Skip to main content
Beantwoord

Dure SMS van 1,10 euro op factuur naar 066 nummer

• February 12, 2025
  • 10 reacties
  • 291 keer bekeken

Ik heb zojuist mijn factuur ontvangen. Hierop staat dat er een SMS is verstuurd buiten mijn bundel naar 066591****. Nummer niet geheel zichtbaar.

Ik heb geen enkele SMS verstuurd die dag, ook niks ontvangen. Op Payinfo gechecked en ook daar niets zichtbaar. 

Waar komt dit dan vandaan? 

Beste antwoord door Alex van KPN

Hi all, ik ben ook iets verder gekomen. Het gaat hier inderdaad om een semafoon/pieper. Dat zijn de 066 nummers. Dit nummer is door jou gebeld, wellicht per ongeluk door 2 keer een 6 ingedrukt te hebben. De reden waarom dit als sms wordt weergegeven op de factuur is omdat een semafoon alleen een sms kan ontvangen. Er wordt nu aan gewerkt om dit duidelijk op de factuur te krijgen, ik moet toegeven dat ik hier ook naar op zoek moest. ​@AriënC had dit gelijk goed door. 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

10 reacties

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • February 12, 2025

Heel bijzonder, want dit is normaal mobiel telefoonnummer. Daarnaast vind ik het opvallend dat het in de 06-65xxxxx range zit. Is deze tegenwoordig ook in gebruik genomen voor mobiele nummers? Ik herinner mij uit een diep verleden dat deze reeks gebruikt werd voor buzzers, maar dat is inmiddels al verleden tijd.

Ik raad je wel aan om je apps op je telefoon te checken, en vooral te kijken naar rechten die toegang hebben tot sms. Er zijn apps bij die onzichtbaar een sms kunnen sturen, en deze sporen weer kunnen uitwissen. Want: Jij gaf immers de rechten. 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • February 14, 2025

Hi ​@BasP219, welkom bij onze community. 

Fijn om te zien dat je op weg bent geholpen door ArienC, waarvoor dank. Dit lijkt inderdaad op een in-app aankoop. Volg het advies van ArienC en kijk na of er apps zijn die toegang hebben tot sms/telefoon. Heb je onlangs misschien in een game extra levens of punten etc. gekocht? Dan kan dat het zijn. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 14, 2025

Ik heb een Apple iPhone.. In-App aankopen verlopen op een andere manier. Niet via een SMS. Daarnaast kan je met iOS niet bekijken of een app toegang heeft om SMS te versturen. Jammer dat KPN het nummer afschermt op de rekening. Kennelijk is de privacy van de malafide dienst belangrijker. Ik kan op deze manier natuurlijk geen tegenmaatregelen nemen. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 14, 2025

Jammer dat KPN het nummer afschermt op de rekening. 

Beste ​@BasP219 KPN schermt niets af, daar heeft de eigenaar van dat nummer voor gekozen om dat nummer af te schermen.

Dat kun je voor jezelf ook zo instellen, dat mensen/bedrijven die jij belt jouw nummer niet zien op hun rekeningen.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • February 14, 2025

Hallo ​@BasP219 ,

Het moet toch vrijwel zeker om online aankopen gaan. 

Als het een aankoop via een appstore betreft, zorg dan dat het betalen via jouw KPN factuur daar niet als optie opgenomen is.

Zie deze pagina.

Aanvulling : 

Bij elke factuur zit een specificatie en daarop is elke aankoop apart terug te vinden met de naam van de (app)store, specificatie van de aankoop (naam of transactie kenmerk), aankoopbedrag en aankoopmoment. Ook is de recente aankoopgeschiedenis terug te vinden in de (app)store:
Ik weet niet van welke (app) store je gebruik maakt, dus ik leg het uit voor Android en iOS (als je gebruik maakt van een tablet, raad ik je aan om daar ook de stores te controleren):

Online aankoop beheren in iOS (iPhone, iPad of iPod touch)

1. Open de Instellingen-app.
  2. Tik op uw naam.
  3. Tik op 'Abonnementen'.
  4. Tik op het abonnement dat u wilt beheren. Wordt het abonnement dat u zoekt niet weergegeven?
  5. Tik op 'Annuleer abonnement'.

Bron: Apple support

Goed om te weten: het kan zijn dat de aankopen buiten de (app)store om gegaan zijn, op de factuur kun je terugvinden via welke aanbieder de aankoop gedaan.

Je had payinfo al gecheck maar toch nog even genoemd: 

Als het een zogenaamd SMS abonnement betreft, zet die dan stop en blokkeer jouw telefoonnummer voor dergelijke betaalde sms-diensten.

Dit kan je doen via https://payinfo.nl.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • February 19, 2025

Hallo ​@BasP219 ,

Het moet toch vrijwel zeker om online aankopen gaan. 

Als het een aankoop via een appstore betreft, zorg dan dat het betalen via jouw KPN factuur daar niet als optie opgenomen is.

Zie deze pagina.

@BasP219 

Is het blokkeren al gelukt? 

KPN Pay stopzetten in de App Store

1. Open je instellingen
  2. Klik op je naam met Apple ID
  3. Klik daarna op ‘Betaling en verzending’
  4. Druk op ‘bewerk’ en daarna op ‘mobiele telefoon’
  5. Druk daarna op ‘verwijder’

KPN Pay blokkeren

Je kunt KPN Pay ook helemaal laten blokkeren. Je kunt KPN Pay dan niet meer instellen en gebruiken. Dit geldt voor alle stores. Andere betaalmethoden blijven natuurlijk wel beschikbaar.

Om KPN Pay te (de)blokkeren, neem je telefonisch contact met ons op. Je kunt hiervoor een belafspraak inplannen. We bellen jou dan op een moment dat het jou uitkomt.

https://community.kpn.com/kennisbank%2Dfactuur%2D142/kpn%2Dpay%2Dstoppen%2Dof%2Dblokkeren%2D562452

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 19, 2025

Hoi Noordzee,

Ik heb bij ‘ Betaling en Verzending’ geen KPN Pay, enkel PayPal. Ik heb ook geen actieve abonnementen. 

Overigens heb ik nooit KPN Pay gehad, dus die mogelijkheid vervalt. 

Ik heb alle apps op mijn mobiel nagekeken en geen enkele heeft toegang tot mijn SMS mogelijkheid. Sterker nog onder Privacy en beveiliging heb ik alles geblokkeerd wat een app niet nodig zou moeten hebben. 

Mysterie is dus nog niet opgelost.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • Antwoord
  • February 20, 2025

Hi all, ik ben ook iets verder gekomen. Het gaat hier inderdaad om een semafoon/pieper. Dat zijn de 066 nummers. Dit nummer is door jou gebeld, wellicht per ongeluk door 2 keer een 6 ingedrukt te hebben. De reden waarom dit als sms wordt weergegeven op de factuur is omdat een semafoon alleen een sms kan ontvangen. Er wordt nu aan gewerkt om dit duidelijk op de factuur te krijgen, ik moet toegeven dat ik hier ook naar op zoek moest. ​@AriënC had dit gelijk goed door. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 20, 2025

Dank je wel Alex, mysterie opgelost. Geen idee waarom ik dit nummer gebeld heb. 

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • February 20, 2025

Bestaat dat nog? Ooit heb ik ook nog zo’n piepertje op zak gehad.