Skip to main content
Vraag

Geen mobiel bereik op het balkon op de 20e etage

• April 8, 2025
  • 48 reacties
  • 548 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Ik hier al eens eerder geklaagd over geenĀ bereik buiten op het balkon op de 20e etage. Beneden hebben we vol bereik maar boven is er vrijwel niets. Jammer genoeg gaat ook het wifi signaal niet door de tegenwoordige ramen dus we zitten al snel zonder internet als we buiten zitten. Niet dat we ons verder niet vermaken maar het zou toch leuk zijn als de verbinding goed zou werken.Ā 
Ā 

in Rijswijk wordt veel hoogbouw gebouwd rond winkelcentrum de Boogaard en al die toekomstige bewoners zoudenĀ goed bereik op hun balkon wel kunnen waarderen. Dus KPN kunnen jullie niet een paar antennes wat naar boven richten ipv alles naar beneden zodat ook wij bereik hebben?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

48 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 8, 2025

Hallo ​@MitchSouthĀ ,

Je zou ook kunnen overwegen om een SuperWiFi-punt in de buurt van jouw raam te zetten. BV op de vensterbank. Dan heb je vast wel WiFi op jouw balkon.

Ā 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 8, 2025

Ik heb Netgear Orbi WiFi 7 en er staat een sateliet vlak bij het raam maar het gaat er niet door heen. Dus ik betwijfel dat een ā€œSuper Wifipunt ā€œ van KPN dat wel gaat doen.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 8, 2025

Dan toch even wat experimenteren met de plek waar je dat WiFi-punt neerzet in jouw huis.Ā 
Ā 

Zelf heb ik in een straal van vijftien meter rond mijn huis WiFi via drie verschillende WiFi-punten.Ā 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 8, 2025

Ja dat had ik in mijn vorige huis ook, niet ieder huis heeft dezelfde beglazing. In dit appartement heeft de beglazing warmtewerende folie die waarschijnlijk het wifi signaal blokkeert.

Ā 

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • April 8, 2025

Is het mogelijk om een netwerk kabel naar het balkon te trekken en dan een wifi punt buiten hangen. Een wifi punt die je buiten kan ophangen.Ā 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 9, 2025

Nee dat gaat niet lukken, het zou fijn zijn als we gewoon mobiel bereik hadden.Ā 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 9, 2025

Ik denk dat de kans klein is dat er bovenop het dak van jouw flat een extra zendmast komt. Je zult het probleem moeten oplossen door te zorgen voor Wifi op jouw balkon.Ā Ā 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 9, 2025

Waar staat dat ik een zendmast op ons dak wil? Wat ik uit vorige discussies van KPN heb begrepen is dat de antennes altijd naar beneden staan gericht misschien is daar iets mee te doen door KPN maar daar heb ik geen verstand van. AlleĀ goedbedoelde Wifi suggesties heb ik allemaal al geprobeerd, ik geen beginner.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 9, 2025

Dan toch even wat experimenteren met de plek waar je dat WiFi-punt neerzet in jouw huis.Ā 
Ā 

Zelf heb ik in een straal van vijftien meter rond mijn huis WiFi via drie verschillende WiFi-punten.Ā 

Als het nieuwbouw is dan zit er HR++ glas is en dan kan je echt niks. Wel eens een wifi punt tegen het raam gezet en deur dicht en dan geen bereik op een balkon van een nieuwbouw flat. Heel treurig. Enkel met de deur open heb je dan internet.

Waar staat dat ik een zendmast op ons dak wil? Wat ik uit vorige discussies van KPN heb begrepen is dat de antennes altijd naar beneden staan gericht misschien is daar iets mee te doen door KPN maar daar heb ik geen verstand van. AlleĀ goedbedoelde Wifi suggesties heb ik allemaal al geprobeerd, ik geen beginner.

probleem is dat dan de mensen beneden minder signaal hebben, en over het algemeen zijn daar de meeste mensen.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 9, 2025

Het is nieuwbouw met HR++ glas met nog een warmte werende folie.

En jaĀ uiteraard moeten de antenne's naar beneden gericht worden omdat daar de meeste mensenĀ zijn maar in het gebied waar ik woon wordt heel veel nieuwe hoogbouw gebouwd,Ā die mensen willen ook graag bereik.Ā Ik denk ook dat hoogbouwĀ deĀ Ā trend van de komende jaren gaat worden,Ā KPN zou naar mijn mening daar toch rekening mee kunnen houden. Ik heb geen verstand van 5G antennes maar als er eentje geplaatst of gericht kan worden op een gebied met hoogbouw zou dat misschien kunnen helpen?

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@MitchSouth, ik had je eerdere topic hierover ook gezien. Helaas heb ik hier vanuit KPN ook nog steeds geen oplossing voor. Zoals ​@NoordzeeĀ noemt zou wifi misschien een betere oplossing zijn maar kan ook wel ns ingewikkeld zijn. Ik kan me voorstellen dat je op de 20e niet de deur altijd open wilt houden als je op je balkon zit

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 10, 2025

Hoi ​@MitchSouth, ik had je eerdere topic hierover ook gezien. Helaas heb ik hier vanuit KPN ook nog steeds geen oplossing voor. Zoals ​@NoordzeeĀ noemt zou wifi misschien een betere oplossing zijn maar kan ook wel ns ingewikkeld zijn. Ik kan me voorstellen dat je op de 20e niet de deur altijd open wilt houden als je op je balkon zit

Ja dat klopt, ik hoop dat KPN ook eens aan de hoogbouw denkt, in vele grote steden staan behoorlijk wat gebouwen van 15 etages en hoger en er komen er steeds meer bij.Ā Ā Ā 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 10, 2025

Op je balkon ben je in principe 'gewoon’ thuis. Daar bieden de 3 hoofdgebruikers op de 3 netwerken Wifi Bellen voor. En wifi voor internet.

Ik kan dan alleen verzinnen de wifi satelliet zo te plaatsen dat ie gunstig staat als je balkondeur open staat. Want ik neem óók aan dat je niet op je balkon gaat zitten met de deur dicht.

Voor 4G/5G bereik op die hoogte (!) kan je nog heel lang wachten vrees ik. De zend-energie is lager, bij de grond, het meest efficiƫnt. Als er ook een deel omhoog gericht moet worden gaat het grotendeels de lucht in. En zal het vermogen en dus stroomverbruik (! milieu) omhoog moeten.

5Guru
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • April 10, 2025

​@MitchSouthĀ 
Kun jij eens kijkenĀ welke masten in jouw buurt staan?
Graag hier kiezen:
https://antennekaart.nl/kaart/4g?providers=kpn&lat=52.40514183&lng=4.93457794&zoom=11

Ā 

Op de 20e moet je perfect ontvangst hebben.
Zeker op de Low-Band frequenties. 700/800/900 MHz.
Deze komen ruim 50 km+ ver, mocht dat de enige site in de buurt zijn.

Ā 

Ook 1800/2100/2600 MHz komen gewoon makkelijk 10 km + ver.

Ik denk dat er iets mis gaat met teveel signaal.
Welke telefoon heb je?

En indien niet ƩƩn van deze, zou je jouw sim eens kunnen testen in een Samsung S22/S23/S24/S25 van iemand?

Mocht het dan wel werken, heb je alvast een idee.
Zo niet, kun je dan met die telefoon bellen naar *#0011# en het service menu openen. De juiste sim kiezen en dan een volledig screenshot (tijdens screenshot [volume down + power side button]Ā pijltje naar beneden) maken tijdens een data sessie? Radio stream of direct na openen website bijvoorbeeld.

Ā 

Natuurlijk is grote gebouwen om je heen niet optimaal, maar dan krijg je juist meer bandbreedte binnen.
Door de werking van weerkaatsingen kun je juist 4x4 MIMO krijgen.

Het kan zijn dat de telefoon in de war raakt en daardoor geen ontvangst rapporteert.
Daarom zeer benieuwd naar het telefoon type.

Ā 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 10, 2025

Ik heb een iPhone 16 Pro Max met een e-sim.Ā 

De dichtstbijzijnde (>1 km) KPN mast isĀ Ocarina V, Muziekbuurt, Rijswijk. De andere is 529, Thomas Jeffersonlaan, Presidentenbuurt, Rijswijk, We hebben aan 2 kanten een balkon, voor mast 1 staat de flat ertussen maar mast 2 kan ik op beide balkons zien staan.Ā 

Ik heb helaas geen toegang tot een Samsung telefoon.

Als ik naar het nummer bel krijg een grijs scherm met de tekst ā€œFout bij uitvoeren verzoek. Onbekende fout.

Ā 

Ā 

Ā 

5Guru
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • April 10, 2025

​@MitchSouthĀ ja werkt alleen voor Samsung dat service menu bellen.

En hmm, een iPhone 16 zou ook prima moeten werken.
Wel minder goed dan een Samsung, maar zeker met een flagship telefoon.

Er zijn wel wat iphone settings waar je kunt zien welke hoofdband je meer verbonden bent.
Maar ik heb geen idee hoe.

Ā 

De masten daar zouden ook prima moeten werken. Zeker op minder dan 1 km.
Ik zou toch eens iemand proberen te zoeken met een KPN (e)sim en een andere telefoon dan een iPhone.
En dan eens kijken of diegene ook geen bereik heeft.

Als beide telefoons geen bereik hebben is er inderdaad iets niet goed met de ontvangst.
Als de andere telefoon wel goed werkt, vrees ik weer voor een iPhone probleem.

Jammer dat Rijswijk hier niet in de buurt ligt, wel heel benieuwd wat er mis gaat.
Ā 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 10, 2025

Het is nieuwbouw dus er zijn in de loop van de tijd veel leveranciers hier geweest en ze klaagden allemaal dat er in de flat vrijwelĀ geen bereik was maar dat is binnenshuis. Ik weet niet of je voor KPN werkt maar misschien is er een collega in de buurt?

5Guru
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • April 10, 2025

​@MitchSouthĀ nee, ik werk niet voor KPN.Ā 

Dit is vooral pure radio technische interesse. Binnen met nieuwbouw is het inderdaad prima te verklaren.
Maar buiten is echt wel heel apart. Daarom, vraag een buur, familie, collega of als KPN eens serieus wil helpen, een goede monteur die eens gaat testen.

Deze data kan netwerken namelijk goed helpen, als het geen iPhone probleem is.

Ā 

Begin daar eerst, als andere telefoons hetzelfde probleem hebben kan er eens serieusĀ naar gekeken worden.
Ā 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 10, 2025

​@MitchSouthĀ Open phone app met Wifi uit en tikĀ *3001#12345#* om te komen in Field Test Mode. Daar kan je signaal sterkte en signaal kwaliteitĀ RSRP/RSRQ/SINR zien

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 10, 2025

Dankjewel, dit zijn de waardes op het balkon

Ā 

Ā 

5Guru
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • April 10, 2025

B20 - 800 MHz is je hoofdband.

Echter, net nagevraagd, doet de iPhone geen 2x2 Low bandĀ 

Opzich zou dit voldoende signaal moeten zijn. Maar de iPhone 16 gaat niet goed om met de low band.

Op hoogte inderdaad meer moeite. De iPhone update de signaal waardes ook niet realtime.

Als 5G band wordt N1 - 2100 MHz erbij gekoppeld.

Op een Samsung krijg je dan 4G B20 - 800 MHz + 5G N28 700 Mhz, dat werk veel beter wanneer je slecht signaal hebt, zeker met uploaden.

Ā 

ā€œVolgens de reviews van iphone 16e met c1 doet deze juist beter met minder bereik, mogelijk met die c1 dat ze wel 2x low doenā€

Extra informatie. Chip kan het, maar helaas niet geprogrammeerd. Apple loopt al jaren radio technisch achter kwa mobiele connecties.

Ā 

Zou opzich voldoende moeten zijn. Maar helaas, de telefoonmaker moet het beter gaan doen.

Probeer toch maar eens met een Samsung en je zult schrikken van het verschil.

Ā 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 10, 2025

​@MitchSouthĀ Signaal sterkte -82 dBm is heel zwak en -90 dBm is heel slecht. Geen wonder dat je geen verbinding krijgen. Vanaf -95 dBm krijgt je gegarandeerd geen verbinding

5Guru
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • April 10, 2025

​@MitchSouthĀ Signaal sterkte -82 dBm is heel zwak en -90 dBm is heel slecht. Geen wonder dat je geen verbinding krijgen. Vanaf -95 dBm krijgt je gegarandeerd geen verbinding

Is dat bij een iPhone zo?

Een RSRP van -110 tot -130 op een Samsung doet nog prima data onvangen.

Hier nu -111 binnen ook hoog, gewoon 600 Mbps max met 3500 MHz erbij, abo wil niet harder.

Ā 

B32 1400 zit zelfs op -102

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 10, 2025

Dankjewel voor je antwoord. Ik heb begrepen dat Apple bezig is met een eigen modem chip. Hopelijk presteert deze dan beter.

Wat ik echter nog niet begrijp is dat ik op straat vol 5G bereik heb, is dat dan het gevolg van het naar beneden richten van de antenne's?Ā 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 10, 2025

dat ik op straat vol 5G bereik heb, is dat dan het gevolg van het naar beneden richten van de antenne's?Ā 

Ja, je woon op 20 hoog, dus ongeveer 60m boven de grond. Dus de antenne moet op een dak van een gebouw de hoger is dan 60m staan.

Ā 

Hier hebt je een tabel, dat geeft ongeveer hoe sterk de signaal moet zijn om een redelijke verbinding te krijgen.

Ā