Skip to main content

Vanaf 1 augustus 2021 ga ik met mijn gezin een reis maken met de camper door Europa/Marokko. Deze reis zal meer dan 8 maanden gaan duren, maar in elk geval korter dan 12 maanden. Wij komen binnen een jaar terug en houden koophuis, school kinderen etc. in Nederland ook aan. We blijven dus, ondanks de administratieve uitschrijving uit de BRP, woonachtig in Nederland. Ook voor de SVB/zorgverzekering etc. blijven we verzekeringsplichtig. Onze duurzame band met Nederland blijft dus zeker in stand.

 

Op jullie site zie ik dat jullie de duurzame band gaan onderzoeken wanneer we 4 maanden meer in het buitenland verblijven dan in Nederland. Dit doen jullie door te kijken naar het verbruik in Nederland en in andere landen. Uiteraard zal uit dit onderzoek blijken dat we vooral in het buitenland verblijven. Volgens jullie richtlijnen krijg ik dan twee weken om de duurzame band aan te tonen. Ik hoop dat jullie begrijpen dat ik dat niet ideaal vind als ik dat halverwege de reis, waarbij ik uiteraard niet altijd optimaal bereikbaar zal zijn, dan in korte tijd moet gaan regelen met een dreigende afsluiting of enorme tarief-toeslag boven mijn hoofd.

 

We willen uiteraard graag liever op voorhand duidelijkheid zodat we niet halverwege onze reis ‘eruit worden gegooid’ en ineens geen mobiel abonnement meer hebben. Is het mogelijk om vooraf overeen te komen dat onze duurzame band met Nederland (tot een bepaalde datum) niet in twijfel zal worden getrokken en hierover iets in mijn dossier vast te leggen?

 

Als dit niet van te voren mogelijk is, kunnen jullie dan in elk geval aangeven wat jullie als bewijsstukken van de duurzame band zouden accepteren, zodat ik kan zorgen dat ik over die bewijsstukken beschik, ook tijdens de reis in de camper. Dan kan ik het meteen aanleveren als jullie er tijdens de reis om vragen.

@JanHav Welkom op het forum. 

Wat een mooi vooruitzicht om zo'n reis te maken! 

Ik begrijp de vraag die je stelt, want deze situaties zijn altijd een beetje lastig. Er kan je inderdaad gevraagd worden je duurzame band met Nederland aan te tonen. Daar zijn meerdere manieren voor. 

In een ander topic heeft Alex een antwoord gegeven wat hier volgens mij ook van toepassing kan zijn. Het gaat dan om deze afbeelding uit Alex zijn reactie: 

Op het moment dat het koophuis aangehouden wordt dan zullen hier normaal gesproken ook belastingen voor worden betaald. Zie het tweede puntje in de afbeelding.Â