Skip to main content

Wij zijn op vakantie geweest in Spanje, Catalonië. Toen ik net de grens over was, had mijn mobiel geen 4G meer. Alles geprobeerd, alle adviezen opgevolgd maar niets hielp. Vervolgens KPN gebeld en gesproken met Marianne. Met haar hulp had ik toch ineens het 4G netwerk. Maar helaas duurde dat maar een half uur en ik kreeg het niet meer terug. Pas in Frankrijk, net over de grens, had ik weer 4G. Het is niet het allerergste, bellen kon ik wel maar het is gewoon irritant omdat je weer afhankelijk bent van (slechte) WiFi en zo.
 

Hoe kan dit? En zijn er meer mensen die hier last van hebben gehad? Het zou te maken kunnen hebben met een update van het netwerk in Spanje die mijn IPhone niet aankan maar dat is een aanname. 
Ben benieuwd naar de reacties. Gr. Jacqueline 

 

Hoi @Boej6751 

Welkom op de community van KPN.

Leuk en natuurlijk fijn zo’n zonnige 🌞vakantie in Spanje.
Alleen jammer dat je op sommige plekken gaan 4G netwerk had, waardoor je geen gebruik kon maken van het internet op je iPhone 7.

Om te beginnen, heeft KPN géén enkele invloed op de buitenlandse mobiele netwerken, en ben je dus afhankelijk van het bereik van het mobiele netwerk waar je als gast gebruik van maakt.
Of het mobiele netwerk waar je als KPN klant gebruik van maakte in Spanje, een update heeft gekregen kan alleen de Spaanse provider je vertellen, dat wordt niet gecommuniceerd naar KPN in Nederland.

Het is daarom ook aan te raden, om dan handmatig een mobiele netwerk te selecteren waarmee je een prima 4G bereik hebt, en waarop je ook probleemloos kunt internetten.
Spanje kent drie mobiele netwerken, dus je kunt kiezen uit één van deze drie.

Daarnaast kan het ook nog zijn, dat er op het Spaanse mobiele netwerk waar jij gebruik van maakte, een storing zijn of door werkzaamheden tijdelijk zorgen voor minder bereik.

Jouw iPhone 7 zou gewoon alle frequenties van het 4G netwerk binnen de EU aan kunnen, want de meeste EU landen gebruiken dezelfde 4G frequenties als in Nederland.

Dus voor een volgende keer, selecteer handmatig (binnen de instellingen van je iPhone 7 onder Mobiel Netwerk) een ander mobiel netwerk voor een beter bereik van 4G in Spanje (of binnen een ander land waar je dan bent).


Michel,

Bedankt voor je reactie.

Alles wat je nu adviseert, heb ik geprobeerd maar geen enkel netwerk deed het, alleen 3G of E. Het heeft 2 weken geduurd en ik heb het elke dag geprobeerd.

Ik denk dat het best aan een update van de provider kan liggen maar ja, ik kan daar zelf niet zover mee. 
Nu werkt het weer in ieder geval maar ben eigenlijk benieuwd of er meer mensen hier last van hebben gehad. Daarom heb ik het berichtje geplaatst.


Hi @Boej6751, welkom bij onze community.

Allereerst, wat lekker zo'n vakantie in de zon. Zo te lezen heb je alles geprobeerd wat je kon proberen, en ik kan me ook goed voorstellen dat het verre van ideaal is om afhankelijk te zijn van WiFi. Waar was jij precies, kan het zijn dat je misschien afgelegen zat in een gebied met minder bereik? Verder kan ik alleen adviseren om even contact met ons op te nemen om te kijken of wij iets kunnen zien en waar nodig de technische dienst aansturen. Jij bent nu natuurlijk al terug dus je hebt er niets meer aan. 

Maar mocht het nog een keer gebeuren, neem even contact met ons op. Vanuit het buitenland zijn we bereikbaar via nummer 0031 6 1200 1200. We zijn bereikbaar maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 18.00 uur. Zaterdag van 08.00 tot 17.00 uur.


Goedemiddag Alex,

ik heb contact gehad met Marianne van KPN zoals ik al in mijn eerste bericht schreef. Zij kon het probleem wel oplossen maar na een half uur  was de verbinding weer weg. Daarna heb ik iedere dag alles opnieuw geprobeerd maar niets hielp. Ik was overigens in Spanje aan de Costa Brava vlak bij Girona dus dat kan het probleem volgens mij ook niet zijn. Wel weet ik nog dat ik vorig jaar hetzelfde probleem had maar dat het zich toen wel automatisch herstelde na verloop van tijd. 


Duidelijk, dan stel ik voor om het hier te laten melden mocht je weer in Spanje zijn en dit weer te ervaren, dan kunnen wij een melding maken voor de technische dienst. Bellen is uiteraard net iets sneller. Ik kan op dit moment weinig hier aan doen namelijk. 


Dat is prima. Mijn bedoeling is ook om te weten te komen of anderen ook met dit probleem te maken hebben gehad. Jammer dat jullie niet kunnen uitzoeken/navragen bij de Spaanse providers of zij weten wat hier aan de hand zou kunnen zijn.

Bij een volgende keer neem ik zeker weer contact op met KPN. Bedankt in ieder geval voor je reactie.

 

 

 


Reageer