Skip to main content
Beantwoord

“Fout met server Probeer later opnieuw" als ik met mobiel naar vast nummer bel

• July 25, 2025
  • 32 reacties
  • 353 keer bekeken

Toon eerste bericht

32 reacties

• August 20, 2025

Goed gedaan maar die conclusie lijkt mij toch wat voorbarig.
De 2 systemen “verstaan elkaar niet” en de foutmelding wordt dan weergegeven in de ingestelde taal.

• Auteur
  • Topper
  • August 20, 2025

Als je op de Engelse foutmelding zoekt kom je bij Google Pixel deze melding tegen. Ook oplossingen die ik als leek niet begrijp, of die niet werken. 

Fout met server. Probeer het later opnieuw.

Server error Try again later

Ik zie bijvoorbeeld VoLTE uitzetten. Dat kan op sommige Pixels en op andere niet. Ik kan het niet vinden. Google Pixel telefoons werken niet in de hand van amateurs zoals ik

• Auteur
  • Topper
  • August 20, 2025

Bij mij werkt die code niet

Ik wacht met mijn zus bellen totdat Genius het oplost.

VoLTE (Voice over LTE) allows Pixel phone users to make and receive calls over a 4G or 5G network, enhancing call quality and stability. While Pixel phones generally support VoLTE, it's often enabled by the network provider and may not require manual activation by the user. To check if VoLTE is enabled, you can dial ##4636## in the phone app and look for "VoLTE provisioned" being ON in the "Phone information" menu. 

• Auteur
  • Topper
  • Antwoord
  • August 20, 2025

Ergens in de krochten van het net werd mij aanbevolen om het voorkeursnetwerktype van de sim op 3g te zetten. Dat werkt. Ik belde mijn zus, en jawel, geen foutmelding. Ik ben dus geholpen. Iedereen BEDANKT. Ik hoop hierop nooit meer terug te komen. Hiep Hiep hoera!

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20

Fijn dat je een oplossing hebt gevonden, ​@NeefKwartel! Dit lijkt mij alleen geen permanente oplossing, omdat je voor internetten toch wel 5G of 4G wilt hebben. Ergens gaat het niet goed met VoLTE (bellen over 4G) lijkt het. Maar ook alleen als er gebeld wordt naar een vast telefoonnummer. Het lijkt mij daarom goed dat onze technische dienst hiernaar kijkt. Zou je via de klantenservice een ticket willen laten aanmaken? Maak een belafspraak of neem contact op via een van onze social media kanalen: Instagram, Facebook of X.

• Auteur
  • Topper
  • August 26, 2025

Beste Denise

Ik heb totaal geen kennis van telefonie. Tot 2 maanden geleden was ik zeer tevreden met mijn OnePlus Nord. Deze viel en het scherm zat vol barsten. Dat ik niet voorop loop kun je zien aan het feit dat ik toen een Google Pixel 8 Pro heb gekocht.

Dan verandert alles. Het overzetten viel mee. Ik heb een tweede sim van een andere provider voor een vereniging. In de 8 Pro zit maar 1 slot. Mijn KPN nummer is dus een E-sim geworden. Ik bel privé met KPN. Ik gebruik de databundel van de andere sim omdat dat meer, en veel goedkoper is. Misschien onnodig want zoveel gebruik ik niet. 

Het blijkt dat ‘instellingen’ bij ieder merk nog behoorlijk verschilt. Urenlang heb ik in instellingen en op het internet gezocht waar die rare melding vandaan komt. Sommigen kon ik bellen, mijn zus niet. Ik heb niet in mijn telefoonlijst gezocht of er nog meer nummers zijn die ik niet kon bellen.

Als XS4ALL gebruiker uit de vorige eeuw moet ik ook nog altijd wennen aan dat gedoe met overschakelen naar KPN. Ook op internet en met de helpdesk. Het is me gelukt om twee keer met de helpdesk te spreken. De eerste keer heeft de medewerker zich werkelijk uitgesloofd. Niks gevonden maar zeer behulpzaam. De tweede keer moet de medewerker gedacht hebben dat ik niet helemaal goed bij mijn hoofd was. 

Hulde aan de community. Een aantal mensen heeft werkelijk zijn best gedaan. Ik merkte direct dat ze er veel meer van begrepen dan ik. Geen oplossing. Toen meldde zich iemand met hetzelfde probleem en ook een Google Pixel 8. Ik dacht: zou het dan aan de telefoon liggen? 

Ik ging dus zoeken met het telefoonmerk erbij. Ik vond een aantal begrippen die ik niet begreep.

Ook de suggestie om 'Preferred network type’ op 3 te zetten. Het bleek  in het Nederlands ‘voorkeursnetwerktype’ te zijn. Toen ik het gewijzigd had kon ik mijn zus bellen. 

Als ik hem nu op 4 of 5 zet krijg ik de foutmelding niet meer maar hij gaat ook niet bellen. Terug op 3 kan ik haar weer bellen. 

U snapt het, ik kan hier mee leven.

Nu, achteraf, had ik misschien ook met het andere nummer en de andere provider even moeten bellen.  Ik ga dat niet meer doen omdat mijn zus mij zo langzamerhand voor gek begint te verklaren met dat gezeur. 

Dus sorry, dit is het voor mij, hier eindigt mijn avontuur.

Wil

De oplossing van NeefKwartel werkt ook met de Pixel 9a. Heb een vaste SIM kaart die al vele jaren oud is. Alleen mijn pizzabakker, die het vaste KPN netwerk gebruikt, was onbereikbaar door de vage serverfout. De voorganger Pixel 6a heeft de instelling standaard op 5 staan en daarmee is de pizzabakker nog steeds prima te bereiken. 

Hartelijk dank voor de oplossing, ook namens Mario 

Ronald