Skip to main content

Ik kreeg de rekening van kpn en die was 120€ hoger dan normaal, op de nota zag ik dat er iemand met mijn nummer gebeld heeft naar het buitenland. Wat kan ik doen?

Admin: afgesplitst, eigen topic voor je vraag aangemaakt

Hallo @Keraanja de persoon in kwestie er op aanspreken en zorgen dat hij/zij je dat geld weer terugbetaalt.

Aan de hand van het land waar naar toe gebeld is kun je vast en zeker terugvinden wie dat geweest moet zijn.

 

 


Beste Jan, ik heb het gemeld bij kpn, die zeggen verder niets te kunnen doen en hebben dit bij de fraudeafdeling neergelegd 


Hallo @Keraanja laat s.v.p. de (goede) afloop even weten.

 


Afgelopen dinsdag (4-4-2023) rond 16.00 uur gaat mijn telefoon driemaal over. Op het scherm zie ik een tel.nr +242 049568981 (Brazzaville, Congo). Uiteraard neem ik niet op en bel al zeker niet terug op dit nummer. 's Avonds krijg ik een mail van KPN dat er voor ruim 120 euro, twee uur en één minuut  met bovenstaand nummer is gebeld. In mijn  telefoon historie zie ik ook dat dit het geval is, vlak nadat dit nummer mij belde.  Hoe kan dit? Zelf heb ik niet opgenomen en niet teruggebeld. De enige logische verklaring lijkt me dat er iets is gebeurd met mijn telefoon en dat dit nummer zichzelf heeft laten terugbellen, zonder dat ik dit in de gaten had. Voortaan, voordat ik nu ga slapen, zet ik mijn telefoon  helemaal uit, ook wanneer die aan de oplader ligt.


Yrah, dit lijkt wat mij is overkomen, alleen is er met mijn (inmiddels oude)nummer naar een buitenlands nummer gebeld voor een aanzienlijk bedrag. Gek is wel dat dat telefoonnummer bestaat uit 9 cijfers met tussen elk 3de cijfer 1 punt.

 


Hallo @Keraanja de persoon in kwestie er op aanspreken en zorgen dat hij/zij je dat geld weer terugbetaalt.

Aan de hand van het land waar naar toe gebeld is kun je vast en zeker terugvinden wie dat geweest moet zijn.

 

Geen idee wie de persoon is.


De telefoon was in mijn bezit toen het gebeurde


Ik heb onlangs te maken gehad met spoofing! Met mijn nummer is gebeld naar nummer buitenland , nummer begint met een 6., heeft 9 cijfers met punten tussen de cijfers! Dit moet toch niet mogelijk zijn! Koste ruim 100€.

 

Admin: samengevoegd met eigen topic iorigineel topic]


Hallo @Keraanja de persoon in kwestie er op aanspreken en zorgen dat hij/zij je dat geld weer terugbetaalt.

Aan de hand van het land waar naar toe gebeld is kun je vast en zeker terugvinden wie dat geweest moet zijn.

 

 

Ik weet niet wie die persoon is, mijn telefoon had ik zelf bij me, maar ik laat weten of het goed afloopt.


Beste @Keraanja en @yrah, wat rot dit! Normaliter kunnen er twee dingen gaande zijn: 

  1. Spoofing: iemand doet alsof hij vanaf jouw telefoonnummer belt, alleen is dit niet zo. De ontvanger ziet jouw nummer in beeld, maar de beller gebruikt gewoon zijn/haar eigen nummer. Jij ziet ook in jouw bellijst niet terug dat je hebt gebeld én je maakt dus ook geen kosten.
  2. Wangiri fraude: je wordt gebeld, maar de beller hangt na één keer overgaan op. Jij belt terug en dan wordt er geprobeerd jou zo lang mogelijk aan de lijn te houden. Dit kost je wel, soms erg veel, geld. 

Jullie verhaal lijkt een combinatie van beiden te zijn, maar ik herken dit helemaal niet. Ik ben dus ook erg benieuwd wat mijn collega's van Credit Risk voor je kunnen doen, @Keraanja! Ik adviseer jou, @yrah, ook om hen even te bellen met dit verhaal. Ik stuur je het telefoonnummer in een privébericht.