Skip to main content

Ik blijk extra kosten te hebben gemaakt voor gebruik buiten EU na een strandwandeling op Terschelling. Zonder waarschuwing onderweg. Ik lees op dit Forum dat het om Tampnet zou gaan. Ik heb ook geen akkoord gegeven voor roaming. Kunnen deze kosten in mindering worden gebracht?

 

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Hallo @Rachel ME ,

KPN zal dat niet gaan vergoeden. 

 

Om deze kosten vanaf nu te voorkomen: 

Pas je beschermingslimiet aan. 

Beschermingslimiet aanpassen

Wil je de beschermingslimiet verlagen naar 0 euro, dan kan dat: SMS bescherming aan naar 1266

Je zet hiermee de limiet op 0,- en je kunt dan dus geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, totdat je de limiet zelf weer aan zet (bescherming uit naar 1266) of een voordelige Extra buitenlandbundel activeert. 
 

Wat is er gebeurd?

Verbinding met satellietnetwerk op een (veer)boot

Pas er ook mee op om verbinding te maken met een zogeheten maritiem netwerk, als je bijvoorbeeld met een veerboot reist. Voor deze satellietnetwerken worden heel hoge tarieven gehanteerd.

Roaming op je smartwatch

Meer informatie over roaming op je Apple Watch of Samsung Watch via multisim lees je in ons Multisim artikel.

 

Tarieven voor roaming buiten de EU

Buiten de EU gelden er andere tarieven en de kosten kunnen aardig oplopen. Per land en per provider verschilt wat je betaalt per MB, je kunt de tarieven voor jouw bestemming op onze site opzoeken.
Wettelijk is er bepaald dat er een limiet van €50,- exclusief BTW geldt, dit is €60,50 inclusief BTW. Bij 80% en 100% verbruik van dit limiet ontvang je een waarschuwing per SMS. Bij 100% verbruik van het limiet wordt het internet automatisch geblokkeerd. Deze blokkade geldt per factuurperiode en de factuurperiode verschilt per klant.

Check de maandelijkse factuur om na te gaan wat jouw factuurperiode is. Een verblijf buiten de EU of in een grensgebied kan over 2 factuurperiodes gaan, waardoor er tweemaal €60,50 = €121,- berekend kan worden op 1 factuur. 
 

bron:

 


Helaas ben je het slachtoffer van de "off-shore/veerboot/satelliet"- netwerken aan de kust/wadden-eilanden. Dit kan ook op een veerboot van bv Italiaans vasteland naar Sardinië gebeuren. Ook als je in het vliegtuig stiekem je telefoon aanzet. Of op Kos een Turkse provider krijgt en nog meer van dit soort situaties. Hetgene hierboven gezegd wordt is het enigste wat je daaraan kunt doen. Aangezien dit soort dingen niet buiten de EU gesitueerd zijn, werkt die bescherming niet. Voorbeeld een collega, dagtrip naar Zwitserland en roaming aan, 2x 60,50 verstookt en toen 2x een sms'je. Je wordt achteraf gewaarschuwd, NIET vooraf. Zo is dat door de EU geregeld.


Doe me een lol en stuur een smsje met de tekst "BESCHERMING AAN" naar 1266, dan ben je daarna beschermd tegen dataroamingkosten buiten de EU en dus ook tegen dataroamingkosten via maritieme/offshore netwerken zoals tampnet.

Ik raad overigens Iedereen aan om "BESCHERMING AAN" naar 1266 te sturen.


Bedankt voor de info. Die had ik grotendeels al gevonden op dit forum. Had vooral gehoopt op een reactie van kpn zelf, maar begrijp nu dat dat er niet in zit.

Ik maak voortaan gebruik van de tips! Dank je wel


@Rachel ME Binnen NL werkt roaming sowieso niet, dus je kan beter niet provider laten automatisch kiezen maar handmatig op KPN zetten. Voordat je naar buitenland gaat, verander het in automatisch en bescherming aan.


@Rachel ME Binnen NL werkt roaming sowieso niet, dus je kan beter niet provider laten automatisch kiezen maar handmatig op KPN zetten. Voordat je naar buitenland gaat, verander het in automatisch en bescherming aan.

Door je provider altijd automatisch te laten kiezen zal je altijd en overal met een passende provider verbonden worden en heb je daar nooit meer omkijken naar.

Door "BESCHERMING AAN" naar 1266 te sms'en zal je altijd en overal beschermd zijn voor dataroamingkosten en dat geldt dan ook als je op het strand van één van onze waddeneilanden loopt of in Hoek van Holland op de ferry stapt. Ook daar heb je dan nooit meer omkijken naar.


@Rachel ME Binnen NL werkt roaming sowieso niet, dus je kan beter niet provider laten automatisch kiezen maar handmatig op KPN zetten. Voordat je naar buitenland gaat, verander het in automatisch en bescherming aan.

Door je provider altijd automatisch te laten kiezen zal je altijd en overal met een passende provider verbonden worden en heb je daar nooit meer omkijken naar.

Door "BESCHERMING AAN" naar 1266 te sms'en zal je altijd en overal beschermd zijn voor dataroamingkosten en dat geldt dan ook als je op het strand van één van onze waddeneilanden loopt of in Hoek van Holland op de ferry stapt. Ook daar heb je dan nooit meer omkijken naar.

Het beschermt jou tegen dataroamingkosten maar niet tegen roamingkosten. Als je gaat bellen of ben gebeld worden tijdens een wandeling op waddeneilanden met verbinding met TAMPNET moet je toch betalen.


@Rachel ME Binnen NL werkt roaming sowieso niet, dus je kan beter niet provider laten automatisch kiezen maar handmatig op KPN zetten. Voordat je naar buitenland gaat, verander het in automatisch en bescherming aan.

Door je provider altijd automatisch te laten kiezen zal je altijd en overal met een passende provider verbonden worden en heb je daar nooit meer omkijken naar.

Door "BESCHERMING AAN" naar 1266 te sms'en zal je altijd en overal beschermd zijn voor dataroamingkosten en dat geldt dan ook als je op het strand van één van onze waddeneilanden loopt of in Hoek van Holland op de ferry stapt. Ook daar heb je dan nooit meer omkijken naar.

Het beschermt jou tegen dataroamingkosten maar niet tegen roamingkosten. Als je gaat bellen of ben gebeld worden tijdens een wandeling op waddeneilanden met verbinding met TAMPNET moet je toch betalen.

Klopt, alleen hoor je vrijwel nooit iemand die daar over aan de bel trekt terwijl het schering en inslag is dat mensen €61,50 kwijt zijn omdat hun telefoon ongemerkt via een netwerk van buiten de EU gecommuniceerd heeft.


Het beschermt jou tegen dataroamingkosten maar niet tegen roamingkosten. Als je gaat bellen of ben gebeld worden tijdens een wandeling op waddeneilanden met verbinding met TAMPNET moet je toch betalen.

Klopt, alleen hoor je vrijwel nooit iemand die daar over aan de bel trekt terwijl het schering en inslag is dat mensen €61,50 kwijt zijn omdat hun telefoon ongemerkt via een netwerk van buiten de EU gecommuniceerd heeft.

Tarieven van KPN op TAMPNET

Tarieven Noordzee via Tampnet: Voor bellen, sms’en en internetten op de Noordzee via Tampnet gelden andere nationale tarieven: 2,50 per MB; 2,- per minuut voor zelf bellen; 1,- per minuut voor gebeld worden en 0,30 per sms (incl. BTW).

Da is €61,50 net genoeg voor 30min bellen. Zoals ik mijn vriendin ken, is 30min te kort om met haar moeder of haar vriendinnen uit te wisselen hoe mooi het weer op Terschelling is.

We hebben geleerd in NL altijd een vast NL provider te kiezen, omdat we komen heel vaak in grensstreek met België, en toen roaming nog niet kostenlos was, is een verrassing op telefoonrekening geen zeldzaamheid met automatisch provider.


@TDN, Toch zien we (vrijwel) nooit klachten over hoge kosten voor telefonie maar is het schering en inslag t.a.v. dataroamingkosten. €61,50 staat gelijk aan een kleine 25MB aan data en dat kan je in een paar luttele seconde verbranden.


Reageer