Skip to main content
Antwoord

Extra datakosten gemaakt op veerboot

• July 29, 2025
  • 16 reacties
  • 292 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Vorige week mijn dochter ook 60 euro mogen aftikken naar kpn omdat ze op de boot zat en data nog aan had staan. En dan zie ik gisteren Max vakantieman en daar verschuilen ze zich achter regels en anderen. Maar kpn je kunt gewoon automatisch alles uitzetten zodat dit niet meer kan gebeuren en dan een melding geven dat als je wel data wil en veel wil betalen dan kun je het zelf aanzetten. Maar jullie werken dus net andersom. Dus nogmaals ter waarschuwing sms bescherming aan naar 1266 en dan heb je geen extra kosten van 60 euro. Want kpn helpt ons heel goed want meer dan 60 euro kan het niet worden. Nou vertel dat aan iemand op vakantie van 18 jaar die daar hard voor heeft gewerkt. Bedankt kpn.

Beste antwoord door Denise van KPN

Ik kan me voorstellen dat jouw dochter daar even flink van baalt, ​@dp1972.!

Binnen Europa kan je internet gebruiken zoals je thuis gewend bent. Maar buiten Europa kost dit extra en betaal je per MB al gauw € 2,50 en voor satelliet netwerken (zoals op de veerboot) zelfs € 10,-. Om jou te beschermen tegen extra hoge kosten, blokkeren wij internet buiten Europa als je een bedrag van € 60,50. We raden je daarom ook altijd aan om roaming uit te zetten als je geen onverwachte kosten wilt. Wil je liever helemaal geen data buiten Europa kunnen gebruiken? Sms dan bescherming aan naar 1266. Hiermee zet je het limiet buiten Europa op € 0,- en kan je dus geen data verbruiken tenzij je een databundel hebt.

Meer hierover lees je ook hier: KPN Mobiel in het buitenland: Roaming.

16 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • July 29, 2025

En dan zie ik gisteren Max vakantieman en daar verschuilen ze zich achter regels en anderen.

Dit is het bewuste artikel: ​@dp1972. 

BLAD#1
BLAD#2

wijlen wjb maakte zich hier al jaren terecht druk over.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • July 29, 2025

En dan zeggen ze….om ervoor te zorgen dat ze niet verrast worden door hoge kosten…sinds wanneer zijn 60 euro lage kosten geworden of heb ik iets gemist. Dat zijn 3 maanden abonnementskosten.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • August 1, 2025

Ik kan me voorstellen dat jouw dochter daar even flink van baalt, ​@dp1972.!

Binnen Europa kan je internet gebruiken zoals je thuis gewend bent. Maar buiten Europa kost dit extra en betaal je per MB al gauw € 2,50 en voor satelliet netwerken (zoals op de veerboot) zelfs € 10,-. Om jou te beschermen tegen extra hoge kosten, blokkeren wij internet buiten Europa als je een bedrag van € 60,50. We raden je daarom ook altijd aan om roaming uit te zetten als je geen onverwachte kosten wilt. Wil je liever helemaal geen data buiten Europa kunnen gebruiken? Sms dan bescherming aan naar 1266. Hiermee zet je het limiet buiten Europa op € 0,- en kan je dus geen data verbruiken tenzij je een databundel hebt.

Meer hierover lees je ook hier: KPN Mobiel in het buitenland: Roaming.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • August 9, 2025

Ja precies de reactie die we verwachten. Met zo'n monopolie als KPN maar ook ziggo kun je dit gewoon doen. Maar klanten tegemoet komen die dit niet weten en gewoon alles uitzetten en pas kunnen aanzetten als je een bericht krijgt dat kan wel maar levert niets op natuurlijk.  

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 9, 2025

Ja precies de reactie die we verwachten. Met zo'n monopolie als KPN maar ook ziggo kun je dit gewoon doen. Maar klanten tegemoet komen die dit niet weten en gewoon alles uitzetten en pas kunnen aanzetten als je een bericht krijgt dat kan wel maar levert niets op natuurlijk.  

Beste ​@dp1972. daarom is het verstandig bij zee- en luchtreizen en reizen buiten de EU je van te voren goed te informeren over de kosten van mobiel bellen en mobiel datagebruik.

Je kunt daarbij de site van je provider raadplegen en/of de betreffende boot- en vliegmaatschappij, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • August 9, 2025

Ja Jantje ik snap best hoe het werkt. Het gaat erom dat dit ook andersom kan. Dus eerst uitzetten vanuit KPN en dan bericht geven dat je roaming aan moet zetten als je berichten wil ontvangen op een boot en weer arm van de boot wil  afkomen. Maar kpn doet net alsof ze ons een gunst doen door maar 60 euro af te schrijven. Nou dat vind ik veel geld. Je moet voor je reis al zoveel uitzoeken en regelen dan is dit voor kpn makkelijk in te stellen en  klanten totaal te beschermen tegen extra kosten. Maar als jij dat wel eerst allemaal netjes uitzoekt. Sjapo. Dan geldt dit dus voor jou.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 9, 2025

Beste ​@dp1972. ik wens niet zo aangesproken te worden😡

Je kunt je reactie nog aanpassen en mij fatsoenlijk aanspreken.

obelisk
Wijsgeer
  • August 9, 2025

Abonnement nemen bij Simpel, dan heb je dit probleem simpelweg niet. 

https://www.simpel.nl/klantenservice/vakantie

Zie KPN, zo simpel is het. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • August 9, 2025

Haha grappenmaker. Als je eerst al het eerdere zou lezen dan was je reactie niet nodig geweest. Het is mij echt wel duidelijk Ho het werkt. De vraag is of het zo goed werkt maar daar wil kpn niet aan of uit…

Maar overstappen is een optie maar er is overal wel wat toch

Fijne dag verder allemaal 

obelisk
Wijsgeer
  • August 9, 2025

Ik weet dat het mosterd na de maaltijd is, het is dan ook eerder een sneer naar de KPN aangezien ze weten dat het elk jaar weer een probleem is en er klantvriendelijkere oplossingen mogelijk zijn. Echter, ze lijken niet te willen. 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Het valt mij wel op, dat enkele prijsvechters zoals provider Simpel het beter voor elkaar hebben, dan de grote premium provider zoals KPN of Vodafone.

Bij Provider Simpel staat bellen, sms’en en internetten buiten de EU en in vliegtuigen en op veerboten standaard uit, de klant kan dan binnen Mijn Simpel zelf deze optie aanzetten.
En dit geld voor een deel ook voor dochterbedrijf Simyo, waar je dit zelf ook aan en uit kunt zetten.

Als het bij een prijsvechter (ook wel budget provider) kan, dan kan het zeker bij een premium provider als KPN, het is een kleine moeite.
KPN zet op alle abonnementen bellen, sms’en en internet buiten de EU standaard volledig uit, en de klant kan dit zelf aanzetten in de Mijn KPN App.

Best wel een rare situatie, dat een budget provider het vaak beter voor elkaar heeft dan een grote premium provider.

Dus ik sta volledig achter de woorden van onze dierbare WJB (helaas overleden), die zich daar ook hard voor heeft gemaakt, om gebruik buiten de EU standaard uit te zetten.
In zijn gedachtegoed, zeg ik het daarom ook: KPN moet gebruik buiten de EU standaard uitzetten, zodat klanten niet langer meer voor verassingen komen te staan.

De heren op het hoofdkantoor moeten niet eigenwijs zijn, maar veel meer gaan luisteren naar wat hun eigen klanten willen, pas dan ben je op de goede weg bezig.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • August 10, 2025

Helemaal mee eens!!!

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 10, 2025

Nu nog graag een excuus voor het mij onjuist aanspreken ​@dp1972. 

• August 10, 2025

Zie ook dit :

Ik heb dit (mede) aangebracht bij “de vakantieman”.
EN het zegt mij alles over de mentaliteit van een (te) groot bedrijf zoals kpn.
EN hoe de moderator hier een “verklaring” voor kan en wil geven is voor mij onbegrijpelijk.
Een duidelijk geval van “wiens brood men eet . . . “.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • August 10, 2025

Nou als dat helpend is sorry JAN maar graag eerst even opmerkingen lezen voor een open deur in te trappen die al vaker benoemd is. Kwam een beetje als betweter over die ook even zijn punt wilde maken. Verder is de uitleg duidelijk en ben ik gelukkig niet de enige die hier een opmerking over heeft gemaakt. Maar ik wist niet dat andere providers die dus wel bieden. Dus het kan wel maar we willen het niet. Duidelijk.

bedankt voor alle reacties en hopelijk kan kpn hier iets mee.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • September 29, 2025