Skip to main content

Ik heb een abonnement voor mijn mobiel met alleen belminuten/sms.

Ik heb geen internetbundel. 

Hoe kan het dan dat ik buiten de eu kosten heb gemaakt voor gebruikte mb's?

Ik hoop een uitleg te krijgen.

Groeten,

PietvL

 

 

Maar je was niet buiten de EU?


Arjan,

Ja, ik was in de usa. 

Roaming staat standaard uit.

Ik heb géén internetbundel. 

Hoe kan ik weten dat er dan toch mb's worden verbruikt buiten Eu.

 


Het zou in mijn ogen niet mogelijk moeten zijn, maar er is altijd wat dataverkeer.

Zie ook dit achtergrondartikel van Tweakers.net:

https://tweakers.net/reviews/7042/roaming-uit-en-toch-kosten-ongewenst-dataverkeer-in-het-buitenland.html


Vreemd verhaal, maar wel duidelijk. 

De providers hebben hier geen uitleg voor, waarom ditgebeurt 

Dus als bij mij roaming uit staat (standaard) en ik ben buiten de eu, gaat kpn gewoon, zonder dat ik het weet, kosten berekenen voor de gebruikte mb's. 255Mb, in mijn geval. Dat is geen beetje.

Nogmaals, ik heb géén internetbundel in mijn abonnement. 

Ik wil deze kosten terug.

Ik heb zelf niets aan gezet.

Kpn bepaalt, belachelijk!

 


Hallo @PietvL heb je ‘mobiele data’ ook wel permanent uit staan in je mobiel, zowel binnen de EU als daarbuiten?

Indien ‘mobiele data’ (per abuis) aan staat kun je dat verwachten.

 


Zoals in: Verbindingen- Gegevens gebruik- Mobiele gegevens? 

Dan wordt internet geopend via mijn mobiele netwerk. Dat netwerk is dan toch wifi als ik geen internetbundel heb?

Dat stond aan ja. 


Zoals in: Verbindingen- Gegevens gebruik- Mobiele gegevens? 

Dan wordt internet geopend via mijn mobiele netwerk. Dat netwerk is dan toch wifi als ik geen internetbundel heb?

Dat stond aan ja. 

Hallo @PietvL mobiel netwerk is GEEN wifi, dat moet je dan meteen uitzetten.

 


Maar.... Nochmaals... ik heb geen internetbundel in mijn abonnement. Ik betaal er ook niet voor.

Ik verwacht dan ook dat ik dat niet kan gebruiken, waar ik ook ben.

Nu blijkt dat kpn dat gewoon, zonder te melden, aanzet als ik geen wifi heb.

Ik blijf erbij, dat als ik geen internetbundel heb, ik niet verwacht dat ik van alles uit moet zetten, om internetgebruik te voorkomen. Ik heb geen internet.

Kpn waarschuwt mij ook niet, als ik onbedoeld internetdata gebruik, dat dat eigenlijk met mijn abonnement niet kan.

Nee, ze laten me achteraf weten dat ik al aan de €60 limiet zit en het dan pas afsluiten. Dat heet misleiding.

Hoe kan ik mijn geld terug krijgen? 

Heeft iemand een tip bij wie ik dit kan eisen?

Uit een eerder verhaal blijkt dat ik niet de enige ben met dit probleem.

Ben al heel lang klant van kpn, maar dit heb ik nog niet meegemaakt.

Ik ben hier eigenlijk erg kwaad over.

 


Gewoon rustig blijven @PietvL . Een moderater gaat hier binnenkort op reageren.  Vul je profiel in met klantnummer en het betreffende telefoonnummer dan kunnen ze voor je aan de slag. 


Graag zou ik een reactie van kpn zelf ontvangen over bovenstaand probleem.

Hier mijn gegevens:

*** *** ***

Klantnummer: ***

Gaat om factuurnummer: ***

Graag een reactie.

PietvL

 

Admin: klantgegevens verborgen i.v.m. privacy


Haal svp je gegevens zo snel mogelijk weg, is openbaar forum @PietvL 


Ok, gedaan. Dank je.


Hallo @PietvL, ik snap dat je geschrokken bent van de factuur. Hierop zijn ineens kosten voor dataverbruik buiten de EU in rekening gebracht. Terwijl jij in de veronderstelling was dat je dit niet kon gebruiken.

Je zegt namelijk een abonnement met 0 GB te hebben. Dit betekent alleen niet dat je helemaal geen data kunt gebruiken. Er zit geen blokkade op dataverbruik. Je hebt alleen geen databundel in jouw abonnement. Dat betekent dat je geen data op volle snelheid kunt gebruiken. Maar je kunt wel altijd van traag internet gebruiken.

 

In de voorwaarden van KPN Mobiel (KPN 2021 vanaf 5 juli 2021 tot en met 30 juni 2022) staat het volgende:

Als uw data-tegoed op is wordt uw snelheid verlaagd, de maximale downloadsnelheid is dan 64 Kbps en de maximale uploadsnelheid 32 Kbps. U betaalt niet voor dit dataverbruik buiten uw tegoed.

Als je überhaubt geen databundel hebt, is jouw maximale downloadsnelheid via data standaard 64 Kbps. Je hoeft hiervoor binnen de EU niet voor te betalen.

 

De mogelijkheid tot het gebruiken van data binnen de EU, betekent dus ook dat je buiten de EU data kunt gebruiken. Tenminste, als je jouw mobiele dataverbruik aan hebt staan. En ik begrijp dat dit bij jou het geval was.

Je krijgt van ons bij aankomst in een ander land altijd een sms’je om je te informeren over de kosten bij verbruik in dat land. In de USA is dat € 2,50 per MB. Zodra je €60,50 en € 121,- (incl. BTW) aan kosten hebt gemaakt voor je gebruikte MB’s, blokkeert je internet automatisch. Je krijgt zowel bij 80% als bij 100% verbruik een sms. Meer informatie over het gebruiken van jouw abonnement in het buitenland vind je hier: https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/bundels/buitenland/wereld.htm

 

Hoewel ik jouw vraag snap, kan ik de gemaakte kosten niet vergoeden. De kosten zijn terecht in rekening gebracht. Jouw mobiele data stond namelijk geactiveerd en daarmee heb je de mogelijkheid om data te verbruiken, waar je ook bent. Binnen Nederland merk je hier niets van, want dan is dataverbruik buiten jouw bundel gratis, zij het wel met een lage snelheid. In de USA brengt dit dataverbruik kosten met zich mee. Maar wel terecht. Deze kosten kan ik niet vergoeden.

 

Wil je geen data verbruiken (in het buitenland)? Dan is het dus belangrijk om jouw mobiele data op jouw telefoon uit te zetten. Alleen zo kun je dataverbruik voorkomen.


Beste KPN.

Dank voor uw antwoord en uitleg.

Als het is gegaan zoals u uitlegt, had ik bij de eerste sms waarschuwing bij aankomst in de usa, 20apr23, natuurlijk meteen uw advies opgevolgd om het een en ander uit te zetten.

Alleen, het eerste smsje dat ik van u kreeg was op 24apr23 20:02. Dit was de €60 waarschuwing, waar ik erg van schrok.

Die welkomst sms heb ik nooit gehad.

Dan nog wat, hoe kan ik weten dat bij mijn abonnement, buiten de eu weer andere regels gelden. Zoals mobiele gegevens uitzetten als je buiten de eu bent als ook al standaard mijn roaming uitstaat.

Ik blijf mij daarom nog steeds afvragen hoe ik dit had moeten weten, vooral omdat ik het welkomst smsje niet heb gehad.

Als u wilt kunt u een screenprint van het kpn smsje krijgen met datum en tijdstip.

Zat nog in mijn prullenbak gelukkig.

Ik hoop dat er toch nog een oplossing gevonden wordt. 

Groeten,

Piet van Lunteren.


@PietvL Hi Piet, Denise heeft vakantie, vandaar dat ik in jouw topic reageer. 

Wat zij je hierboven heeft uitgelegd klopt helemaal. Echter hoor je wel die welkomst-sms te krijgen om je op de hoogte te stellen van extra kosten in het buitenland. Ik maak uit jouw verhaal op, en zie als ik je gegevens erbij pak, dat je die niet hebt gehad. Daarom zal ik bij uitzondering de kosten á €60,50 voor internet in het buitenland voor je vergoeden. Deze worden verrekend op je volgende factuur.

 

Controleer een volgende keer goed van tevoren op ons forum (of website) welke instellingen je eventueel moet aanpassen om kosten in het buitenland te voorkomen, aangezien we zulke kosten éénmalig vergoeden. Zie daarvoor bijvoorbeeld onderstaand topic

 


Hallo Alexandra,

Ik ben helemaal blij met dit antwoord en met deze prima service. Ik zal volgende keer goed opletten.

Na al het email verkeer over dit onderwerp, weet ik nu precies wat ik aan en uit moet zetten.

Nogmaals hartelijk dank. 

Ik ben weer een blije klant.

 

Groeten,

 

Piet van Lunteren


@PietvL Fijn om dat te horen! Graag gedaan 😊