Skip to main content
Antwoord

Geen bereik met mobiel op Borneo Eiland?

• September 27, 2025
  • 5 reacties
  • 109 keer bekeken

We hebben al enige tijd geen of zeer slecht bereik in / bij het Borneo Architectuur Centrum op het R.J.H. Fortuynplein. Bij navraag blijkt dat er 3 mensen daar werken met dit probleem. Alle 3 hebben een KPN abonnement en dachten eerst dat ze een nieuwe telefoon nodig hadden. Anderen met een andere provider hebben geen problemen?

Graag snel onderzoek en een oplossing , het is erg onhandig en we komen met uitval weinig professioneel over bij onze opdrachtgevers.

dank en groet Bastiaan Vlierboom 

Beste antwoord door RBxx

Hoewel de naam anders suggereert ligt het probleem niet zo ver weg ​@Vikash van KPN 

Borneo-eiland en ook Java-eiland liggen in het Oostelijk Havengebied van Amsterdam 😉

Op de Antennekaart zie je de locatie. Daar staat geen KPN antenne “om de hoek” dus wellicht speelt dat een rol. Als het probleem recent is ontstaan zou één van de masten (Zeeburgerkade) een probleem kunnen hebben.

De tijdelijke netwerk voorzieningen voor Sail 2025 zullen nu ook wel opgeruimd zijn.

5 reacties

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hallo Bastiaan, welkom op de community! Ik begrijp goed dat slecht of geen bereik op die locatie erg vervelend is, zeker als dit invloed heeft op jullie werkzaamheden en uitstraling naar opdrachtgevers.

In het buitenland gebruikt je toestel het netwerk van een lokale provider. Met roaming aan maak je verbinding zodat je mobiel internet kunt gebruiken. Je toestel kiest automatisch een voorkeursnetwerk, maar je kunt ook handmatig een ander netwerk selecteren. Heb je dat al eens geprobeerd? In het topic hieronder lees je hier meer over. 

KPN Mobiel in het buitenland: Roaming

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 30, 2025

Waarom haal je het buitenland erbij ​@Vikash van KPN ?

Dat centrum is gewoon in Amsterdam gevestigd. https://www.bac-amsterdam.nl/

En, … er is ook geen Fortuynplein op Borneo.

Neem nog een kop koffie voor helderheid 😁☕

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • Antwoord
  • September 30, 2025

Hoewel de naam anders suggereert ligt het probleem niet zo ver weg ​@Vikash van KPN 

Borneo-eiland en ook Java-eiland liggen in het Oostelijk Havengebied van Amsterdam 😉

Op de Antennekaart zie je de locatie. Daar staat geen KPN antenne “om de hoek” dus wellicht speelt dat een rol. Als het probleem recent is ontstaan zou één van de masten (Zeeburgerkade) een probleem kunnen hebben.

De tijdelijke netwerk voorzieningen voor Sail 2025 zullen nu ook wel opgeruimd zijn.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Haha, mijn fout.🙄 Ik dacht dat Bastiaan dit bedoelde, maar als ik nu het bericht opnieuw lees had ik dit ook wel kunnen weten. Voor dit soort meldingen kan je het beste contact opnemen met onze klantenservice. Zij kunnen een ticket aanmaken en dit intern doorgeven zodat er onderzoek gedaan wordt naar het bereik op die plek. Mijn advies is om een terugbelafspraak te maken, zodat je niet in de wachtrij hoeft te staan.

Forum|alt.badge.img
  • Nieuwkomer
  • November 23, 2025

beste borneo architectuur centrum

Wij zijn sinds augustus dit jaar buren, heel leuk! maar... ik heb slecht nieuws. Vanaf begin augustus met verhuizen, hadden mijn kind en ik (beide kpn) direct nul bereik met ons mobieltjes, met KPN vaak erover gebeld met wisselende resultaat en steeds andere verhaltjes.

Ik kreeg uiteindelijk te horen dat er inderdaad een 5G/mast/geen idee wat/ storing was in de buurt waardoor het bereik ‘minder’ was (het was niet ‘minder’ het was nul) maar het zou binnen 2 weken opgeslost worden. Om duidelijk te zijn niet alleen in huis maar in het hele buurt hadden we nul bereik. We zagen een sateliet icoon en konden niet bellen of gebeld worden, niks.

KPN stuurde na veel aandringen een noodpakket voor internet op, maar aangezien deze met een sim kaart werkt hadden we er niks aan. Evengoed leuk geprobeerd.

Na een paar weken onbereikbaar wachten, werd ook ons internet aangesloten in huis en toen rara hadden we bereik (via de modem dus op de een of ander manier) buitenshuis wederom nog steeds niks. Mijn vrouw en zoon met Odido hadden en hebben overigens prima bereik.

Online onderzoerk leverde het volgende op, ondanks eindelijk het bericht van KPN dat er inderdaad beslist een storing was bekend zag ik online bij KPN ‘storingen’ dat alles helemaal in orde was (zie beelden onder) allemaal screenshots van KPN online gemaakt rond 9 aug 2025. Voor zowel 2G, 4G en 5G allemaal uitestekend snelheden en dekking binnen en buiten blijkbaar niet alleen goed maar heel goed.

bij 5G zijn er op sommige plekken lichtere vlekken in het groene dekking te zien, maar staat er evengoed, zowel buiten als binnen heel goed
vooral de tip onderaan is zeer handig ‘ga bij het raam staan’

KPN, waarom moet ik zelf op onderzoek uit om te ontdekken dat KPN een probleem heeft en dat langer weet, maar niks over zegt aan de betreffende klanten en het al maanden niet eens kenbaar maakt (of verzwijgt, vergeet, wie weet) online?

Naast wat KPN toont en belooft kwam ik ook onderstaand plaatjes tegen van een ander onafhankelijk partij, in volgorde zie je hier mobiel bereik Vodafone, Odido en KPN in het zelfde periode (aug 2025) op hetzelfde locatie als KPN boven.

vodafone bereik
odido bereik
kpn bereik

Ik ben geen expert en kan geen uitspraak doen over de juistheid van bovenstaand info/metingen ten opzichte van wat KPN publiceert maar kan wel zeggen dat het plaatje voor KPN hierboven overeenkomt met de werkelijke situatie voor ons in ieder geval: namelijk KPN overal nul (echt helemaal niets) bereik in het hele oostelijk havengebied.

Ik ben eigen baas en inmidels (meer dan 3 maanden later) is de situatie nog steeds niets veranderd, ik mis telefoontjes, voicemail berichten en ontdek soms halverwege de dag pas dat ik onbereikbaar ben/was, zelfs wanneer ik verplaats naar een ander stadsdeel want de storing reist met me mee en heb ik ook daar geen bereik totdat ik het ontdek (meestal per toeval) en mijn mobiel herstart. Natuurlijk zijn dus alle nooddiensten voor mij en mijn kind onbereikbaar zouden we dat ooit ineens nodig hebben. 

Onlangs belde ik opnieuw met KPN en kreeg een week later het volgende e-mail bericht:

Er is een storing aan de antenne-installatie bij jou in de buurt. 

Wat betekent dit voor jouw mobiele bereik?

Het is mogelijk dat je met name binnenshuis problemen ondervindt met bellen,sms’en en mobiel internetten (gemiste gesprekken, verbroken verbindingen, geen verbinding tot stand kunnen brengen, lage datasnelheid). Uiteraard kun je ook gebruikmaken van het vaste netwerk en van je Wifi-aansluiting (tenzij je een mobiele router hebt). Het alarmnummer 1-1-2 blijft in ieder geval via vaste verbindingen bereikbaar. 

Hoelang gaat dit duren?

We werken hard aan een oplossing. Wegens technische complicaties duurt dit langer dan verwacht. We kunnen nog niet aangeven wanneer de antenne-installatie weer in werking is. Zodra dit het geval is, zullen bereikbaarheid en datasnelheden in het gebied weer op het vertrouwde niveau zijn. 

Vrij vertaald lees ik: we weten al lang dat er problemen zijn, maar deze storing verzwijgen we online, klanten in de buurt laten we ook niks weten totdat ze er zelf over vragen - maar we laten ze wel lekker doorbetalen voor een product dat niet werkt

het probleem is ondanks hun bewering echter niet alleen in huis maar juist ook buiten, overal.

Verder als vrolijk afsluiter lees ik

KPN blijft het netwerk vernieuwen!

leuk bedankt

KPN heeft inmiddels (meer dan terecht) beloofd de kosten voor 3 maanden mobiel aan mij terug te betalen (doen we normaal nooit mijnheer) maar verder weet ik nu alleen dat er niet bekend is wanneer het verholpen word en of ik als klant dat ooit te horen zal krijgen zonder zelf achteraan te moeten gaan. Doorbetalen mag ik kennelijk wel, of het werkt of niet, voor zolang het duurt.

Ondanks alle beloftes heb ik zelf besloten om te vertrekken bij KPN, als je zo zaken doet dan gaan we samen geen zaken doen.`Hopelijk helpt dit om een idee te geven waarom jullie mogelijk ook een tijdje slecht tot nu bereik hebben maar niet daarover zijn geinformeerd of vergoed.

in ieder geval succes met alles oplossen en de diensten waar jullie voor betalen ook daadwerkelijk krijgen