Skip to main content

Ik word met grote regelmaat gebeld door Nederlandse nummers (mobiel en 085) en als ik opneem wordt ik in het engels aangesproken iets met Bitcoin of andere currency. Er wordt nu zelfs met mobiele data nummers gebeld.

Verder werd ik ook al een aantal keer gebeld door Nederlandse mensen met de mededeling dat ik hun gebeld zo hebben. Nou ik weet van niets! 

Ik begin me er goed aan te ergeren, zeker omdat ik nu geen onderscheid kan maken of ik nu door klanten gebeld wordt of door die frauduleuze gasten.

Laatst nog gevraagd voor welk bedrijf ze werkte, in het engels, maar dat wilde ze niet zeggen omdat ik dan aangifte bij de politie zou doen. Ze weten dus donders goed dat dit fout is.

Ik ben ook zeker niet vakplan om een ander nummer te nemen aangezien ik een hele klantenkring heb die dit nummer kennen. Zou voor mij een hele grote verliespost worden. 

Hoe gaan jullie dit oplossen op zeer korte termijn! Dit speelt al enkele maanden.

Die ( meest) Indiase bedrijven plukken nummers van internet. Je zegt je nummer zakelijk te gebruiken dus zul je wel een website hebben waar die op staat. En elders mogelijk ook.

Nummerweergave is tegenwoordig makkelijk te vervalsen, dat heet spoofing. Dat nummer, willekeurig van iemand in Nederland, sturen ze mee vanuit India. Helaas niet te blokkeren, want het zijn echte nummers. Alleen dus niet van hun. Jouw nummer is dus ook al gespoofd. 

Helaas is hier niets aan te doen. India laat ze hun gang gaan en Nederland heeft miljoenen nummers in gebruik die gespoofd kunnen worden. 

En ik zou niet willen dat mijn nummer geblokkeerd wordt omdat het in India misbruikt wordt. 

Kpn, Ziggo, Vodafone, T-mobile, en alle andere telecom aanbieders gaan dat niet blokkeren alleen al omdat het van de telecom wet niet mag.

Individuele klanten mogen wel ( inkomende) nummers blokkeren. Vandaar dat die optie ook in je mobiel zit. 

Op de vaste nummers biedt kpn dit sinds kort ook aan.

Blokkeren, en steeds weer blokkeren is het devies. 

En dat er voor nummerweergave misbruik van jouw nummer wordt gemaakt is niet te voorkomen. Meestal gebruiken ze een nummer maar enkele dagen. 

Ik neem aan dat je klanten in je contacten hebt. Dan zie je hun naam en weet je dat het een klant is. Anders alleen een nummer en kan het dus phissing zijn met een gespoofd nummer.Â