Skip to main content
Beantwoord

Duo sim werkt wel op telefoon en tablet, maar oproep komt willekeurig binnen

• April 24, 2025
  • 9 reacties
  • 112 keer bekeken

Ik heb sinds een paar weken, naast mijn android telefoon, een tablet van Samsung met 5G. Ik belde met KPN om een duosim aan te vragen. De helpdeskmedewerker vertelde me dat dat niet kon op deze combinatie van toestellen. Ik verzekerde hem dat ik op de KPN-site had gelezen dat het wel kon. Daarop ging hij in overleg met een expert - ik moest even wachten met zo’n muziekje - en daarna kwam hij terug met opnieuw het bericht dat het echt niet mogelijk was. Ik geloofde hem niet en verzocht om mij toch een duosim toe te sturen; als het dan inderdaad niet zou werken zou ik hem terugbellen en mijn ongelijk toegeven, waarna hij hard zou mogen lachen. Enfin, twee dagen later ontving ik de duosim, twee simkaartjes dus, en stopte ze in mijn telefoon en mijn tablet. Ik kan je verzekeren: het werkt als een zonnetje, dus ik lach het laatst. Beste KPN, kun je ervoor zorgen dat de helpdeskmedewerkers niet meer deze onzin verkopen?

Nu heb ik nog wel een vraag. Want als ik nu gebeld word, gaat het oproepsignaal slechts op 1 van de 2 apparaten af, en kan ik ook alleen op dat apparaat aannemen. Ja, ik weet dat ik niet met beide toestellen tegelijk kan bellen, maar daar gaat het niet om: op het moment dat een oproep binnenkomt wil ik het gesprek altijd aannemen met mijn telefoon, niet met de tablet. (De simkaart daarin is alleen om verbinding te hebben als ik geen wifi heb, bijvoorbeeld om de krant te lezen of te googelen.) Na wat onderzoek blijkt: het apparaat waarop de telefoonverbinding het LAATST gebruikt is, is het apparaat waar de oproep binnenkomt. Dat is niet zo fijn, ik zou willen instellen dat elke oproep altijd bij de telefoon binnenkomt. Maar ik kan niet ontdekken hoe ik dat instel. Kan iemand mij helpen?

Admin: Reacties afgesplitst en eigen topic voor je aangemaakt

Beste antwoord door PeterG

Voor jou toepassing is duo sim totaal niet geschikt en niet bedoeld.

Het is een toepassing die in 2004 is geïntroduceerd voor autotelefoons. Die hadden toen nog een eigen simkaart nodig. Indertijd had ik dat ook (2006). Je GSM zette je uit vóórdat je de auto en dus de autotelefoon startte.

Voor wat jij wilt is een DATA SIMKAART met 0970 nummer véél geschikter en WEL bedoeld voor mobiel internet op tablets en laptops.

De data van je mobiel kun je daarmee gewoon delen.

Dus: mobiel data abonnementje nemen. Dat kan voor € 5 per maand en dan data delen vanaf je 06 naar je 0970 data abonnement.

https://www.kpn.com/shop/mobiel/mobiel-internet 

ANDERE OPTIE: meestal is je mobiele telefoon toch in de buurt. Dus als die via 4G/5G verbonden is daarop de hotspot aan te zetten, dat is wifi vanaf je telefoon, en daar je tablet mee verbinden. Zo doe ik het. En geen simkaart in je tablet.

Mocht je het daarmee niet eens zijn: begin dan om eerst eens uit te leggen waarvoor volgens jou de 06-databundel bedoeld is. Niet alleen maar voor wat telefoontjes en sms’jes, daarvoor is de bundel veel te groot. Waarvoor dan wel?

Voor dit hotspot gebruik

en voor het streamen op je telefoon

voor delen naar andere nummers. Als o.a. 0970

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

9 reacties

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • April 24, 2025

Dat kan je niet instellen ​@Nikor , dat is hoe duo-sim werkt.
Je schakelt het ene toestel uit voordat je het andere aanzet.
Voor internet gebruik via 4G op een tablet gebruik je een Mobiel Internet abonnement 
Dat heeft een 0970-nummer i.p.v. een 06-nummer, wat alleen voor telefoongebruik bedoeld is.

• Auteur
  • Topper
  • April 24, 2025

Ik heb, net als elke 06-klant van KPN, een databundel. Die kan ik gewoon gebruiken om te internetten, daar is-ie voor bedoeld. Of ik dat doe op mijn mobiel of mijn tablet (= gewoon een mobiel met een groot scherm), maakt voor KPN niet uit. Daar heb ik echt geen 097-nummer voor nodig.

Mijn vraag staat dus los van de vraag of ik mijn abonnement gebruik voor bellen of voor data. Feitelijk is mijn vraag: als ik twee android telefoons heb, die samen een duosim gebruiken, hoe kan ik er dan voor zorgen dat de gespreksoproep altijd op de ene telefoon binnenkomt en niet op de andere, als ze beide aanstaan?

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • April 24, 2025

Dat kan je niet. Die instelling is er niet. Bij duo-sim staat er op ieder moment maar één toestel aan.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 25, 2025

Beste ​@Nikor , in een tablet mag uitsluitend een datasim met 097 nummer gebruikt worden, daar wordt door de ACM streng op gecontroleerd naar de providers toe en KPN kan dus een 06nummer in een tablet maar zo uitschakelen omdat je de regels overtreedt.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 25, 2025

Beste ​@Nikor , in een tablet mag uitsluitend een datasim met 097 nummer gebruikt worden, daar wordt door de ACM streng op gecontroleerd naar de providers toe en KPN kan dus een 06nummer in een tablet maar zo uitschakelen omdat je de regels overtreedt.

Wie definieert wat een tablet en wat een telefoon is? De Huawei Ultimate is groter als sommige tablet, van falt-telefoons nog niet te spreken. Met een tablet met een simkaart kan men ook bellen, en ermee de eis voor een apparaat om te bellen volgedaan.

• April 25, 2025

Nu heb ik nog wel een vraag. Want als ik nu gebeld word, gaat het oproepsignaal slechts op 1 van de 2 apparaten af, en kan ik ook alleen op dat apparaat aannemen.

De KPN medewerker aan de telefoon vertelde jouw dat het niet kan wat jij wilt. Daar bedoelde die dit probleem mee. Jij bent eigenwijs en je hebt nu toch duo sim. Maar je hebt iets waar je nu niets aan hebt. 

Met multi sim kan het wel wat jij wilt. Maar die krijg je alleen voor een smartwatch. En ze hebben het systeem wel zo dichtgetimmerd dat het ook echt alleen op een smartwatch werkt.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hi ​@Nikor, ik heb voor de duidelijkheid een eigen topic voor je vraag gemaakt. Ik zie dat hier al de juiste informatie met je gedeeld is: Duo-sim is de mogelijkheid dat je voor 1 aansluiting 2 simkaarten hebt voor 2 verschillende toestellen. Je kunt beide toestellen dan niet tegelijkertijd gebruiken. Je kunt er daarom inderdaad niks aan instellen, omdat de bedoeling is dat je één van de twee apparaten gebruikt, niet beide tegelijk.

Het advies van ​@RBxx vat de mogelijkheden prima samen:

Dat kan je niet instellen ​@Nikor , dat is hoe duo-sim werkt.
Je schakelt het ene toestel uit voordat je het andere aanzet.
Voor internet gebruik via 4G op een tablet gebruik je een Mobiel Internet abonnement 
Dat heeft een 0970-nummer i.p.v. een 06-nummer, wat alleen voor telefoongebruik bedoeld is.

• Auteur
  • Topper
  • April 28, 2025

@Alexandra van KPN: Dag Alexandra, fijn dat je reageert. Natuurlijk klopt het wat je schrijft; ik verwacht ook niet dat ik met 2 toestellen tegelijk kan werken, dat was nooit mijn intentie. Maar wel - beurtelings - met het ene of het andere toestel. 

Daarbij maakt het nog wel uit of het gaat om een actie vanuit mij, of een actie vanuit iemand naar mij toe. Als ik beide toestellen tegelijk met 5G verbind, dan komen beide verbindingen gewoon tot dtans, zoals de beide toestellen dan laten zien. In dat geval kan ik op elk moment kiezen met welk van de 2 ik bel of internet. De beperking is, dat ik op dat moment met het tweede toestel niet kan bellen of internetten (aangenomen dat ik daarop wifi heb uitgezet, vanzelfsprekend). Maar dat hoeft van mij ook niet, daar ben ik niet op uit.

Wanneer ik gebeld word - dus een actie vanuit iemand anders naar mij toe - reageert ook slechts 1 toestel. Ook dat klopt dus met wat je schrijft. Het opmerkelijke is nu - en daar ging mijn oorspronkelijke vraag over - dat het toestel reageert (dus een beltoon laat horen en mij in de gelegenheid brengt om het gesprek aan te nemen) dat ik als laatste met 5G heb gebruikt. Blijkbaar wordt dat daardoor automatisch het ‘5G-actieve toestel’. Dat is een beetje een instinker, want als ik wil opnemen met mijn gewone telefoon, maar mijn tablet was (ongemerkt of vergeten) het laatst op 5G, dan kan ik dat dus niet. En als ik dan niet in de buurt ben van mijn tablet, dan mis ik dus mijn telefoontje. 

Vandaar mijn vraag, en dat is volgens mij een heel redelijke vraag waarmee ik niets verkeerds wil: is er een manier om de toestellen of de duosim zo in te stellen dat een telefoonoproep altijd op mijn telefoon binnenkomt, ongeacht welk toestel het laatst op 5G zat?

Als dat niet kan: geen probleem. Ik heb nu op de tablet 5G uitgezet, en schakel dat alleen in als de situatie daarom vraagt. Daarna schakel ik 5G op de tablet weer uit, ‘reset’ de verbinding door op de telefoon even 5G te gebruiken zodat die weer het 5G-actieve toestel is, en het leven gaat verder.

@Marlon92: Wat een rare opmerking, dat ik ‘eigenwijs’ zou zijn. Hou dat soort denigrerende commentaren maar voor jezelf, je hebt het niet tegen een stout jongetje. Je schrijft: “Maar je hebt iets waar je nu niets aan hebt“. Dat is kletskoek. Ik heb nu iets waar ik heel veel aan heb. Er is alleen dat ene kleine nadeeltje, maar dat is geen groot bezwaar.

Verder schrijf je: “De KPN medewerker aan de telefoon vertelde jou dat het niet kan wat jij wilt. Daar bedoelde die dit probleem mee.” Ook dat is niet juist. Hij zei echt dat het niet “kan”, en herhaalde dat nog eens na een collega te hebben geraadpleegd. Daarna heb ik bewezen dat het wel degelijk kan: het werkt immers! Maar misschien bedoel je eigenlijk dat het niet “mag”? Lees verder:

@RBxx, ​@JanD: Dataverkeer moet per se via 097, schrijven jullie, als ware moraalridders. Maar nog niemand heeft geprobeerd om uit te leggen waarom ik bij mijn 06-abonnement een flinke databundel heb, waarvoor ik gewoon maandelijks betaal, net als jullie. Ik ken de wetgeving rond 097-nummers, die is online prima te vinden. Maar mijn internetgebruik via 5G is nog nooit zelfs maar in de buurt gekomen van het al betaalde maximum van mijn datagebruik op 06, en dat gaat met de tablet erbij echt niet veranderen. Ik ben ervan overtuigd dat ik niets verkeerd doe. 

Want: ​@TDN heeft gewoon gelijk. Feitelijk, technisch en ook juridisch, is mijn tablet gewoon een android telefoon, alleen met een groter scherm. Dat is precies de situatie waarvoor duosim is geintroduceerd. Niets mis mee.

Mocht je het daarmee niet eens zijn: begin dan om eerst eens uit te leggen waarvoor volgens jou de 06-databundel bedoeld is. Niet alleen maar voor wat telefoontjes en sms’jes, daarvoor is de bundel veel te groot. Waarvoor dan wel?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • April 28, 2025

Voor jou toepassing is duo sim totaal niet geschikt en niet bedoeld.

Het is een toepassing die in 2004 is geïntroduceerd voor autotelefoons. Die hadden toen nog een eigen simkaart nodig. Indertijd had ik dat ook (2006). Je GSM zette je uit vóórdat je de auto en dus de autotelefoon startte.

Voor wat jij wilt is een DATA SIMKAART met 0970 nummer véél geschikter en WEL bedoeld voor mobiel internet op tablets en laptops.

De data van je mobiel kun je daarmee gewoon delen.

Dus: mobiel data abonnementje nemen. Dat kan voor € 5 per maand en dan data delen vanaf je 06 naar je 0970 data abonnement.

https://www.kpn.com/shop/mobiel/mobiel-internet 

ANDERE OPTIE: meestal is je mobiele telefoon toch in de buurt. Dus als die via 4G/5G verbonden is daarop de hotspot aan te zetten, dat is wifi vanaf je telefoon, en daar je tablet mee verbinden. Zo doe ik het. En geen simkaart in je tablet.

Voor dit hotspot gebruik

en voor het streamen op je telefoon

voor delen naar andere nummers. Als o.a. 0970