Skip to main content
Antwoord

Duurt lang bij oversteken grens voordat mijn toestel verbonden is met een netwerk

• August 5, 2025
  • 15 reacties
  • 285 keer bekeken

Als ik een grens overga bijvoorbeeld van nederland naar belgie of frankrijk naar zwitserland dan duurt het heel lang (echt minuten) voordat ik weer bereik heb met een buitenlands netwerk. Ik heb een Samsung S24. Mijn kinderen met hetzelfde KPN abonnenment hebben veel eerder contact maar zij hebben een Iphone 16.

Wat kan/moet ik doen om sneller weer internet contact te hebben?

Beste antwoord door Michel.uit.Arnhem

Hoi ​@ejhvlaardingen 

Waarom de enne smartphone sneller een buitenlands netwerk te pakken heeft, dan bij de ander heeft met verschillende factoren te maken.
Dan hierbij aan het merk smartphone, de kwaliteit van de ingebouwde antennes en de dekking van het mobiele netwerk waar jouw smartphone zich mee wilt verbinden.

Bij de smartphone A is dat binnen enkele minuten, en bij smartphone B duurt het wat langer.
Daar valt helaas weinig aan te doen in de praktijk.

Bij de iPhones is bekend dat ze kwalitatief zeer goede antennes ingebouwd hebben, en ze daardoor ook sneller zich kunnen aanmelden op een mobiel netwerk met een goed signaal.
Van een Samsung S24 mag je ook verwachten dat die goede antennes ingebouwd heeft.

Kortom, er zijn diverse factoren die meespelen bij het snel vinden van een buitenlands mobiel netwerk, en waar dus weinig aan gedaan kan worden.

Wil je sneller weer verbinding in het buitenland (België en Frankrijk) dan kun je het beste handmatig naar een beschikbaar netwerk zoeken, en deze dan selecteren.
Deze optie vindt je in het menu van je Samsung bij netwerkinstellingen of mobiel netwerk.
Doe dit uiteraard wel op een parkeerplaats langs de snelweg.

15 reacties

• August 5, 2025

Ook dit is al vaker ter sprake geweest hier.
Maar waar staat dat ook al weer ?
Ik kan het vooralsnog niet vinden, wie wel ?

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@ejhvlaardingen 

Waarom de enne smartphone sneller een buitenlands netwerk te pakken heeft, dan bij de ander heeft met verschillende factoren te maken.
Dan hierbij aan het merk smartphone, de kwaliteit van de ingebouwde antennes en de dekking van het mobiele netwerk waar jouw smartphone zich mee wilt verbinden.

Bij de smartphone A is dat binnen enkele minuten, en bij smartphone B duurt het wat langer.
Daar valt helaas weinig aan te doen in de praktijk.

Bij de iPhones is bekend dat ze kwalitatief zeer goede antennes ingebouwd hebben, en ze daardoor ook sneller zich kunnen aanmelden op een mobiel netwerk met een goed signaal.
Van een Samsung S24 mag je ook verwachten dat die goede antennes ingebouwd heeft.

Kortom, er zijn diverse factoren die meespelen bij het snel vinden van een buitenlands mobiel netwerk, en waar dus weinig aan gedaan kan worden.

Wil je sneller weer verbinding in het buitenland (België en Frankrijk) dan kun je het beste handmatig naar een beschikbaar netwerk zoeken, en deze dan selecteren.
Deze optie vindt je in het menu van je Samsung bij netwerkinstellingen of mobiel netwerk.
Doe dit uiteraard wel op een parkeerplaats langs de snelweg.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hey ​@ejhvlaardingen. Dat kan toch even een puntje van frustratie zijn wanneer je toestel niet snel verbindt met een netwerk bij het passeren van de grens. Je wilt gewoon dat de navigatie blijft werken of dat je filmpje niet gaat bufferen. 

Ik ben bang dat er niet echt iets aan gedaan kan worden of dat bepaalde instellingen gaan helpen. Je kunt voor de zekerheid eens je toestel uit en aanzetten. Dat verhelpt vaak wel vage problemen. Verder geeft ​@Michel.uit.Arnhem ook nog wat context over waarom dat toestel verschilt en wat je nog kunt proberen. 

Hopelijk hoef je niet elke dag een grens over te steken en houd je gewoon goed contact met een netwerk wanneer dat eenmaal gelukt is. 

Forum|alt.badge.img+7
  • August 8, 2025

Opvallend bericht. Mijn gezinsleden hebben een Samsung (A54 en A56) en kregen deze vakantie pas contact na een minuut of 10 bij grensovergangen. Ikzelf heb een oudere Oneplus Nord 2 en kreeg vrijwel direct contact. Volgens mij heb ik de oudste SIM card maar weet het niet helemaal zeker. Kan ik dat ergens zien?

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Voor Android toestellen heb je de apps die simkaart informatie kunnen tonen, maar ik weet niet in hoeverre getoond wordt welke sim het is. Wat ik bij jou zie ​@Edu2020 is dat je niet een heel oude simkaart hebt (als jij het Unlimited abonnement gebruikt tenminste). 

Forum|alt.badge.img+7
  • August 11, 2025

@Arjan van KPN, die is niet van mij. Mijn nummer eindigt op 66.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Jij hebt dan dezelfde type simkaart als het Unlimited abonnement. En ook het andere nummer heeft dezelfde sim. Daar zit geen verschil in. 

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • August 17, 2025

Dit is wel echt een KPN-probleem. Ik ervaar het al jaren. Rij je de grens over Duitsland in dan kan het 10+ minuten duren voordat je een netwerk op mag.

Handmatig selecteren werkt wel direct. De reden lijkt te liggen in dat KPN aanmelden op een non-preferred netwerk weigert bij automatische NAS selection mode, maar dat het toestel daarna niet direct een ander netwerk probeert, mogelijk omdat de NAS rejection message niet klopt.

Het hangt van het toestel en de chipset af van wat er precies gebeurt bij een bepaalde combinatie van network search + rejection. Door dit gedrag te verbeteren kan KPN mogelijk ook haar eigen kosten omlaag brengen door vaker richting een voorkeursnetwerk te sturen. Rij je door the middle of nowhere dan zit je op Telekom 4G, kom je in de stad dan switcht hij vanzelf naar O2 4G. De gemiddelde consument is dan blij.

Wellicht kan toch een keer een tweedelijns persoon kijken naar dit topic? Want gezien het aantal mensen dat hier reageert lijkt het toch zeker meer dan een incident.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • August 17, 2025

@EenRuud maar waarom gebeurt dat ook als je vanuit Frankrijk via Luxemburg naar België rijdt? Negen van de 10 keer krijg je niet automatisch verbinding met een Luxemburgse provider! 

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • August 17, 2025

@EenRuud maar waarom gebeurt dat ook als je vanuit Frankrijk via Luxemburg naar België rijdt? Negen van de 10 keer krijg je niet automatisch verbinding met een Luxemburgse provider! 

Dan gebeurt er hetzelfde als wanneer je vanuit Nederland naar Duitsland rijdt.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Ik heb nog even contact gehad met iemand van de Technische Dienst die roaming issues behandeld, maar die geeft aan dat we helaas hier niet zoveel mee kunnen doen. Het is vooral een toestelding als die niet direct contact krijgt met een netwerk hoe die daarmee omgaat. Zoekt ie weer contact met een ander netwerk of blijft ie hangen op dat het niet lukt. 

Als je dit toch wilt beleggen bij de Technische Dienst om uit te laten zoeken, dan kun je contact opnemen met de helpdesk en zij kunnen dan een ticket aanmaken. Hiervoor kan je het beste een belafspraak maken. We bellen jou dan op een moment dat het jou uitkomt.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • August 20, 2025

@Arjan van KPN zou je kunnen navragen of men kan checken of er wellicht toch verkeerde codes worden doorgestuurd?

Sommige codes kunnen ervoor zorgen dat het toestel opnieuw blijft proberen, andere zorgen dat er direct een nieuw netwerk wordt geprobeerd (#11 PLMN not allowed).

Het is ook raar dat mijn toestel niet gelijk het voorkeursnetwerk O2 probeert bij de grensovergang naar Duitsland, dus het zou nog een probleem kunnen zijn met voorkeursnetwerken in bepaalde series SIM-kaarten?

Hoe dan ook, meerdere mensen ervaren het probleem, en bij andere operators ervaar ik het probleem niet, die switchen moeiteloos naar hun respectievelijke preferred netwerken. Iets is anders bij KPN waardoor dat niet gebeurt.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Arjan geniet op dit moment van een welverdiende vakantie. Ik weet helaas niet met wie Arjan eerder heeft gesproken, dus het verder navragen gaat niet lukken. Maar je kunt dit eventueel wel zelf laten uitzoeken bij de Technische Dienst:

Als je dit toch wilt beleggen bij de Technische Dienst om uit te laten zoeken, dan kun je contact opnemen met de helpdesk en zij kunnen dan een ticket aanmaken. Hiervoor kan je het beste een belafspraak maken. We bellen jou dan op een moment dat het jou uitkomt.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • November 24, 2025

Ook ik kan alleen maar concluderen dat het een specifiek KPN-probleem is. Ik heb meerdere postpaid esim’s in mijn telefoon (iPhone 16 Pro) van verschillende Nederlandse providers en alleen de KPN esim heeft in het buitenland altijd 10 minuten nodig om te verbinden. Ben/Odido en Vodafone verbinden binnen een minuut.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hi ​@S.V.D., toevallig heeft Arjan weer vakantie op dit moment, waardoor ik hier nu reageer.

Voor jou ook de tip om een belafspraak te maken. Een van onze collega's belt je terug en kan een onderzoek bij onze Technische Dienst voor je in gang zetten. Zij helpen je verder.