Skip to main content
Beantwoord

EU buitenlandbundel extra kosten

• July 21, 2025
  • 8 reacties
  • 115 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Vorige maand ben ik overgestapt naar KPN met mijn mobiele abonnement. Kort geleden ben ik één dag in Belfast, Noord-Ierland geweest. Toen ik daar aankwam, kreeg ik het welbekende sms’je.

(Beste klant, je bent nu in Verenigd Koninkrijk. Binnen de EU bel, sms en internet je zoals in Nederland. De buitenbundeltarieven zijn hetzelfde. Betaalde informatienummers kunnen meer kosten. Noodgeval? Bel gratis 112. Voor alternatieven en publieke waarschuwings applicaties, check kpn.com/meergrensinfo en kpn.com/buitenland. Deze sms niet meer krijgen? Sms INFO UIT naar 1330. Groet, KPN)

Vandaag ingelogd op mijn app en gezien dat ik extra kosten heb gemaakt: €4,40 voor 2MB internetgebruik in het buitenland.

Heel vreemd! Ik ging ervan uit dat ik binnen de EU gewoon kon internetten en bellen, net als in Nederland.
Volgens KPN hoort Noord-Ierland gewoon bij de EU.

Ik heb nu al spijt van mijn overstap!

Heeft iemand anders hier ervaringen mee?

Beste antwoord door RBxx

Hallo ​@MoZia 

Stuur een sms bescherming aan naar 1266 

Daarmee voorkom je verdere buitenbundel kosten buiten de EU. 

8 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • July 21, 2025

Beste ​@MoZia misschien even contact gehad met een niet-EU netwerk, veerboot, vliegtuig???

Op de factuur zie je straks precies welk netwerk het is geweest.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • July 21, 2025

Dank je voor je bericht! Ik dacht dat mijn verbinding in het vliegtuig automatisch geblokkeerd werd en dat ik pas bereik zou hebben zodra ik landde. Dus ik was niet bewust van het gebruik van een niet-EU netwerk. Ik kijk uit naar de factuur om te zien welk netwerk het precies was.

Bedankt voor de info!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • July 21, 2025

Ik heb dezelfde route trouwens vaker gevlogen met mijn vorige aanbieder (Odido), en ik heb nooit een extra rekening gekregen. Het is wel raar dat het bij mijn eerste reis met deze aanbieder direct raak is.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • Antwoord
  • July 21, 2025

Hallo ​@MoZia 

Stuur een sms bescherming aan naar 1266 

Daarmee voorkom je verdere buitenbundel kosten buiten de EU. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • July 21, 2025

Op het moment dat ik een sms ontvang met de volgende inhoud:

(Beste klant, je bevindt je nu in het Verenigd Koninkrijk. Binnen de EU kun je bellen, sms'en en internetten zoals in Nederland.)

Ga ik ervan uit dat ik geen beschermende sms hoef te sturen. Toch bedankt weet ik dat ook weer👍

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • July 21, 2025

In het Verenigd Koninkrijk is het niet nodig, maar het kan verder geen kwaad. Je bent dan echter wel beschermd tegen ongewenste kosten op vliegveld en veerboten met maritiem netwerk aan boord.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 22, 2025

Ik heb dezelfde route trouwens vaker gevlogen met mijn vorige aanbieder (Odido), en ik heb nooit een extra rekening gekregen. Het is wel raar dat het bij mijn eerste reis met deze aanbieder direct raak is.

Niet zo raar. Bij Odido staat gebruik in vliegtuig, op veerboot en buiten de EU standaard op 0 MB.

Bij kpn is dat standaard 24 MB à € 2,50 per MB (inclusief BTW). Per factuurmaand. Dat kun je op 0 zetten door de handeling die ​@RBxx al aangeeft. 

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@MoZia, ik kan me voorstellen dat dat als een verrassing kan komen. Vliegtuig, veerboot etc kunnen zoals de anderen al noemen andere tarieven rekenen, waardoor het snel kan oplopen. Als je zoiets gaat doen kan je Roaming uitzetten op jouw toestel, of de sms die Ruud noemde sturen. In beide gevallen kunnen die onverwachtse kosten niet gemaakt worden, het is dan geblokkeerd. 

Meer tips voor het gebruik van je mobiele telefoon ib het buitenland kan je hier lezen: