Skip to main content

Beste leden,

 

Mijn S23 icm. een KPN abonnement wil ik graag weer werkend krijgen met de online services in mijn auto. 

 

Tot een week of 3 geleden werkte het allemaal prima: zowel via een wifi hotspot als bluetooth tethering. Ineens werkte het hele gebeuren niet meer en lijkt het wel alsof de telefoon het DUN protocol niet meer doorgeeft. In de instellingen van de auto, kan ik namelijk zien welke protocollen de telefoon wel en niet doorgeeft. DUN is altijd grijs (ofwel niet werkend). Ik heb al contact gehad met de dealer en deze heeft mij tips gegeven waar het veelal misgaat. Met de auto lijkt verder niks mis, want via de thuis wifi komt hij wel online. Dan ga je zoeken naar de toegangspunt instellingen, deze heb ik dus veranderd door bijv DUN toe te voegen aan het APN protocol. Ook niet. De boel op portalmmm.nl zetten lijkt ook niet te werken. Het hele toegangspunt heb ik ook meermaals gereset, naar standaardwaarden.

 

Het gekste is dus dat er zonder (door mij) iets te veranderen, ineens geen verbinding te krijgen is. De 5G op het toestel zelf werkt probleemloos. 

 

Heeft iemand enig idee of dat DUN protocol een instelling is in de S23 of zou KPN dit blokkeren omdat ik de verbinding ben gaan delen met de auto?

Hallo @SWkzx , welkom op de KPN community waar klanten elkaar helpen.

Heb je op de S23 toevallig een update gehad? Het is bekend dat er na de laatste Android update (naar versie 14) wat functionaliteit is weggevallen.

Als je hotspot wel werkt voor anderen, zou die het in principe ook voor je auto moeten doen. Om wat voor auto gaat het?


Nee in die tussentijd is er geen update geweest. De laatste januari update heeft het ook niet opgelost. De hotspot gebruik ik alleen voor de auto en die functioneert niet meer, de auto ziet het DUN protocol ook niet, dus ik ben benieuwd of KPN dit blokkeert of dat er een instelling verkeerd staat? 


Is er wellicht een KPN medewerker die kan vertellen of dit aan mijn kant ligt of aan de KPN kant (DUN blokkade/tethering blokkade)? Dit laatste lijkt me namelijk makkelijk te beantwoorden. 


Ik denk dat ik zo al kan vertellen dat KPN niets blokkeert op je telefoon. Zeker niet op het vlak van interconnectiviteit. KPN kan daar volgens mij niet eens bij.


Kijk dan weet ik dat. Dan kan ik verder zoeken in de telefoon zelf/wellicht dan toch auto.


Hallo @SWkzx, allereerst welkom! 

Navraag binnen KPN leert dat aan onze zijde niets is gewijzigd in de afgelopen periode. Het zal toch ergens in jouw telefoon of auto fout zitten. Hopelijk is het snel opgelost. 


Dank @Jeroen van KPN! Toevallig heb ik net nog het een en ander geprobeerd. Bluetooth tethering werkt niet, ook niet met de BlueDUN+ app en een wifi hotspot ook niet. Echter, toen heb ik eens een hotspot met mijn werktelefoon (ook KPN) gemaakt. Deze hotspot functioneert dus wél! Evenals dus via de thuis wifi. 

Ofwel heb ik nog een tweetal vragen:

-In mijn S23 zit een e-sim. Zou dit een oorzaak kunnen zijn? Ook al werkte het tot een paar weekjes terug prima. In de werktelefoon zit namelijk een fysieke simkaart, zoals gezegd ook van KPN. 

-Wat zou het probleem met mijn S23 kunnen zijn? Updates kunnen het echt niet zijn. Toen de verbinding nog werkte was Android 14 al aanwezig en in de tussentijd van functioneren en niet meer functioneren is er geen update geweest. De toegangspunt-instellingen heb ik ook al meermaals bekeken en zelfs opnieuw ingesteld. Is dit dus een hardware probleem?

 


Om e-sim uit te sluiten zou je een fysieke Sim kaart aan kunnen vragen. Loop anders een KPN winkel binnen om er 1 te halen, zij kunnen je direct helpen.


Dan ga ik dat morgen proberen! Ik heb in ieder geval een nieuwe esim via de kpn app geïnstalleerd, wellicht doet dat al wat! 🙂


Lijkt erop dat de nieuwe e-sim het opgelost heeft! De wifi hotspot van de S23 gaf vandaag een werkende verbinding. Bluetooth tethering nog niet geprobeerd. Dat ik de e-sim '’vervangen'’ niet eerder heb geprobeerd.. 🫣


Mooi om te lezen!