Skip to main content

Volgens KPN was ik in Marokko.

Ik zag opeens 7,** euro extra kosten op de factuur staan. Vreemd, want ik ben nooit buiten Europa geweest.

Ik heb Spanje en Gibraltar bezocht. Schijnbaar heeft de telefoon zich automatisch aangemeld op een mast aan de overkant in Marokko. Dat is mij niet opgevallen.

Je hebt een EU bundel van KPN en je hebt geen mogelijkheid om je EU bundel te blokkeren tegen gebruik buiten Europa. Ik was in de veronderstelling dat dit wel mogelijk was.

Extra kosten probeer ik altijd te voorkomen, hoewel dat alleen mogelijk zou zijn  met betaaldiensten via je abbo.  Ik heb mijn klacht doorgegeven telefonisch aan KPN dat ik niet akkoord ben met de extra kosten. Ik vind dat KPN een extra optie hoort toe te voegen in je KPN account ‘gebruik buiten EU blokkeren’. Daar voorkom je mee dat je telefoon zich kan aanmelden in landen die niet tot de EU behoren.   

Lekker makkelijk om te zeggen, u was op Gibraltar u gaat maar betalen. Als gebruiker kan ik niet verantwoordelijk worden gesteld voor extra kosten, ik bevond mij in Gibraltar en niet in Marokko (ondanks dat er een kanaal gevuld met water tussen zit).

Wat ‘netwerken’ doen heb ik niets mee te maken als klant, ik stond in Gibraltar.  Ik wil mijn geld terug.

KPN weet als heel goed dat klanten op extra kosten gejaagd worden, laat KPN dan hier ook iets aan doen. Extra optie in het account van de klant ‘gebruik buiten Europa UIT’.

Op deze manier kan ik ook flink geld verdienen als bedrijf. Het laatste woord is hier nog niet over gezegd. De toezichthouder krijgt ook een bericht van mij.  Nu is het 7,** euro, kan mij voorstellen dat er klanten zijn waarbij de extra kosten 10x hoger zijn.

Het zou goed zijn als KPN een melding zal sturen naar klanten in Gibraltar en aan de Spaanse kust ‘kies handmatig je netwerk, voorkom extra kosten’.  Dan heb je nog een mogelijkheid om handmatig voor het Spaanse of Engelse netwerk te kiezen

laat KPN dan hier ook iets aan doen. Extra optie in het account van de klant ‘gebruik buiten Europa UIT’.

 

Helaas is dat niet het beleid van KPN. 

Daartegen is @wjb al jaren aan het protesteren.   

Tot op heden zonder succes.


Tot op heden zonder succes.

Maar ik hoop wel dat daar eindelijk verandering in gaat komen.

 


Lekker makkelijk om te zeggen, u was op Gibraltar u gaat maar betalen. Als gebruiker kan ik niet verantwoordelijk worden gesteld voor extra kosten, ik bevond mij in Gibraltar en niet in Marokko (ondanks dat er een kanaal gevuld met water tussen zit).

Wat ‘netwerken’ doen heb ik niets mee te maken als klant, ik stond in Gibraltar.  Ik wil mijn geld terug.

Hoi @Pieperrr. Een telefoon probeert altijd te verbinden met de mast die het beste signaal geeft. Dat is niet iets waar wij wat aan kunnen doen. Dat is iets waar alleen de eigenaar/gebruiker van de telefoon wat aan kan doen. 

Als je aan de randen van Europa bent, dan kan het voorkomen dat een mobiele mast uit een niet-EU buurland een zodanig sterk signaal uitzend dat je telefoon daar naar schakelt. Als je telefoon dan internet gaat gebruiken, dan kost dit geld. Het is, als je in dergelijke gebieden bent, dan ook het beste om, bijvoorbeeld, mobiele data uitgeschakeld te laten. En als je dan wel internet nodig hebt, om dan eerst te controleren of je op een EU mast zit voor je mobiele data aanzet. 

Je krijgt wel per sms een bericht zodra je telefoon verbinding maakt met een ander land. Jij hebt op 10 maart om 17:33 de sms gehad dat je verbonden was met een Marokkaanse mast. Met in die sms de informatie over de kosten, en de bundelopties. 

 

 

KPN weet als heel goed dat klanten op extra kosten gejaagd worden, laat KPN dan hier ook iets aan doen. Extra optie in het account van de klant ‘gebruik buiten Europa UIT’.

Op deze manier kan ik ook flink geld verdienen als bedrijf. Het laatste woord is hier nog niet over gezegd. De toezichthouder krijgt ook een bericht van mij.  Nu is het 7,** euro, kan mij voorstellen dat er klanten zijn waarbij de extra kosten 10x hoger zijn.

Het zou goed zijn als KPN een melding zal sturen naar klanten in Gibraltar en aan de Spaanse kust ‘kies handmatig je netwerk, voorkom extra kosten’.  Dan heb je nog een mogelijkheid om handmatig voor het Spaanse of Engelse netwerk te kiezen

Er zijn op dit moment geen signalen dat een dergelijke optie gaat komen. Mocht dat wel zo zijn, dan zal dit ook snel bekend worden.

Wat ik wel graag uit de wereld wil helpen, is het ‘flink verdienen'. De kosten die wij in rekening brengen worden gebruikt om de netwerk eigenaar van de mast in kwestie te betalen. Verder is het niet mogelijk om ongemerkt meer dan €60 aan kosten te maken, dat is op die manier door de toezichthouder vastgesteld. Zodra je dat bedrag bereikt wordt je data geblokkeerd en krijg je een sms. Je moet dan bewust daar JA op reageren als je wel verder gebruik zou willen maken van internet. 


@Erik_ en wanneer gaat KPN er - gvd - nu eindelijk eens voor zorgen dat dit STOPT.

 


Je kan bij KPN ook buiten Europa uitzetten.

Heb ik ook op aantal nummers zo staan die staat op 0 euro.

Als je dan buiten Europa bent ben je verplicht een bundel te nemen die dan daar geldt anders heb je geen interpret.

Je moet dan wel bellen met klantenservice kan helaas niet in de mijn KPN app.


Je kan bij KPN ook buiten Europa uitzetten.

Heb ik ook op aantal nummers zo staan die staat op 0 euro.

Als je dan buiten Europa bent ben je verplicht een bundel te nemen die dan daar geldt anders heb je geen interpret.

Je moet dan wel bellen met klantenservice kan helaas niet in de mijn KPN app.

En toch lijkt me dit bijzonder onwenselijk. Zo’n mooi geweldig groen prachtbedrijf welke zo’n beetje alles digitaal probeert zou in mijn ogen hier ook wat meer aandacht aan mogen besteden. In de zomerperiode komen hier meerdere klachten per dag over op het forum en dat lijkt me nou niet heel wenselijk. 
 

Helaas is de wereld (nog) niet perfect.


Je kan bij KPN ook buiten Europa uitzetten.

Heb ik ook op aantal nummers zo staan die staat op 0 euro.

Als je dan buiten Europa bent ben je verplicht een bundel te nemen die dan daar geldt anders heb je geen interpret.

Je moet dan wel bellen met klantenservice kan helaas niet in de mijn KPN app.

En toch lijkt me dit bijzonder onwenselijk. Zo’n mooi geweldig groen prachtbedrijf welke zo’n beetje alles digitaal probeert zou in mijn ogen hier ook wat meer aandacht aan mogen besteden. In de zomerperiode komen hier meerdere klachten per dag over op het forum en dat lijkt me nou niet heel wenselijk. 
 

Helaas is de wereld (nog) niet perfect.

Ik weet het maar ben liever bereikbaar en geen data dan hoge rekeningen.

heeft tot nu toe veel opgeleverd dat medewerkers het niet konden of een data bundel aan zetten via sms dat ging weer wel buiten Europa.

 

maar goed had mooier geweest dat alles uit de app kon zoals die data bundels dat kan alleen per ouderwetse sns


Ik weet het maar ben liever bereikbaar en geen data dan hoge rekeningen.

heeft tot nu toe veel opgeleverd dat medewerkers het niet konden of een data bundel aan zetten via sms dat ging weer wel buiten Europa.

 

maar goed had mooier geweest dat alles uit de app kon zoals die data bundels dat kan alleen per ouderwetse sns

En wat misschien nog wel het ergste is, is dat geen mens weet dat men via de klantenservice kan regelen dat de dataroaminglimiet op €0,- gezet kan worden.

Begin dan in ieder geval een voorlichtingscampagne waarin je jouw abonnees informeert over de (on)mogelijkheden en werk ondertussen ook aan de echte oplossing en dat is toch echt zoals "Simpel" dat doet.

Bij hun staat dataroaming buiten de EU standaard UIT en als je buiten de EU toch data wilt gebruiken dan kan je dat zelf online aan zetten.