Skip to main content

Omdat ik glasvezel internet van KPN heb krijg ik voortdurend aanbiedingen om ook naar een mobiel abonnement over te stappen. Ik heb nu Vodafone, maar dat heb ik al heel lang en dat was ook altijd goed in mijn oude woonplaats. Maar nu woon ik sinds twee jaar in het Groningse Westerkwartier en de dekking is heel slecht. Onder het bellen valt vaak de verbinding weg met melding “buiten bereik”. Ik wil wel overstappen, maar alleen als KPN mij kan garanderen, dat ik niet weer het zelfde probleem krijg. Kan KPN dat?
Bedankt en groet
LittleRedRooster

Hallo @LittleRedRooster 

Ik verwacht niet dat KPN dit zal garanderen. Door externe invloeden (bebouwing, begroeiing etc.) kan dit niet met 100% zekerheid worden toegezegd. Er zijn altijd witte vlekken, gaten in de dekking.

Op de KPN website staat een Dekkingskaart Nederland voor mobiel bellen en internetten waarmee je jouw omgeving kan bekijken.

Op de volgende website staat een overzicht van de KPN zendmasten (ook) in jouw buurt.

https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl/maps/zendmasten

Voor binnenshuis krijg je sowieso geen garantie, daar is “Bellen via WiFi” de aanbevolen optie.


Ik wil wel overstappen, maar alleen als KPN mij kan garanderen, dat ik niet weer het zelfde probleem krijg. Kan KPN dat?

Geen enkele provider kan een garantie bieden voor een goede (acceptabele) dekking binnen een pand, het maakt hierbij niet uit of het een woning of kantoor is. Door de enorme verschillen in constructies en isolatie is het onmogelijk daar garanties op te bieden, al helemaal in deze tijd waarbij signalen steeds moeilijker door muren, ramen etc. heen komen.

Dit is dan dus ook de reden waarom providers de afgelopen jaren hebben ingezet op bellen via Wi-Fi. Omdat je mobiele telefoon vaak toch al verbinding heeft met Wi-Fi, ben je ook bij slechte (of zelfs helemaal geen) dekking toch bereikbaar en kan je toch nog bellen.

 

Wat ik vaak mensen aanraad is - als ze nieuwsgierig zijn welke van de providers met een eigen fysiek netwerk (KPN, Vodafone, T-Mobile) goed of juist slecht zijn, gewoon eens aan wat mensen te vragen in de omgeving of een prepaid simkaart aan te schaffen. Bij het merendeel van de providers heb je nog geen mogelijkheid 5G te gebruiken, maar met 3G of 4G (afhankelijk van de provider) kan je wel een idee opdoen welke aan je wensen voldoet. Heb je er één gevonden? Kan je via de klantenservice vaak vanuit prepaid overstappen op een abonnement en betaal je vaak zelfs geen aansluitkosten 😉

Staar je overigens niet blind op dekkingskaarten zoals de Dekkingskaart van KPN, deze gaan uit van een ‘buiten’ dekking en zegt niets over hoe goed de binnen dekking is omdat niet op voorhand (tijdens het testen) bekend is in hoeverre een woning/appartement/kantoor geïsoleerd is.


Bedankt voor jullie reacties. Ik moet dan maar zelf kijken hoe ik mijn bel-probleem oplos.