Skip to main content

Extra mobiele kosten door satellietverbinding op ferryboot

• August 5, 2026
  • 5 reacties
  • 103 keer bekeken

Ik ben dus het volgende slachtoffer van de onwil van KPN - louter ingegeven om geld over de rug van klanten binnen te harken - om standaard bescherming (een zgn. opt-in) aan te zetten om hoge mobiele tarieven via satellietverbinding te voorkomen, op bv. ferrytochten binnen de EU. Mij is het recent overkomen op de heenreis met de Colorline boot tussen Denemarken (Hirtshals) en Noorwegen (Kristiansand). Bijna 12 euro extra kosten voor 1MB (!!), waarschijnlijk door wat achtergrond verbruik van apps (bv. van de auto). Ik was van dit risico niet op de hoogte, mijn laatste ferry-overtocht dateert van decennia terug toen er nog nauwelijks een mobiele telefoon was. En vliegen doen we uit principe (klimaat/milieu) al lang niet meer.

KPN heeft klanten nooit actief (mij in elk geval niet) over dit risico geïnformeerd, en ook bij Colorline moet je gericht zoeken op de website om hiervan op de hoogte te geraken. Nadat het SMS-je van KPN over de satellietverbinding met de hoge tarieven vervolgens binnenkwam, heb ik acuut de mobiele verbinding uitgezet, anders was het waarschijnlijk de maximale 60,50 euro geworden. 

Mijn partner was nog voor de vakantie overgestapt naar een andere (veel goedkopere) provider i.v.m. de stelselmatige kostenverhogingen van KPN, en wat blijkt: deze provider heeft als beleid om dit STANDAARD wel uit te zetten. HET KAN DUS WEL. Partner heeft dus geen extra kosten gemaakt en is overigens zeer tevreden over deze provider (meer MB’s voor veel minder geld en een uitstekende netwerkkwaliteit). Waar KPN een opt-in (zie de jarenlange berichten in de community) dus stelselmatig blijft weigeren. Schandalig gedrag, want welke klant wil 10 euro voor 1MB betalen! Op de terugweg had ik uiteraard via SMS wel BESCHERMING AAN geregeld en zijn geen extra kosten gemaakt.

Vandaag heb ik overigens net als partner de overstap naar andere provider gemaakt, over 1 maand ben ik dan definitief verlost van dit afschuwelijke bedrijf. Ik ben inmiddels helemaal klaar met het klantonvriendelijke en continue graaigedrag van KPN.

5 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 5, 2026

Je zal er anders over denken, maar gelukkig bleef het bij bijna twaalf euro. De meesten gedupeerden (elk jaar weer velen) zijn voor 60,50 de klos. 

Ik hoop dat je het verder prachtig vond in Noorwegen. Ben zelf ook nog maar net terug en ik had op de terugweg dezelfde boot vanuit Kristiansand naar Hirthals. Noorwegen is geweldig! 

Voor de meelezers toch even deze tip:

Beschermingslimiet aanpassen

Wil je de beschermingslimiet verlagen naar 0 euro, dan kan dat: SMS bescherming aannaar 1266

Je zet hiermee de limiet op 0,- en je kunt dan dus geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, totdat je de limiet zelf weer aan zet (bescherming uit naar 1266) of een voordelige Extra buitenlandbundel activeert. 

Verbinding met satellietnetwerk op een (veer)boot

Pas er ook mee op om verbinding te maken met een zogeheten maritiem netwerk, als je bijvoorbeeld met een veerboot reist. Voor deze satellietnetwerken worden heel hoge tarieven gehanteerd.

Roaming op je smartwatch

Meer informatie over roaming op je Apple Watch of Samsung Watch via multisim lees je in ons Multisim artikel.

Tarieven voor roaming buiten de EU

Buiten de EU gelden er andere tarieven en de kosten kunnen aardig oplopen. Per land en per provider verschilt wat je betaalt per MB, je kunt de tarieven voor jouw bestemming op onze site opzoeken.
Wettelijk is er bepaald dat er een limiet van €50,- exclusief BTW geldt, dit is €60,50 inclusief BTW. Bij 80% en 100% verbruik van dit limiet ontvang je een waarschuwing per SMS. Bij 100% verbruik van het limiet wordt het internet automatisch geblokkeerd. Deze blokkade geldt per factuurperiode en de factuurperiode verschilt per klant.

Check de maandelijkse factuur om na te gaan wat jouw factuurperiode is. Een verblijf buiten de EU of in een grensgebied kan over 2 factuurperiodes gaan, waardoor er tweemaal €60,50 = €121,- berekend kan worden op 1 factuur. 

bron: 

Gertjan Woudenberg
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

Heeft KPN ooit een reden of verklaring gegeven voor het feit dat bescherming niet standaard aan staat? 

@Noordzee 

Noorwegen is inderdaad een prachtig land, voor de 1e keer bezocht met een autorondreis. Een half jaar voorbereiding, veel uitzoekwerk. Meerdere verblijfslocaties en de ferry-overtocht Denemarken-Noorwegen ruim vooraf geregeld, reisafstanden/-tijden in Noorwegen ivm laadlocaties (e-auto) en veerovertochten in fjordengebied gecheckt, tolbadge geregeld, verkeersregels doorgenomen, etc., etc. 

Maar nergens zijn we een duidelijke waarschuwing voor het risico van hoge mobiele telefoonkosten bij de ferry-overtocht van Colorline tegengekomen. Het is bij uitstek de verantwoordelijkheid van een telecomprovider om hier pro-actief op te wijzen c.q. dit risico af te dekken door dit standaard te blokkeren. Ik kan maar een conclusie trekken: KPN weigert dit systematisch, geld verdienen over de rug van ‘onwetende’ klanten heeft daar simpelweg de hoogste prioriteit. Het is van de zotte dat nog steeds vele klanten tegen deze absurde roamingtarieven aanlopen, elke klant die hierdoor gedupeerd wordt is er één teveel. Onethisch gedrag vind ik dit, maar het boeit KPN totaal niet. Wegwezen dus.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 6, 2026

Je krijgt toch een automatisch sms'je met tarieven als je een bepaald land binnenkomt ofwel, als je verbinding maakt met het bewuste netwerk? 

@AriënC 

Klopt, dit sms’je komt inderdaad binnen. In de meeste gevallen ben je dan al te laat en heb je al ettelijke MB’s verbruikt (1 MB stelt qua data vrijwel niks voor, bij > 6 MB ben je bij een tarief van 10 euro p/MB dus de maximale 60,50 euro - per factuurperiode - kwijt aan extra kosten; de satellietprovider is dan Telenor Maritime). Dataverbruik door app’s op de achtergrond speelt mede een rol. En als je je mobiele even niet binnen handbereik hebt en het sms’je pas later signaleert, ben je vrijwel zeker te laat. Ik heb mazzel gehad, het sms’je vrijwel direct gezien en gelezen, en heb vervolgens mobiele data uitgeschakeld.

Bij bv. Stenaline vindt je uitleg over tarieven satellietverbinding hier: Stenaline tarieven satellietverbinding