G (vh GSM) stopt er dan definitief mee.


Per telefoon contact opgenomen met KPN en uitgelegd wat er aan de hand is. Op de achtergrond blijkt 4G aan te staan op mijn nummer, terwijl ik gebruik maak van een 2G telefoon. De dame van de helpdesk heeft dat uitgezet, maar een dag later blijkt 4G weer aan te staan. Dat gebeurt blijkbaar geautomatiseerd. Doorschkelen moet nu met de 4G codes voor doorschakelen en lukt dus niet meer vanuit het in de Nokia 6310i ingebouwde menu…… Probeer je duurzaam te zijn. Nou, dat wordt aan alle kanten afgestraft. De codes zijn nu dus :

Doorschakelen Activeren Deactiveren
Bij geen gehoor *61**telefoonnummer]mgroene beltoets] #61>groene beltoets]
Bij geen gebruik *62**telefoonnummer]mgroene beltoets] #62>groene beltoets]
Bij in gesprek *67**telefoonnummer]mgroene beltoets] #67>groene beltoets]
Direct doorschakelen *21**telefoonnummer]mgroene beltoets] #21>groene beltoets

en die zijn net even anders dan ik gewoonlijk gewend was. Anyway, met bovenstaande codes lukt het doorschakelen weer. Leuk is anders.

 


En oh ja, dit vergde enige dagen van zoeken door de helpdesk medewerkster en hogerop schakelen naar 2e of 3e lijn. Het blijkt dat op zakelijke nummers nog niet geautomatiseerd 4G is ingeschakeld. Daarom lukt doorschakelen daarmee nog wél vanuit het menu.


Ah, heel fijn dat is uitgevogeld hoe het precies zit @Ekuojs en dat je n u weet welke codes je hiervoor kunt gebruiken.

Bedankt voor je heldere uitleg hierover!


 blijkt 4G weer aan te staan. Dat gebeurt blijkbaar geautomatiseerd

Wel logisch ook @Ekuojs . Er is bijna geen hond meer die met een abonnement 2G gebruikt en het gaat er per 1 december 2025 toch uit.

2G wordt nog wel best veel gebruikt met prepaid. 

Verder wordt doorschakelen op mobiele nummers ook vrij weinig gebruikt. Wel vaak op vaste aansluitingen en dan náár een mobiel nummer.

NB voor 4G gebruik hoef je niet per se een smartphone te hebben. Er zijn ook "gsm” telefoons, met echte cijfer toetsen dus, die via 4G werken. Ben je gelijk toekomstbestendig.


Peter G, Ik doe duurzaam met mijn in 2001 gekochte Nokia 6310i. Het toestel deed tot voor kort precies wat ik ervan verlangde. Het doet lang met een geladen batterij, in mijn carkit hoef ik niet met allerlei losse kabeltjes te werken en kan ik bellen tot de tank en de accu's leeg zijn. Dat duurt hééél lang. De nieuwe Siemens Gigaset GS5 die ik voor de 2FA tokens gebruik is na 24 uren volslagen leeg, zonder dat er één gebruikersapplicatie draait. Dat noemt men dan vooruitgang. Nou, sorry, in mijn beleving is het achteruitgang. Berichten typ ik het liefst én snelst op een qwerty toetsenbord, 10 vingers blind. Moeten priegelen op een smartphone is een crime. Onderzoekt alles en behoud het goede. Helaas is in telecom lang het goede verloren gegaan. Overigens niet alleen daar.


Vanaf 1 december 2025 heb je niets meer aan die Nokia en aan die carkit. Ook handsfree bellen tijdens het rijden achter het stuur leidt trouwens af. Daar ben ik persoonlijk zeer op tegen. Zelf zet ik de telefoon uit tijdens het rijden.