Skip to main content
Vraag

Geen mobiel bereik op het balkon op de 20e etage

• April 8, 2025
  • 48 reacties
  • 548 keer bekeken

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

48 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 10, 2025

Ik ben toch benieuwd. Probeer het eens op 4G….Ā 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 11, 2025

De masten staan een paar 100 m verderop, ik zie ze staan.

Dit is 4G:

Ā 

Ā 

en 5G:

Ā 

Ā 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 11, 2025

​@MitchSouthĀ De 4G signaal van jouw telefoon is niet sterk genoeg, en kwaliteit is onmogelijk om een verbinding intact te houden. De waarden van RSRP/RSRQ is in bereik "fair to poorā€, heel dichtbij van slecht en SINR met negatieve waarden is in "No signalā€ bereik.

Ā 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 11, 2025

De masten staan op een flat van 12 verdiepingen. In de buurt staan tegenwoordig flats van >20 verdiepingen er komen er nog meer bij. Ik denk dat het tijd is dat KPN deze masten gaat verhuizen naar een andere plek.

Ā 

• April 11, 2025

Interessant probleempje.

De hoogte op zich is niet het probleem, de openingshoek (bundel) van de zend/ontvang antennes is groot genoeg, Zeker op enige afstand.

Ik vermoed dat het eigen flatgebouw en de andere gebouwen precies in de zichtlijnen staan en het signaal blokkeren.

Dit speelt op het balkon, aan de andere kant, bij de voordeur zal het wel goed zijn ?

Wifi op balkon, een wifi punt bij de deur die toch openstaat ?
Het is bij de moderne gevels natuurlijk ā€œnietā€ mogelijk om een draadje oid naar het balkon te leggen.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 11, 2025

Interessant probleempje.

Ā 

Ik vermoed dat het eigen flatgebouw en de andere gebouwen precies in de zichtlijnen staan en het signaal blokkeren.

Ā 

Er staat niets tussen de antenneĀ en mijn locatie in, zoals ik al zei, ik zie de antenneĀ staan.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 11, 2025

flatgebouw en de andere gebouwen precies in de zichtlijnen staan en het signaal blokkeren.

Er staat niets tussen de antenneĀ en mijn locatie in, zoals ik al zei, ik zie de antenneĀ staan.

Ja, en als andere gebouwen het signaal zouden blokkeren, zou je op straat juist geen ontvang krijgen, maar je heb dat wel.

• April 11, 2025

Ja, hum.
Maar is dat ook de juiste antenne ?
Dat is op te zoeken ( of al gebeurd ? )
Dan nog kan die niet goed werken, of oversturen, of op die hoogte ontvang je zo veel signalen dat er iets mis gaat, mogelijk overstemd, weggedrukt door een zender voor totaal iets anders.
Radiosignalen kunnen ook uitdoven door reflecties.
In die omgeving is er veel gaande.
Dat word dan mooi tegengehouden door het raam als je binnen zit.

• April 11, 2025

flatgebouw en de andere gebouwen precies in de zichtlijnen staan en het signaal blokkeren.

Ja, en als andere gebouwen het signaal zouden blokkeren, zou je op straat juist geen ontvang krijgen, maar je heb dat wel.

Radiosignalen zijn te onvoorspelbaar om dat zo te kunnen stellen.

• April 11, 2025

5Guru
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • April 11, 2025

​@MitchSouthĀ de signaal waardes lijken goed.

Zicht op de zeer moderne KPN antennes is goed.

Ā 

Het beste nu is om metĀ https://speedtest.net/Ā of de Ookla Speedtest een speedtest te doen op het balkon buiten en hiervan de uitkomst te delen.

Dat zal een mooie indicatie geven van wat er gaande is.

Ā 

Update:
Je kunt een connectie hebben met B20 800 MHz en 4 streepjes hebben en maximaal 20/10 Mbps halen ofzo.

Je kunt ook met de hoge banden verbonden zijn, 1 steepjes hebben en toch 200-400 Mbps download halen en 100+ Mbps upload.

Daarom zal een speedtest weer wat extra informatie geven.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 11, 2025

Radiosignalen zijn te onvoorspelbaar om dat zo te kunnen stellen.

Wat is onvoorspelbaar? Radiosignalen zijn geen licht en kan om obstakels verder verbreiden. Maar een zichtverbinding is altijd beter dan geen zicht, dus op zijn balkon onder vrije hemel met zicht op de mast is altijd beter als beneden op straatniveau, als beide niveaus in zendbereik van de antennen zijn. Maar omdat de antennen naar beneden zijn gericht, is zicht niet gelijk dat de antennen ook op zijn balkon straalt.

​Daarom zal een speedtest weer wat extra informatie geven.

Hoe kan men een speedtest doen als hij geen bereik heeft?

5Guru
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • April 11, 2025

​@TDNĀ elke screenshot laat gewoon prima bereik zien.
Zeker als B7 2600 MHz de hoofdband is. Dat is de hoogste en ā€˜slechtste’ band die je kunt hebben.
Dus als je daarmee connect, werkt het prima.

Ā 

Zelfs met nul streepjes kun je nog prima data doen. Men kijkt te vaak naar streepjes.
Een speedtest geeft aan hoeveel data en dus hoeveel de signaal de telefoon kan doen.
Voor mij en mensen die in de achtergrond meehelpen, zeer waardevolle informatie.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 11, 2025

Zelfs met nul streepjes kun je nog prima data doen. Men kijkt te vaak naar streepjes.

Ik kijk niet naar streepjes maar naar cijfers en feiten. Aangezien de negatieve waarden vanĀ Signal to Interference plus Noise Ratio (SINR) (bij TS -3,2 en -4,4 dB)Ā kan je makkelijk berekenen welke bitrates mogelijk is bij een onmogelijke verbinding

Ā 

• April 11, 2025

Wat is onvoorspelbaar?

Daar kun je lang over praten, uiteindelijk is alles voorspelbaar, ook het weer op lange termijn maar dat gaat niet want er zijn te veel kleine factoren die niet meetbaar zijn.
Zo ook met radiogolven.

Radiosignalen zijn geen licht en kan om obstakels verder verbreiden.

Jaha, maar dan wel met looptijdverschillen, (echo’s)

Maar een zichtverbinding is altijd beter

Ja, maar dan nog kun je het signaal via een reflectie alsnog een keer krijgen, maar net ietsjes later helaas.

Maar omdat de antennen naar beneden zijn gericht,

Dat kan, maar met de afstand wordt dit effect minder.

Zelfs met nul streepjes kun je nog prima data doen.

Zekers, kwantiteit is geen kwaliteit.

Analogie, in een ruimte met veel galm is het lastig luisteren.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Meerwegontvangst

Ā 

Paul.K
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • April 11, 2025

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 11, 2025

Een 8-tal speedtest metingen geeft een gemiddelde download van 290 Mbps en een uploadĀ van 34 Mbps. Ik heb een 600 Mbps abonnement.

5Guru
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • April 12, 2025

​@MitchSouthĀ prima bereik dus.

Streepjes zeggen weinig, gaat om het gebruik. Zeer bruikbaar… toch?

• April 12, 2025

Bijzonder topic.

Het is toch eigenlijk van de zotte dat er zelf een oplossing gezocht moet worden met eenĀ  wifipunt buiten. Je zou maar een telefoon hebben die geen Voice over Wifi ondersteund.

Ā 

Ik ben toch wel heel benieuwd hoe dit in landen gaat met veel hogere woontorens.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 12, 2025

Zeker een bijzonder topic omdat het heel de tijd gaat over geen bereik en opeens heeft de topicstarter gewoon bijna 300mb.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 12, 2025

Ach ja je bent nooit te oud om wat te leren. Voor mij betekende 1 of geen streepje en af en toe een wegvallende verbinding "geen bereikā€ totdat ​@5GuruĀ mij erop wees om is daadwerkelijk de snelheid te meten.

Net nog is een paar metingen gedaan waarvan er 4 onder de 25 Mbps waren en 2 rond de 300 Mbps.Ā  Dus hetĀ blijft inderdaad bijzonder zoals de KPN Monteur al zei.

Ā 

5Guru
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • April 12, 2025

​@MitchSouth ​@Ik_CombineerĀ de speedtesten helpen zeker mee.
Er is voldoende bereik, echter is 300 Mbps met de N78 3500 Band nog steeds vrij weinig.
Hier gaat de hoogte dan ook echt een rol spelen. En dat is normaal.

Ā 

De lage(re) banden moeten hiermee helpen en daarom haal je nog de prima snelheiden van 300 Mbps.
Het af en toe wegvallen is lastiger van afstand te onderzoeken.
Dan zou ik op het balkon moeten gaan staan en meten. Maar lijkt mij prima zo.

Ā 

Hier een screenshot van een service menu van een site met alle banden.
In dit geval van een andere provider. O...

Ā 

N28 700 MHz, B20 800 MHz en B8 900 MHz worden niet gebruikt, omdat het bereik voldoende is.
Deze zogenaamde low bands worden alleen gebruikt bij slechter bereik.
Vooral bij KPN en Odido. Vodafone probeert dit ook zoveel mogelijk.

Ā 

De streepjes in de telefoon kijken alleen naar de hoofdband. Deze staat in de screenshotsĀ bovenin.
Band 3 1800 Mhz in dezeĀ gevallen.
Dit is bij mij binnen en hier haal ik 600-800 Mbps mee op zo'n 750 meter afstand.

De andere banden kunnen veel beter werken, maar hebben geen invloed op de streepjes.
De andere banden https://www.sqimway.com/lte_band.php worden dan in de telefoon modem samen gekoppeld tot één data download sessie. B32 komt veel beter dan B7, maar beide hebben geen invloed op de streepjes.

De andere banden blijven ook alleen in gebruik met een data sessie (geen telefoon gesprek).
Bij een telefoongesprek vallen de andere banden weg en gaat al het data en telefoon (volte) verkeer over ƩƩn band.

Ā 

Dat ziet er dan zo uit bij KPN:
Ā 

Ā 

Ā 

Toevoeging:
Banden die slecht binnenkomen worden door de telefoon modem ā€˜los gelaten’.
Dit verklaard vaak het verschil in snelheden.

De telefoon dient realtime en zonder onderbreking te schakelen tussen de banden wanneer het bereik beter of slechter wordt. Dit gaat echter niet altijd helemaal goed.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 13, 2025

​@5GuruĀ , Dankjewel voor je uitgebreide uitleg.